چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاملوشناسی مرجعی اختصاصی است درباره احمد شاملو که همه چیزدرباره او را از زمان تولد تا پایان سال 87 در بر می‌گیرد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب که محمدعلی رونق آن را تدوین و انتشارات مازیار به بازار کتاب عرضه کرده است،مولف سعی کرده از یک سو آثار گوناگون و متنوع احمد شاملو را در یک بازه زمانی 50 ساله به نمایش گذارد و از  دیگر سو آنچه دیگران در زمان حیات و پس از مرگش - تا زمان تالیف این کتاب - نوشته‌اند را در معرض دید و قضاوت خوانندگان قرار دهد.

با این مجموعه  مخاطب پی ‌خواهد برد بیشتر مقالات و مطالب ستایشگرانه و هنوز فضای حاکم بر نوشته‌ها، تحت تاثیر مرگش، سوگوارانه است و هنوز تا نوشتن هزاران کتاب، مقاله و رساله‌ی واقع بینانه‌تر و نقدهای بی‌طرفانه روشنگر، راه و زمان درازی در پیش است.

با این مجموعه مخاطبان  و پژوهشگران درخواهند یافت که به کدام جنبه از زندگی و آثار شاملو بیشتر توجه شده است و به کدام کمتر و جای کدام موضوع خالی است.
کتاب شاملو شناسی که با زیر عنوان«تقریبا همه چیز درباره احمد شاملو» منتشر شده فهرستی است از کلیه‌ آثار شاملو و آن چه دیگران درباره او  به نگارش در آوردند. از نظر شکل مشخصات کتابشناختی کتاب‌ها،مقاله‌ها، گزارش‌ها، گفت وگوها و مدارک غیر کتابی مانند نوار ،فیلم و لوح فشرده را در بر می‌گیرد و از نظر زمان ،هم مولف کوشش کرده است کمتر منبع و مرجعی را تا پایان سال 87 کنار نهد.

مولف کوشیده است برای آنکه کتاب به یکنواختی و کسالت  منابع‌کتابشناختی دچار نشود، پس از اطلاعات کتابشناختی منابع، برای آگاهی بیشتر خواننده از محتوای هر مدخل، گزیده‌ای از سخنان نویسنده را نیز بیاورد تا برای طیف وسیع‌تری از خوانندگان قابل استفاده باشد.

کتاب از یک نظر منحصر به فرد است،چرا که شاملو از جمله پرکارترین نویسندگان و شاعران ایران به شمار می رود که گاه ده‌ها مطلب در یک نشریه(نشریه زیر نظر خودش) را خود می‌نوشت و با نام‌های مستعار متفاوت انتشار می‌داد به همین دلیل گردآوری و تحقیق روی این که چه مطلبی متعلق به شاملو است از جمله دشوارترین بخش‌های این کار پژوهشی به شمار می‌رفت.

50 صفحه ابتدایی کتاب زندگی‌نامه مفصل و خواندنی از احمد شاملو است و در 50 صفحه پایانی کتاب هم گزیده‌ای از اشعار شاملو آمده است.
کتاب را انتشارات مازیار به بازار کتاب عرضه کرده است که پیش از این مجموعه‌کتاب‌های کوچه شاملو را تا حرف چ به بازار کتاب عرضه کرده بود.

شاملو‌شناسی (تقریبا‌ همه‌ چیز درباره احمد شاملو) مولف: محمدعلی رونق/ ناشر: انتشارات مازیار؛ چاپ اول: 1389 / قطع رقعی جلد سخت با روکش/ قیمت:13000 تومان،787 صفحه

کد خبر 106210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز