همشهری آنلاین: رییس اسبق انستیتو تغذیه و تحقیقات صنایع غذایی با اشاره به وجود معضل کم خونی ناشی از فقر آهن در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد:

60 درصد نوجوانان سیستان و بلوچستانی به کوتاهی قد ناشی از کمبود روی به علت سوء تغذیه دچارند.

به گزارش ایسنا کتر کلانتری در پنجمین همایش انجمن کبد و گوارش اطفال با بیان این که حدود یک پنجم کودکان هرمزگانی به نوع شدید کوتاهی قد سوء تغذیه مبتلایند، اظهار کرد: در مناطقی نظیر سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان با پدیده گرسنگی سلولی روبرو هستیم.

وی، روآوری به غذاهایی با میزان انرژی فراوان اما فاقد مواد مغذی نظیر املاح معدنی و ویتامین‌ها طی پنج دهه اخیر را عاملی برای افزایش وزن سبد غذایی در بخش انرژی و کاهش وزن در بخش‌های میوه و سبزیجات، حبوبات، تخم مرغ و لبنیات برشمرد و افزود: هم اکنون میزان انرژی مورد نیاز از دریافت مقادیر فراوان نان،‌ روغن و شکر است که به صورت بافت چربی در بدن ذخیره می‌شود.

رییس اسبق انستیتو تغذیه و تحقیقات صنایع غذایی کشور گفت: آخرین بررسی‌های خانوارهای شهری در سطح شهر تهران نشان داد 25 درصد زنان چاق بوده و 35 درصد به اضافه وزن دچارند که در مجموع 60 درصد از زنان در جمعیت مورد مطالعه به اختلالات وزن مبتلا بودند.

کلانتری، ضعف پاسخ سیستم‌ ایمنی به انواع عفونت‌ها را از عوارض سوء تغذیه برشمرد و افزود: برخی ریز مغذی‌ها نظیر پروتئین، ویتامین ث و ای، روی، سلنیوم و آهن به میزان کافی در رژیم غذایی افراد وجود ندارد که می‌تواند به علت سطح نامناسب سواد، آب ناسالم ،دفع غیربهداشتی زباله و فاضلاب باشد.

وی با بیان این که سلامت تغذیه‌ای ضعیف می‌تواند با بهبود دریافت مواد مغذی اصلاح شود، گفت: 60 درصد از مرگ کودکان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مربوط به سوء تغذیه است.

رییس اسبق انستیتو تغذیه و تحقیقات صنایع غذایی کشور اغلب سوء تغذیه‌ها را غیرعضوی و خارج از دسترس متخصصان عنوان کرد و گفت: پزشکان نمی توانند کار به خصوصی در این زمینه انجام دهند.

کد خبر 108409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز