دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - حمید ضیایی پرور: وزارت بهداشت تحت فشارهای مجلس شورای اسلامی بعد از قریب 8 ماه تکذیب هر نوع آلودگی این برنج‌ها، سرانجام اعتراف کرد که آلودگی به سرب در 8 نوع برنج تأیید شده است

با وجود این باز هم اعلام اسامی این 8 نوع برنج به هفته آینده موکول شد تا در این فاصله باز هم مقادیر هنگفتی از برنج‌های موجود به شیوه‌های مختلف به بازار مصرف سرازیر شود.

گزارش به مجلس

حسینعلی شهریاری، نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و حسین حسنی بافرانی عضو کمیسیون بهداشت‌و‌درمان مجلس در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرگزاری فارس اعلام کردند: مسئولان وزارت بهداشت بالاخره آلودگی 8 نوع برنج وارداتی به سرب، از جمله برنج آریا و چندبرنج دیگر را که بیشتر هندی هستند تأیید کردند اما اعلام کردند که در مورد آلایندگی به آرسنیک هنوز استانداردی که مورد تأیید همه باشد وجود ندارد.

حسین حسنی بافرانی در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: مسئولان معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گزارش این وزارتخانه را درباره آلودگی برنج‌های وارداتی ارائه کردند و طی آن بر خلاف گذشته که آلودگی این برنج‌ها را انکار می‌کردند، آلودگی 8 نوع برنج وارداتی را که بیشتر آنها هندی هستند، تأیید کردند و قرار شد اسامی آنها را تا یک هفته آینده اعلام کنند.

وی اضافه کرد: در مورد میزان سرب موجود در این برنج‌ها که چقدر بیش از حد مجاز است، گزارش دقیقی ارائه نشد اما براساس گزارش مؤسسه استاندارد استان تهران که با مؤسسه استاندارد کشور هم اختلافاتی داشتند، میزان سرب موجود در این برنج‌ها بیش از 5 برابر حد مجاز است.

وی گفت: در مورد میزان وجود آلاینده آرسنیک که در برخی داروها از جمله داروهای انعقاد خون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد در این برنج‌ها وجود دارد و  مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که هنوز استاندارد مشخصی در این زمینه ندارند و در این مورد اختلاف نظر وجود دارد؛

البته مصداقی‌نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت که در جلسه حضور داشت گفت که استاندارد میزان آرسنیک برای آب در دنیا تعریف شده و می‌توان همین استاندارد را ملاک عمل قرار داد. حسینعلی شهریاری نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت درباره میزان آلایندگی برنج‌های وارداتی، اعلام کرد: طبق این گزارش میزان سرب موجود در 8 مورد از برنج‌های وارداتی بیشتر از حد مجاز بوده است.

گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس

در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ گزارش کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی درباره وضعیت برنج‌های وارداتی با منشأ کشور هندوستان، در جلسه علنی مجلس قرائت و طی آن اعلام شد که برنج‌های هندی آلوده است.

در این گزارش آمده بود: براساس گزارش گمرک از ابتدای سال‌1388 تا تاریخ 31/6/1388، به میزان 803211 تن برنج خارجی ترخیص شده است. حتی پس از اعلام موضوع آلودگی به فلزات سنگین، هیچ‌یک از مراجع سه‌گانه فوق‌الاشاره اقدامی در زمینه ممنوعیت ورود برنج انجام نداده‌اند.

در بخش‌هایی از این گزارش آمده بود: مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران اقدام به بررسی موردی اقلامی از برنج خارجی با روش تصادفی خرید از بازار خرده فروشی تهران کرده و در آزمایش‌های خود به این نتیجه رسیده که 13 مارک برنج خارجی با منشأ کشور هندوستان، تماماً آلوده به فلزات سنگین بوده و در 3 مورد آلودگی در حد بحرانی است.

مدیرکل نظارت بر مواد‌غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که اساساً در بحث واردات کالاها و مواد‌غذایی، تعیین میزان آرسنیک در برنامه آزمایش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ما نبوده و هیچ‌گونه استاندارد اجباری در این خصوص را نیز نداشته است.

از مدیرکل نظارت بر مواد‌غذایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سؤال شد که با توجه به اینکه شما آزمایش میزان آرسنیک را انجام نمی‌دهید، چرا به سرکار خانم مرضیه وحید‌دستجردی، وزیر بهداشت، درمان و‌ آموزش پزشکی اطلاعات غلط داده‌اید که ایشان در مصاحبه‌خود اعلام کند «وزارت بهداشت و درمان تمامی برنج‌های غیراستاندارد اعلام شده را مورد آزمایش و بررسی قرار داده است و در هیچ‌یک از برنج‌ها هیچ‌گونه آلودگی مبنی بر آرسنیک، فلزات سنگین و غیره دیده نشده است».

(خبرگزاری برنا- 1/7/88) که آقای مدیرکل هیچ پاسخ روشنی نداشتند. متأسفانه به‌رغم مصوبات کمیسیون، شاهد بودیم که ایشان و معاون غذا و داروی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اخبار سراسری مورخ 18/7/1388 تلویزیون و پس از برگزاری جلسه‌ای در دفتر معاون وزیر بازرگانی و تهیه بیانیه نهایی مبنی بر عدم‌آلودگی برنج‌ها، مصاحبه‌ای انجام داده و اعلام کردند که نمونه‌ها بررسی شد و به نتیجه رسیدیم که هیچ آلودگی فلزات سنگین در برنج‌های وارداتی وجود ندارد.

در تاریخ 1/7/1388 و در اخبار 20:30 شبکه 2 سیما گزارشی پخش می‌شود که در آن گزارش، رئیس مؤسسه‌ تحقیقات کشاورزی ایالت پنجاب هندوستان به آلوده بودن برنج‌ها به فلزات سنگین اذعان می‌کند.

در تاریخ 7/7/1388 روزنامه‌ای از قول مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت می‌نویسد که «هندی‌ها دروغ می‌گویند. برنج هندی آلودگی ندارد!». در تاریخ 14/7/1388 پژوهشکده علوم‌هسته‌ای سازمان انرژی هسته‌ای نتایج آزمایش‌ها روی نمونه‌ برنج‌های ارسالی را اعلام و آلودگی به فلزات سنگین را تأیید می‌کند.

اطلاعیه ستاد ملی بررسی سلامت برنج

گفتنی است که ستاد ملی بررسی سلامت برنج در تاریخ 18/7/88 با صدور بیانیه‌ای همه برنج‌های وارداتی مجاز را سالم اعلام کرده بود. به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، 13‌نوع برنج وارداتی که پیش‌تر از این به‌عنوان برنج‌های آلوده معرفی شده بودند در آزمایشگاه‌های معتبر و با نظارت کارشناسان وزارت بهداشت، مؤسسه استاندارد و دیگر مراکز تحقیقاتی دوباره بررسی شدند.

براساس گزارش ستاد ملی بررسی سلامت برنج، با توجه به نتایج به دست آمده، همه برنج‌های وارداتی دارای مجوز، فاقد هر گونه آلودگی بوده و از نظر رعایت معیارهای بهداشتی و استانداردهای لازم مورد تأیید هستند.

همچنین در این بررسی همه نمونه‌ها از نظر آلودگی به فلزات سنگین مثل سرب، کادمیوم و آرسنیک آزمایش شدند که نتیجه آزمایش‌ها، میزان فلزات سنگین در این نمونه‌ها را بسیار کمتر از حد مجاز نشان داد.

وزارت بهداشت پاسخ دهد

درحالی‌که مصرف سرانه برنج در ایران 40‌کیلوگرم و میزان واردات برنج در سال 88 معادل یک میلیون و 287‌هزار تن بوده است، طی این مدت به‌رغم گزارش کارشناسی اداره استاندارد و گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس، وزارت بهداشت که متولی اصلی سلامت مردم است سکوت کرده و حتی آلودگی این برنج‌ها را تکذیب کرده است.

به این ترتیب اکنون که این وزارتخانه رسماً آلودگی برنج‌ها را تأیید کرده باید اعلام کند که طی این مدت چه میزان برنج آلوده به مصرف مردم رسیده و چه دست‌هایی پشت پرده واردات و فروش این برنج‌ها بوده است؟

چه کسی باید به مردمی که از این ناحیه دچار خسارت و ضرر و زیان شده‌اند، غرامت بپردازد؟ و سرانجام اینکه چه کسی مسئول این اشتباه تاریخی و یا سرپوش گذاشتن بر آلودگی برنج‌های وارداتی بوده است؟ از‌همه مهم‌تر با توجه به تکذیب قبلی وزارت بهداشت و تأیید فعلی آن وزارتخانه، چه کسی مسئول از بین رفتن اعتماد عمومی به دستگاه‌های رسمی کشور است؟

کد خبر 107109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز