گروه اقتصادی: طی چند روز اخیر انتشار برخی خبرها مبنی بر تایید آلودگی 13 نوع برنج وارداتی باردیگر پرونده برنج‌های آلوده وارداتی را وارد مرحله تازه‌ای کرده است

گرچه هنوز هم دیدگاه‌های متفاوتی توسط مسئولان سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،  نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت در زمینه آلودگی یا سلامت برنج‌های وارداتی مطرح می‌شود، اما به‌رغم دیدگاه‌های مذکور، تداوم واردات بی‌رویه برنج موجب شده تا برنج‌های آلوده نیز بدون هیچ نظارتی همچنان به کشور وارد شود و هنوز دستوری برای ممانعت از ورود این برنج‌ها به گمرک داده نشده است.

در این زمینه عباس رجایی ، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  سایت  خانه ملت با بیان اینکه آلوده بودن برنج‌های وارداتی قبلاً محرز شده بود، گفت: ما اعتقاد داریم که این پرونده باید هرچه سریع‌تر برای رسیدگی به تخلفات در زمینه واردات برنج های آلوده به قوه‌قضاییه ارسال تا با متخلفان در این زمینه برخورد شود.

معاون امور گمرکی گمرک کشور نیز با بیان اینکه هنوز ممنوعیت واردات این نوع برنج‌ها به گمرک ابلاغ نشده، به ایسنا گفت: اگر قرار است برای واردات کالا محدودیت یا ممنوعیتی در نظر گرفته شود، قطعا وزارت بازرگانی باید از ثبت سفارش آن جلوگیری کند؛ در این‌صورت، کالایی که ثبت سفارش نشود وارد نخواهد شد.

نادری با اشاره به روند واردات برنج در سنوات گذشته تصریح کرد: شرط ترخیص برنج‌های وارداتی، پرداخت حقوق ورودی آن است و اینکه  از سوی سازمان‌ استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان حفظ نباتات  بلامانع بودن ورود این کالاها اعلام شود. اما هنوز از سوی وزارت بازرگانی اقدام خاصی در این مورد صورت نگرفته است.

رشد 34 درصدی ارزش واردات برنج

از سوی دیگر تازه‌ترین خبرها از رشد 34درصدی ارزش واردات برنج در سال گذشته حکایت دارد.در سال 88،  1287 هزار تن برنج به ارزش 1071 میلیون دلار وارد کشور شده است.

کد خبر 107223

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز