چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۶
۰ نفر

علی ابراهیمی: پس از عرضه بسیاری از اجناس غیراستاندارد مانند برنج، سوسیس و کالباس، عسل و بسیاری از دیگر محصولات غذایی و کالاهای صنعتی این روزها بازار طلا و سکه نیز متأثر از روند صعودی قیمت این فلزات، با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه است.

در حالی که تا پیش از این نبود نرخ مشخص برای خرید و فروش سکه در طلا فروشی‌های سطح شهر و گلایه‌های شهروندان از خرید سکه‌ سال‌های گذشته به قیمت دلخواه طلافروشان به معضلی در بازار طلا و سکه منجر شده بود این روزها اخبار تازه‌ای از عرضه طلا‌های غیراستاندارد یا با عیار کمتر به گوش می‌رسد.

تقلب در عرضه طلا در شرایطی شکل می‌گیرد که پیش از این خبرهای غیررسمی از مشکلات موجود در زمینه عیار و استاندارد نبودن طلای عرضه شده به مردم به گوش می‌رسید اما مسئولان صنفی با اعلام اتخاذ تدابیری مانند درج کد شناسایی لاتین و عیار طلا روی محصولات تولید شده و امکان پیگیری احتمالی تخلفات احتمالی تلاش کردند تا اطمینان لازم نسبت به استاندارد بودن محصولات عرضه شده در بازار طلا و سکه را برای خریداران فراهم کنند.

 هشدار نسبت به عرضه طلای غیراستاندارد

با این روند چندی پیش مدیرکل استاندارد استان تهران از تولید و عرضه مصنوعات طلا با عیارهای پایین‌تر از استانداردهای ملی خبر داده و اعلام کرد که براساس گزارش‌های دریافتی و بازرسی‌های انجام‌شده، اخیرا مصنوعاتی از سطح بازار کشف شده است که به‌صورت ترکیبی با استفاده همزمان از طلا و نقره ساخته شده است. مهدی پور‌هاشم افزود: براساس بررسی و آزمون‌های به عمل‌آمده روی نمونه‌های توقیف‌شده از سطح بازار مشخص شد این واحد‌ها بدون داشتن مجوز‌های قانونی لازم، اقدام به تولید و عرضه مصنوعات مذکور با عیارهای پایین‌تر از استاندارد‌های ملی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: مصنوعات طلای تولید شده در سطح استان تهران باید دارای علامت استاندارد یا کد شناسایی که شامل حرف لاتین T و عددی که نشان‌دهنده تولید‌کننده مربوطه است، باشد.وی با بیان اینکه شهروندان از خرید هرگونه کالای مشابه‌خودداری کنند، افزود: تولید، عرضه، خرید و فروش مصنوعات بدون علامت استاندارد و کد شناسایی غیرقانونی است. برای پیگرد و برخورد قانونی با متخلفان از شهروندان می‌خواهیم تا درصورت مشاهده هر گونه موارد تخلف، مراتب را به اداره کل استاندارد استان تهران اعلام کنند.

تکذیب عرضه طلای غیراستاندارد

با وجود این دیدگاه مؤسسه استاندارد، برخی اعضای اتحادیه صنفی طلا و جواهر کشور هر گونه عرضه طلای غیراستاندارد در بازار را غیرممکن قلمداد می‌کنند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد با رد این ادعای مؤسسه استاندارد به خبرنگار ما گفت: اتحادیه طلا و جواهر کشور دیدگاه‌های اخیر مؤسسه استاندارد در زمینه عرضه طلای غیراستاندارد یا با عیار پایین در بازار را رد می‌کند.

تقی‌زادگان با بیان اینکه امکان عرضه طلای مخلوط به نقره در بازار به‌دلیل الزام تولید‌کنندگان این مصنوعات به کد شناسایی کالا وجود ندارد در زمینه احتمال عرضه سکه‌های تقلبی در بازار نیز گفت: اطلاع دقیقی از کم و کیف عرضه سکه‌های تقلبی در بازار ندارم اما پیش از این، اتحادیه در مشهد برخی متخلفینی که اقدام به ضرب و عرضه سکه‌های تقلبی در بازار می‌کردند را شناسایی و با آنها برخورد کرده است.

جست‌وجوی بازرسان طلا

پس از دیدگاه‌های مدیرکل مؤسسه استاندارد استان تهران خبرهایی از ورود و آغاز فعالیت بازرسان اتحادیه طلا برای بررسی طلاهای ساخته شده با عیار پایین‌تر از استانداردهای ملی به بازار منتشر شد. در واقع هشدار مدیرکل اداره استاندارد تهران از تولید و عرضه مصنوعات طلا با عیارهای پایین‌تر از استانداردهای ملی باعث شد تا از چندی پیش بازرسان اتحادیه طلا برای بررسی این موضوع بازار طلای تهران را بازرسی کنند. همچنین به گفته فعالان بازار، چندی پیش نیز خبر عرضه طلاهای ساخته‌شده با عیار پایین، بازرسان اتحادیه طلا را وادار به جست‌وجو در بازار کرده بود اما هیچ طلای ساخته شده‌ای که دارای عیار پایین‌تر از حد استاندارد باشد پیدا نشد.

با وجود این دیدگاه‌های متفاوت، شاید بتوان بهترین محک برای استاندارد بودن طلا و عیار واقعی آن در بازار را هنگامی به دست آورد که فروشندگان برای فروش طلا به طلا فروشی‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند. در این هنگام که جای خریدار و فروشنده عوض می‌شود طلافروشان پیشین و خریداران کنونی با نشان دادن انواع و اقسام سکه و طلای تقلبی به فروشندگان، تلاش می‌کنند تا با قیمت هرچه کمتر نسبت به خرید طلا از فروشندگان اقدام کنند. این امر خود گواهی بر رد دیدگاه برخی فعالان بازار مبنی بر نبود طلای غیراستاندارد در بازار است.

کد خبر 107249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز