گروه دانش و سلامت: یک هفته بعد از انتشار اخباری به نقل از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در آن تصریح شده بود وزارت بهداشت آلودگی 8 نوع برنج وارداتی به سرب را تایید کرده است

این وزارتخانه رسما با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آزمایش‌های انجام شده روی نمونه‌های برنج وارداتی در آزمایشگاه‌های معتمد وزارت بهداشت و درمان مورد آزمون قرار نگرفته و لازم است نتایج آزمون به دست آمده از نظر دقت و صحت مورد ارزیابی آزمایشگاهی قرار گیرد تا بتواند مبنای تفسیر و اظهارنظر علمی و فنی باشد.

این در حالی است که حسینعلی شهریاری، نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و حسین حسنی بافرانی، عضو کمیسیون بهداشت‌و‌درمان مجلس در گفت‌وگوهای جداگانه با فارس اعلام کرده بودند: مسئولان وزارت بهداشت بالاخره آلوده به سرب بودن 8برنج وارداتی را که بیشتر هندی هستند،

تأیید کردند اما اعلام کردند که در مورد آلایندگی به آرسنیک هنوز استانداردی که مورد تأیید همه باشد وجود ندارد. به گفته آنها،  مسئولان معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گزارش این وزارتخانه را درباره آلودگی برنج‌های وارداتی ارائه کردند و طی آن بر خلاف گذشته که آلودگی این برنج‌ها را انکار می‌کردند، آلودگی 8 نوع برنج وارداتی را که بیشتر آنها هندی هستند، تأیید کردند و قرار شد اسامی آنها را تا یک هفته آینده اعلام کنند.

البته بعد از گذشت یک هفته،  به جای اعلام اسامی برنج‌های آلوده، انتشار اطلاعیه رسمی از سوی وزارت بهداشت به این معناست که انتشار گزارش رسمی وزارت مذکور به آینده‌ای نامعلوم موکول می‌شود تا این پرونده باز هم برای چندین ماه دیگر باز بماند.

در اطلاعیه وزارت بهداشت آمده است: پیرو جلسات برگزار شده با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد نتایج آزمون‌های به دست‌آمده روی 42 نمونه وارداتی برنج به کشور مشخص شد که ارزیابی و تفسیر این نتایج نیاز به کارشناسی فنی بیشتری دارد و در جلسه اخیر آن کمیسیون مقرر شد موضوع جهت بررسی بیشتر کارشناسی در جلسه آتی مورد بحث و تصمیم‌گیری نهایی قرار گیرد. 

وزارت بهداشت افزوده است: درخصوص ورود محموله‌های برنج وارداتی به کشور نیز با توجه به استانداردهای ملی و ضوابط بهداشتی موجود پس از آزمون و نظارت‌های لازم اجازه ورود به کشور صادر می‌شود؛

به‌طوری که طی 6ماه دوم سال 1388 صدها محموله برنج از نظر فلزات سنگین سرب، کادمیوم و آرسنیک و سایر فاکتورهای لازم در دانشگاه‌های علوم پزشکی ناظر بر گمرکات ورودی کشور مورد آزمون و بازرسی قرار گرفته و تعدادی از این محموله‌ها به‌دلیل عدم‌انطباق با معیارهای بهداشتی مجوز ورود به کشور دریافت نکرده و مرجوع یا معدوم شده است.

بدین‌ترتیب مشخص نیست آیا نمایندگان مجلس که صراحتا از تایید آلودگی 8 نوع برنج وارداتی توسط وزارت بهداشت خبر داده بودند، اشتباه کرده‌اند یا اینکه وزارت بهداشت اصرار دارد خود مرجع اولیه انتشار خبر در زمینه برنج‌های آلوده باشد.

شاید هم هنوز هزاران تن از این برنج‌های آلوده در انبارهای واردکنندگان محترم موجود باشد که باید زمان بیشتری برای آنها فراهم شود تا از شر آن خلاص شوند و ضرر و زیانی بعد از انتشار اسامی برنج‌های آلوده متحمل نشوند. هر چند تغییر اسم دادن و حتی داخلی معرفی کردن برنج‌های وارداتی آلوده آن هم به کمک رسانه‌ها کار چندان سختی نیست.

کد خبر 107583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز