یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمدرضا لطفی و گروه‌های سه‌گانه‌اش باز هم در تهران به اجرای کنسرت خواهند پرداخت

و آثار تازه و ناشنیده‌ای از این چهره‌نامی را عرضه می‌کنند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس در نشست خبری که صبح یکشنبه،12 اردیبهشت با حضور محمدرضا لطفی و بهراد توکلی مدیربرنامه‌های این آهنگساز برگزار شد، توکلی با اشاره به چگونگی برگزاری این کنسرت گفت: در شب اول که 30 اردیبهشت خواهد بود در بخش اول استاد لطفی به تکنوازی  خواهند پرداخت و در بخش دوم همنوازان شیدا به خوانندگی محمد معتمدی به روی صحنه می‌روند.

در شب دوم یعنی 31 اردیبهشت بخش اول به تکنوازی کوتاهی از محمدرضا لطفی و اجرای گروه بازسازی شیدا به خوانندگی علی اثنی‌عشری و بخش دوم به اجرای گروه بانوان شیدا به خوانندگی محمد معتمدی اختصاص دارد.

در ادامه لطفی در توضیح چگونگی این کنسرت گفت:‌ ما سه گروه هستیم که در دو شب به روی صحنه می‌رویم در گذشته کنسرت‌هایم را بدون تنفس برگزار می‌کردم چرا که معتقد بودم مردم وقتی موسیقی جدی گوش می‌کنند باید بنشینند و فقط موسیقی گوش کنند اما بعد از انقلاب روال کنسرت‌ها با داشتن تنفس معمول شد. چرا که مردم در این بخش همدیگر را می‌بینند و به نوعی امکان تبادل فرهنگی در بخش میان کنسرت‌ها بین مخاطبان به وجود می‌آید. 

سپس لطفی درباره قطعاتی که در این کنسرت اجرا خواهد شد گفت: تمامی این قطعات را در ایران ساخته‌ام و به نوعی احساسات حضور 5 ساله‌ام در ایران و تأثیرات اجتماعی و فرهنگی در طول این زمان در این مجموعه به چشم می‌خورد.قطعه اول در ضرب بلند 18 تایی است که فرم جدیدی دارد .پیش‌درآمد آن با فرم شناخته نشده و نیز یک کار ابداعی جدید نیز در این مجموعه به چشم می‌خورد به گونه‌ای که در 4 مضراب خواننده خودش را نشان می‌دهد که این مسئله در گذشته مرسوم نبوده است.

وی در خصوص ساخت قطعات جدید برای این کنسرت گفت: قطعات این مجموعه را در طی 7 ماه گذشته ساختم و همگی به صورت آنی در ذهن من شکل گرفته است. من موزیسینی نیستم که از قبل فکر کنم و برای واقعه‌ای خاص قطعه بسازم.اما در طول سال‌ها فعالیتم، تنها یک دفعه این اتفاق افتاده و آن هم برای مرگ پدر آیت‌الله طالقانی بوده است.

در ادامه این نشست بهراد توکلی مدیربرنامه محمدرضا لطفی اظهار داشت: همزمان با این کنسرت آلبوم جدید گروه بازسازی شیدا با عنوان پاسداشت شیوه طاهرزاده در دستگاه همایون رونمایی و آلبوم بانوان شیدا در آواز بیات اصفهان به نام ای عاشقان اجرا می‌شود. 

لطفی در ادامه این نشست گفت:‌ کنسرت شب اول را به هوشنگ ابتهاج تقدیم کردیم به طوری که تمامی شعرها و غزلیات از این شاعر است.البته قرار بود ایشان روی یکی از تصانیف کنسرت شب اول شعری بگویند اما به خاطر کسالت و سفر به آلمان این امر محقق نشد همچنین قرار بود کل کنسرت بزرگداشتی برای این شاعر گرانقدر باشد به طوری که دوستان ایشان از جمله شفیعی کدکنی ، کاخی و دیگران حضور و در خصوص شخصیت ایشان صحبت کنند اما متأسفانه به دلیل مشکل ایشان این کار عملی نشد.

وی در خصوص قیمت بالای این کنسرت‌ بیان داشت: بلیت‌های این کنسرت از 20 تا 50 هزار تومان است اما من هیچوقت به عنوان موسیقی‌دان به شخصه بلیتی با این مبلغ نمی‌گیرم تا کنسرتی را گوش کنم بلکه با قیمت کمتر در یک گوشه می‌نشینم و تنها موسیقی گوش می‌کنم چون هدفم تنها شنیدن موسیقی است.

سرپرست گروه بانوان شیدا ادامه داد: از تعداد بلیت‌های ما تنها 400 بلیط به قیمت 50 هزار تومان به فروش می‌رسد و مابقی 20، 25 و 35 تومانی است که این قیمت بسته به هزینه هر صندلی محاسبه می‌شود به طوری که اگر ما هیچ اجرایی در سالن نداشته باشیم و مخاطبان بدون شنیدن موسیقی وارد سالن شوند برای هر صندلی باید 25 هزار تومان هزینه پرداخت کنند که این خود بسیار اسف‌بار است.

عکس از ایسنا

لطفی ادامه داد: درآمد کنسرت ما از بلیت‌های 35 تا 50 هزار تومانی است و تخفیفی که برای ما قائل شدند این است که فروش سی‌دی نداشته باشیم و تیم برگزاری و مراقبین را خودمان بیاوریم تا نخواهیم هزینه این دو بخش را که چیزی حدود 4 میلیون است پرداخت کنیم.

این آهنگساز با بیان اینکه در 2 شب کنسرت 65 میلیون تومان هزینه پرداخت می‌کنیم ،اظهار داشت: اگر قرار باشد در کشور ما موسیقی جدی و هنری فعالیت داشته باشد باید شهرداری که سالن در اختیار دارد به ما تخفیف دهد و در شرایط مناسب سالنش را در اختیارمان قرار دهد و این در حالیست که همین سالن برای همایش‌های بزرگ باتخفیف 70 درصدی ارائه می‌شود ولی برای مسائل هنری هیچ‌وقت چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

لطفی با بیان این که من مسئله سالن‌های پرهزینه را به عنوان یک گله دنبال خواهم کرد، گفت: من به شهردار و مطبوعات نامه‌ای می‌نویسم که فکری در برخورد با اجاره سالن‌ها داشته باشند و این مسئله را پیگیری نمایند.

وی در خصوص برگزاری کنسرت در تالار وحدت گفت: در این تالار از آنجایی که کاملاً دولتی است نمی‌توان قیمت بالایی برای بلیت تعیین کرد همچنین گنجایش سالن کم است و حداقل باید 10 شب برای مخاطبان کنسرت برگزار کرد که من اساساً با برگزاری کنسرت در شب‌های طولانی مخالفم چرا که در این صورت حس و حال نوازنده در روزهای پایانی کمتر می‌شود. من معتقدم کنسرت‌ها نباید به صورت حادثه‌ای رخ دهد بلکه باید با برنامه‌ریزی در طول سال برگزار شوند.

این آهنگساز در ادامه تصریح کرد: طی مذاکره و صحبت تصمیمی گرفتیم که در هر فصل یک کنسرت در تالار وحدت و رودکی داشته باشیم همچنین با دانشگاه هنر و سالن فارابی مذاکراتی انجام دادیم که هر ماه یک کنسرت کوچک شامل تک‌نوازی، ساز و آواز و نیز گروه‌نوازی داشته باشیم که امیدوارم با این برنامه‌ریزی‌ها آوای شیدا یک برنامه مدون شده در ایران داشته باشد و این مسئله سنتی شود که دیگران آن را ادامه دهند.

لطفی در خصوص انتخاب محمد معتمدی به عنوان خواننده دو گروه گفت:‌ من در مؤسسه آوای شیدا کلاس‌های آواز دارم که افرادی که در حدود 10 سال در این زمینه کار کردند از تجربیات من نیز بهره می‌برند من از این افراد چندین نفر را که توانمند هستند انتخاب و در کنسرت‌هایم به مردم معرفی می‌کنم. معتمدی هم تابع این جریانات است و وقتی روی صحنه می‌نشیند به من این نگرانی نمی‌دهد که کار با اشکال به مخاطب ارائه شود.

محمدرضا لطفی در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگار موسیقی فارس مبنی بر انتشار صحبت‌هایی در خصوص زندگی هنری شجریان و مشکاتیان گفت: من در چند شماره در بولتن داخلی آوای شیدا سرگذشت چاوش و زندگی هنری خودم را منتشر کرده‌ام. اما متأسفانه در بولتن آخری (شماره 8) یکی از سایت‌های هنری تنها بخشی از این نوشته‌ها را منتشر کرد که این خلاصه نویسی محتوای کامل متن را از بین برد و تنها جمله‌هایی که هیچ مفهوم خاصی نداشتند منتشر شدند و این در حالیست که اگر تمام مطالب چاپ می‌شد نگاه مخاطبان متفاوت بود.

وی افزود: من در این بولتن به صورت کلی از مشکاتیان و شجریان و کارهای هنریشان تعریف و آثارشان را تجزیه و تحلیل کردم اما متأسفانه وقتی بخشی از این نوشته انتخاب و منتشر می‌شود شنونده را دچار مشکل می‌کند.

لطفی ادامه داد: چه کسی می‌تواند مدعی زحمات شجریان به عنوان کسی که موسیقی آوازی و دستگاهی را در سختی تمام زنده نگه داشته و یا فعالیت‌های بزرگ مشکاتیان باشد. این افراد زحمت بسیار کشیده‌اند ولی تمام این نوشته‌ها به روایت من از چاووش برمی‌گردد.

این آهنگساز بیان داشت: من به شجریان و مشکاتیان احترام گذاشتم و با کسانی که باهم دوست و همکار بودیم نیز هیچگونه تسویه حساب شخصی ندارم. من با این دو هنرمند هیچ اختلافی ندارم و معتقدم اگر شجریان موسیقی آوازی و دستگاهی را نمی‌خواند، معلوم نبود چه اتفاقی برای موسیقی آوازی می‌افتاد.

لطفی توضیح داد: من خاطره و سرگذشت گروه موسیقی «چاوش» را نوشتم و در مقاله‌ای که در مورد پرویز مشکاتیان نوشته بودم نیز 50 درصد آن به تمجید از آثار او پرداخته بودم. اما متأسفانه در ایران اگر کسی پهلوان شود همه فکر می‌کنند که از 20 سالگی پهلوان بوده است و اگر از 20 سالگی او صحبت کنیم به او توهین کرده‌ایم، مشکاتیان و شجریان در طول 30 سال فعالیت‌شان باید قضاوت شوند.

این نوازنده‌ چیردست تار و سه‌تار با اشاره به سالهای حضورش در خارج از کشور تصریح کرد:25 سال در خارج از کشور زندگی کردم و همه تریبون‌های آزاد را در اختیار داشتم و می‌توانستم در مطبوعات خارج از کشور بنویسم. اما من که با آن‌ها تسویه‌حساب شخصی ندارم. ما مستقل هستیم و هر کدام هم اشتباهاتی داریم و بازگوکردن این اشتباهات چیزی از ما کم نمی‌کند.

او افزود: من دوست دارم که در ایران از موسیقی انتقاد شود و از کار من هم انتقاد کنند. اما این انتقاد باید حرفه‌ای باشد و از گوشه‌های جدید و یا مضراب‌های جدید انتقاد کنند و نباید انتقاد در سطح پایین و بی‌ارتباط باشد.

محمدرضا لطفی درباره‌ی متنی که اخیرا در مطبوعات منتشر کرده است نیز گفت: زمانی سیاست کشورهایی مانند سوئیس این بود که اتباع خارجی را اخراج کنند و بعد از 14 سال همسر من را از سوئیس اخراج کردند. اما حالا شاهد آن هستیم که به صورت مخفیانه برخی وزارتخانه‌ها به هنرمندان جوان ویزا می‌دهند و حالا چهار نفر از دوستان من از ایران درحال رفتن هستند.

بر اساس همین گزارش بهراد توکلی در پایان این نشست خبری گفت: اصل کنسرت در ساعت 21 روزهای 30  و 31 اردیبهشت است اما به احتمال زیاد این کنسرت در شب‌های دیگر تمدید می‌شود.

کد خبر 106498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز