گروه اقتصادی: با گذشت نزدیک به یکسال از مباحث مطرح در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین، دیدگاه اخیر کمیسیون بهداشت مجلس در زمینه تایید آلودگی 13 نوع برنج وارداتی به سرب و آرسنیک از تداوم اختلاف نظر سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حکایت دارد.

نظام‌الدین برزگری،  رئیس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از مجاز بودن میزان آلودگی برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین خبر داد و اعلام کرد: نتایج 120 نمونه برنج‌های وارداتی به کشور به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه و مقرر شده تا این کمیسیون نتایج آزمایش‌های انجام شده را اعلام کند اما با نمونه برداری از این برنج‌ها میزان آرسنیک و کادمیم زیر استانداردها قرار داشت.

اما نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از مشخص شدن نتایج آزمایش‌ها و آلودگی 13 نوع برنج وارداتی به میزان غیرمجاز سرب و آرسنیک خبر داد.  انوشیروان محسنی بندپی در زمینه نتایج بررسی فلزات سنگین 62 مورد برنج‌های وارداتی به مهر گفت: بررسی صورت گرفته در مورد آرسنیک، سرب و کادمیم موجود در برنج‌های وارداتی بود و از آنجا که متأسفانه در کشورمان استانداردی برای تعیین سلامت برنج وجود نداشت به‌ناچار از استاندارد کشور چین استفاده کردیم.

وی تصریح کرد: براساس این استاندارد میزان مجاز آرسنیک در برنج 15/0 پی‌تی‌ام در نظر گرفته شد و از میان 62 نمونه برنج وارداتی، برنج‌هایی با نام‌های سوفی کلاسیک، شیرخوان فرهادجان، آریا (خرده فروشی در تهران)،  آریا (نمونه‌گیری از مبادی ورودی) و کمال ملکی دارای آرسنیک بالاتر از حد مجاز شناخته شدند.

محسنی بند پی افزود: براساس استاندارد کشور چین سرب مجاز موجود در برنج نیز 2/0 پی‌تی‌ام است که میزان سرب آزمایش شده در این 62 نمونه نشان داد نمونه‌های عطر گل یاس، دل مبارکه کامونکی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی 1121، عررمان و حاجی مردای سرب بالاتری نسبت به این استاندارد دارند. نماینده چالوس و نوشهر گفت: گزارش تهیه شده پس‌از جمع‌بندی به رئیس مجلس و وزارتخانه بهداشت ودرمان، وزارت بازرگانی و مؤسسه استاندارد داده خواهد شد.

متأسفانه در کشورمان برای سنجش سلامت برنج هیچ استانداردی نداریم و باید استاندارد اجباری را تعیین کنیم؛ این در حالی است که کشور چین در این باره برای خود استاندارد مشخصی تعیین کرده است.وی اختلاف در بررسی‌های گذشته را ناشی از تفاوت نوع نمونه‌گیری و آزمایش‌های انجام شده دانست.

کد خبر 106584

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز