دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جیکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، به عنوان بخشی از کارزار برای افزایش موارد مشاوره و آزمایش برای ویروس ایدز در این کشور، نتایج آزمایش HIV خودش را که منفی بود اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه زوما گفت: "هدف از این اقدام من تشویق صراحت در مورد ایدز و از بین بردن مخفی‌کاری و داغ ننگی است که با همه‌گیری این بیماری همراه است."

رئیس‌جمهور 68 ساله آفریقای جنوبی که 3 همسر دارد، در جمع هزاران نفر که در رویدادی به این مناسبت در بیمارستان ناتال سپرویت در شرق ژوهانسبورگ گرد آمده بودند، گفت: "آزمایش جدید HIV من، مانند سه آزمایش قبلی منفی است."

البته زوما افزود که منظور او از اعلام نتیجه آزمایشش فشار آوردن بر شهروندان نیست تا کار مشابهی را انجام دهند.

 او گفت: "وضعیت  فرد از لحاظ داشتن یا نداشتن ویروس ایدز، خصوصی و محرمانه است. افشای این وضعیت به انتخاب شخص بستگی دارد. ما باید به افرادی که تصمیم می‌گیرند، وضعیت شان را محرمانه نگهدارند، احترام بگذاریم."

 کارزاری که زوما به راه انداخته است، و امیدوار است در آن تا پایان ماه ژوئن امسال 15 میلیون نفر در این کشور آزمایش ایدز بدهند، به هدف فراهم آوردن داروهای ضدایدز برای 80 درصد بیمارانی است که به این داروها نیاز دارند، است. سازمان ملل تخمین می‌‌زند که 5.7 میلیون نفر از جمعیت 48 میلیون نفری آفریقای جنوبی، HIV مثبت باشند.

زوما گفت وزارت بهداشت این کشور 4300 کلینیک و بیمارستان را برای مشاوره در مورد HIV و انجام آزمایش آماده کرده است.

کد خبر 106008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز