دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که افزایش مصرف روغن زیتون ممکن است به محافظت در برابر کولیت زخمی‌شونده، یک بیماری التهابی روده، کمک کند.

کولیت زخمی‌شونده یک بیماری التهابی روده است که باعث ایجاد زخمهایی در پوشش راست روده و روده بزرگ می‌شود. این بیماری باعث درد شکم، اسهال و کاهش وزن می‌شوند.

[پرهیز غذایی در کولیت زخمی‌شونده]

به گزارش هلث‌دی این بررسی نشان داد که افرادی که رژیم غذایی غنی از اسید اولئیک مصرف می‌کنند، با احتمال کمتری به کولیت زخمی‌شونده مبتلا می‌شوند.

اسید اولئیک یک اسید چرب تک‌اشباع‌شده است که در غذاهایی مانند روغن زیتون، روغن بادام زمینی، روغن هسته انگور، کره و برخی از مارگارین‌ها یافت می‌‌شود.

این بررسی بر روی بیش از 25000 فرد بین 40 تا 65 سال  در نورفولک در انگلیس بین 1993 تا 1997 انجام شد. هیچکدام از این افراد در شروع بررسی کولیت نداشتند. تا سال 2002 ، 22 نفر از این افراد دچار کولیت زخمی‌شونده شدند. پژوهشگران به مقایسه رژیم غذایی این افراد و افرادی که به این بیماری مبتلا نشده بودند، پرداختند و دریافتند که افرادی بیشترین میزان مصرف اسید اولئیک را دارند 90 درصد کمتر احتمال دارد به کولیت زخمی‌شونده مبتلا شوند.

 دکتر آندرو هارت، از دانشکده پزشگی ایست انگلیا، سرپرست این پژوهش گفت: "به نظر می‌رسد اسید اولئیک از با مهار کردن مواد شیمیایی در روده که در ایجاد التهاب در کولیت زخمی‌شونده موثرند، از ایجاد این بیماری جلوگیری می‌کند."

او گفت: "بنا بر تخمین ما حدود نیمی از موارد کولیت زخمی‌شونده را می‌توان با مصرف مقدارهای بیشتر اسید اولئیک پیشگیری کرد. دو سوم قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می‌تواند این اثر حفاظتی را ایجاد کند."

کد خبر 106587

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز