همشهری آنلاین: افراد لاغر با اشتهای زیاد، باعث می‌شوند که ما هم زیاد بخوریم و غذایی که سفارش می‌دهیم بستگی به انتخاب افرادی دارد که با آنها سر یک میز نشسته‌ایم.

این صحنه را مجسم کنید: در صف یک ناهارخوری هستید. فرد جلوی شما بشقاب خود را حسابی با غذاهای مختلف پر می‌کند. همین در مقدار غذایی که شما انتخاب می‌‌کنید تاثیر خواهد گذاشت، تاثیری که به چاقی یا لاغری فرد مورد نظر بستگی دارد. 

اگر فرد مقابل ما چاق باشد و زیاد بخورد، ما کمتر می‌خوریم

تعجب آور نیست که میزان مصرف تغذیه دیگران روی ما اثر بگذارد، اما دانشمندان اخیرا این تاثیر را در دو تحقیق مختلف بررسی کردند و به نتایج جالبی دست یافتند. محققین دانشگاه British Colombia در کانادا به این نتیجه رسیدند که اگر کسی در مقابل ما زیاد بخورد، ما نیز بشقاب خود را پر می‌کنیم، اما اگر آن فرد از خود ما چاق‌تر باشد، ما کمتر غذا می‌کشیم، زیرا که چاق بودن زیاد خوش‌آیند نیست. 

محققین ۲۱۰ دانشجو را طی یک آزمایش مورد بررسی قرار دادند. هر دو نفر از آنها فیلمی را مشاهده می‌کردند. قبل از فیلم، یک نفر از آنها که همدست محققین بود، می‌بایست خوراکی و اقلام شیرین برای تماشای فیلم انتخاب می‌کرد. او با تغییر لباس یک بار به عنوان فردی چاق و یک بار به عنوان فردی لاغر در آزمایش شرکت و به عنوان نفر اول، خوراکی مورد نظر خود را انتخاب می‌کرد.

اگر فرد چاق خوراکی زیادی انتخاب می‌کرد، دانشجوی مورد آزمایش غذای کمتری با خود به اتاق فیلم می‌برد. اما اگر فرد لاغر خوراکی کمتری به اتاق فیلم می‌برد، دانشجوی مورد آزمایش نیز همین کار را می‌کرد. 

یک روانشناس مسائل تبلیغاتی می‌گوید: «مغز انسان در این مورد چیزی را کنترل می‌کند که تنها مربوط به شکم انسان می‌شود. این همیشه خوب نیست چون انسان بدین وسیله به کنترل میزان مصرف خود حقه می‌زند و برای میزان غذایش دنبال توجیه می‌گردد».

چه بنوشم؟ - مهم نیست، صبر کن ببین اول دیگران چه می‌نوشند!

مسئله دیگری که محققین مورد بررسی قرار دادند این است که انتخاب غذا و نوشیدنی سر یک میز با دیگران به انتخاب آنها بستگی دارد. در این مورد محققین دو هدف را بررسی کردند: اول نیاز مجزا کردن خود از دیگران و دوم فشار تطبیق با دیگران. 

به گزارش دویچه‌وله، محققین کلا ۲۶۸ نفر را در این رابطه بررسی کردند. ۷۰ میز، سر هر میز بین ۲ تا ۱۸ نفر. سفارش‌ها روند دقیقی را دنبال می‌کردند. اگر کمتر از ۳۰ ٪ افراد میز یک نوشیدنی مشخص را سفارش می‌دادند، فرد مورد نظر نوشیدنی دیگری را سفارش می‌داد. اما اگر بین ۳۰-۶۵ ٪ افراد میز یک نوشیدنی مشخص را سفارش می‌دادند، فرد مورد نظر نیز همان نوشیدنی را سفارش می‌داد. در عین حال  فشار زیاد از حد گروه نیز موجب مقاومت فرد مورد نظر می‌شد. هنگامی که ۸۵٪ افراد میز یک نوشیدنی مشخص را سفارش می‌دادند، فرد مورد نظر از این انتخاب عقب‌نشینی می‌کرد و دست به یک انتخاب فردی می‌زد. 

این نتایج نشان می‌دهند که انسان‌ها معمولا از اقلیت و اکثریت فاصله می‌گیرند و بیشتر به گرایش میانه روی می‌آورند. هر دو تحقیق نشان دهنده‌ این است که افکار، نظرات و ارزش‌ها تا چه اندازه روی تغذیه انسان اثر می‌گذارند.

کد خبر 105781

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز