چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه محیط زیست: لکه‌های بزرگ زباله روی رودخانه کرج و دریاچه سد لتیان، نگرانی‌هایی را نسبت به آلودگی منابع آب شرب تهران به‌وجود آورده است

به گزارش همشهری، مشاهدات طرفداران محیط‌زیست و گزارش‌های ارائه‌شده به همشهری، حاکی از وجود لکه‌های بزرگ زباله روی دریاچه سد لتیان و بوی شدید تعفن در آن منطقه از حدود یک هفته پیش است.

علی خدابخشی از کوهنوردان منطقه لواسان، با تایید این مطلب، درباره مشاهدات خود به همشهری گفت: با دیدن این صحنه‌ها موضوع را به مسئولان لواسان از جمله شهرداری و شورای شهر اعلام کردیم اما پس از گذشت چند روز هنوز اتفاق خاصی در این‌باره رخ نداده است.

به گفته او، این حجم بزرگ زباله در سال‌های گذشته در سطح آب دریاچه لتیان وجود نداشت. به گفته شاهدان، زباله‌های شناور روی دریاچه سد لتیان تنها بخشی از انبوه زباله‌های موجود در این منبع آب شرب تهران است و زباله‌های سنگین‌تر زیر آب رفته و قابل دیدن نیستند.

آلودگی شدید رودخانه کرج

از سوی دیگر، تصاویر و گزارش‌های تهیه شده از وضعیت رودخانه کرج، در دهانه دریاچه سد، حاکی از آلودگی شدید و وجود انبوه زباله و شیرابه در آب این رودخانه است. محمد درویش، کارشناس و فعال محیط‌زیست، با تهیه تصاویری از لکه‌های بزرگ زباله روی رودخانه کرج، حجم این لکه‌ها را بسیار زیاد و در سطح وسیع اعلام کرد.

به گزارش همشهری، پیش از این، بیشتر نگرانی‌ها درباره آلودگی احتمالی منابع تامین آب شرب تهران، به چاه‌ها مربوط می‌شد اما مشاهده انبوه زباله و استشمام بوی تعفن در محوطه سد‌های تامین‌کننده آب شرب تهران، نگرانی‌های جدیدی را برانگیخته است.

معاون محیط انسانی اداره محیط‌زیست استان تهران، در این‌باره به همشهری گفت: سازمان محیط‌زیست برای جلوگیری از آلوده شدن سدها و رودخانه‌ها بازوی اجرایی نداشته و تنها نقش ناظر دارد.

به گفته گل‌علیزاده، مسئولیت جمع‌آوری زباله و جلوگیری از ورود آن به منابع آب، به‌عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست و این بخش‌ها باید از پراکندگی زباله در مناطق حساسی نظیر سدها جلوگیری کنند.

کد خبر 106761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز