همشهری آنلاین: معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد کرد هرچه زودتر جبهه‌ مشترک منطقه‌ای در خلیج‌فارس شکل گیرد

سردار سرتیپ پاسدار سیدمسعود جزایری طی سخنانی به مناسبت فرا رسیدن دهم اردیبهشت ماه، روز ملی خلیج فارس اظهار داشت: تغییرات و تحولات مداوم نظامی، سیاسی و بین‌المللی در خلیج فارس همواره تمرکز و توجه جهانی را به این منطقه معطوف داشته است و این خود دلیل بر اهمیت فراروی این منطقه حساس برای جامعه بین‌الملل است.

وی با اشاره به نامگذاری این روز ـ که مصادف با سالروز اخراج متجاوزان پرتغالی از خلیج همیشه فارس می‌باشد ـ گفت: قدرت‌های بزرگ و استعمارگر جهانی از دیرباز در پی استیلا و تسلط خود بر خلیج فارس و منابع حیاتی و سرنوشت‌ساز آن بوده‌اند و همواره اذعان داشته‌اند کسی که بر این نقطه حساس تسلط یابد،
 
معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه با اشاره به این‌که مداخله و حضور قدرت‌های خارجی در عرصه‌ مسائل امنیتی منطقه همواره موجبات ناامنی خلیج فارس را فراهم ساخته است افزود: با فروپاشی نظام دوقطبی و تلاش آمریکایی‌ها و غربی‌ها در ایجاد نظم جهانی و در حقیقت ایجاد دهکده‌ایی با کدخدایی آمریکا نگاه ویژه به خلیج فارس و گلوگاه انرژی جهان، محور توجه محافل راهبردی و استراتژیست‌های غربی ـ صهیونیستی قرار گرفته است و وقوع بیش از پنج جنگ مهم در طول دو دهه گذشته، جنگ افغانستان، اشغال عراق، جنگ خلیج فارس، اشغال کویت، جنگ رژیم صهیونیستی با حزب‌الله لبنان و تجاوز به غزه همگی بیانگر اهمیت خلیج فارس و منطقه خاورمیانه است.

وی اظهار داشت: قدرت‌های بزرگ برای تامین و حفظ منافع خود در تلاش هستند با تمسک به هر راه و روشی سلطه و کنترل بر منطقه و خلیج فارس را داشته باشند.

جزایری با طرح این سوال که چرا امروز قدرت‌های شیطانی چون آمریکا در عراق و افغانستان زمین‌گیر شده‌اند و در باتلاق خود ساخته گرفتار آمده‌اند؟ گفت: آنان به هیچ‌وجه درک درستی از فرهنگ و ویژگی‌های ژئواکونومیک و ژئواستراتژیک منطقه ندارند و نارسایی‌های تحلیل در این زمینه به عاملی تبدیل شده است که همواره سیاست‌های آن‌ها در منطقه با چالش‌های جدی و موانع سخت مواجه باشد.

وی همچنین تصریح کرد: حضور قدرت‌های فرامنطقه‌ای و سلطه‌گر، نه تنها کمکی به حفظ امنیت خلیج فارس نکرده بلکه موجب گسترش ناامنی منطقه‌ای شده است. آن‌ها باید این حقیقت که ترتیبات امنیتی خلیج‌فارس باید توسط دولت‌های حاشیه آن رقم زده شود، را بپذیرند و سرمایه انسانی و مادی ملت‌های خود و دیگران را بیش از این در منطقه به هدر ندهند.

وی افزود: در صورت اجماع منطقه‌ای برای تامین امنیت و خروج نیروهای بیگانه از خلیج‌فارس و نقاط پیرامونی آن قدرت هژمونی منطقه مورد نظر آمریکا که هم‌اکنون شکاف برداشته است با شکست کامل مواجه خواهد شد و کشورهای گرفتار سلطه آمریکا برای همیشه از شر این شرور نجات خواهند یافت.

سردار جزایری گفت: امنیت امروز مفهومی «ملت‌محور» داشته که در تصرف قدرت‌های سلطه‌گر نمی‌باشد و امنیت خلیج فارس نیز در گرو رفاه و آسایش ملت‌های منطقه است.

معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با تاکید بر موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس و ضرورت توجه جامعه بین‌الملل و نیز قدرت‌های استکباری به مقوله‌ امنیت پایدار و پرهیز از فراهم‌سازی هر نوع بستر که بتواند این امنیت را به مخاطره بیاندازد، به تبعات بروز بحران جدی و وقوع جنگ در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: بخش عظیمی از نفت و گاز جهان از منطقه خلیج فارس تامین می‌شود و اندیشمندان باید به این مساله که ماجراجویی‌ها و سیاست‌های استکباری واسطه‌خواهان اگر روزی منجر به قطع انتقال انرژی به دنیا شود بیاندیشند.

وی در پاپان سخنان خود با اشاره به برخی سناریوهای نوشته شده در محافل آمریکایی – صهیونیستی که متاسفانه بعضا در جلسات و مجامع منطقه‌ای تعدادی از کشورهای همسایه مورد توجه قرار گرفته و تمامیت سرزمینی ایران را مورد تهدید قرار می‌دهد تصریح کرد: بهتر است دولت‌های مزبور بیش از هر چیز به تقویت زمینه‌های برقراری امنیت پایدار و فراگیر در خلیج فارس و خاورمیانه بیاندیشند و فرصت‌ها و ظرفیت‌های مناسب موجود را که می‌توان با عقلانیت و واقع‌گرایی به تعمیق برادری و همکاری‌های منطقه‌ای و در راستای توانمندسازی جهان اسلام پیش برد، تحت القائات دشمنان اسلام هزینه نکنند.

کد خبر 106150

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز