همشهری آنلاین: آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا شنیدن صدای مکالمه افراد با تلفن همراه برای‌تان آزارنده است؟

پژوهشگران آمریکایی می‌گویند پاسخ را یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز به گفته دانشمندان دانشگاه کورنل چه در اداره، چه در مترو و چه در قطار، شنیدن نیمی از مکالمات موقع صحبت یک فرد با تلفن همراه  بیشتر از شنیدن صحبت کردن دو نفر با هم توجه و تمرکز را به خود جلب می‌کند.

لورا ابرسون یکی از این پژوهشگران که نتایج بررسی آنها در ژورنال Psychological Science منتتشر شده است، می‌گوید: "ما کنترل کمتری در توجه نکردن به نیمی از ‌مکالمه که هنگام شنیدن صحبت فردی با تلفن همراه داریم تا شنیدن یک گفتگوی دونفره. از آنجایی که این نیم‌مکالمه‌ها حواسپرتی بیشتری ایجاد می‌کنند و شما نمی‌‌توانید از شنیدن آنها پرهیز کنید، احتمالا بیشتر آزرده می‌شوید."

سال گذشته آمریکایی‌ها 2.3 تریلیون دقیقه را به حرف زدن با تلفن همراه گذراندند که 9 برابرافزایش نسبت به سال 2000 نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی ارتباطات دوربرد در سراسر جهان، حدود 4.6 میلیارد مشترک تلفن همراه وجود دارد. این شمار معادل دو سوم جمعیت جهان است، و به این ترتیب کمتر جایی در جهان باقی می‌ماند که در فضاهای عمومی مکالمه با تلفن همراه شنیده نشود.

ابرسون می‌گوید افراد تلاش می‌کنند از تکه‌های مکالمه‌ای که از صحبت دیگران با تلفن همراه می‌شنوند، سر در بیاورند و پیش‌بینی کنند که آنها بعدا چه خواهند گفت.

او می‌گوید: "هنگامی شما نیمی از مکالمه را می‌شنوید، اطلاعات کمتری را به دست می‌آورید و نمی‌توانید روند صحبت را پیش‌بینی کنید. در این حالت نیاز به توجه بیشتری دارید."

یافته‌های ابرسون و همکارش مایکل گلدستین بر اساس پژوهشی بر روی 41 دانشجوی کالج بود که تمرینات تمرکز مانند دنبال کردن نقاط متحرک را در حین شنیدن صدای یک طرف یا دو طرف صحبت در مکالمه با تلفن همراه انجام می‌دادند.

 این دانشجویان هنگامی صدای یک طرف صحبت را می‌شنیدند، نسبت به زمانی که تمام گفتگو را می‌شنیدند، ببشتر دچار اشتباه می‌شدند.

 به گفته ابرسون این بررسی نشان می‌دهد شنیدن مکالمه افراد با تلفن همراه بر توجه ما به انجام کارهای روزمره از جمله رانندگی تاثیر می‌گذارد.

این پژوهشگران می‌گویند بر اساس نتایج این بررسی صحبت مسافر با تلفن همراه می‌تواند تمرکز راننده را به هم بزند. آنها پیشنهاد می‌کنند بررسی‌های مشابهی در شبیه‌سازهای رانندگی انجام شود

کد خبر 108045

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز