همشهری‌‌آنلاین: سومین مجلد از روزشمار تاریخ معاصر ایران به بازار کتاب عرضه شد

سومین مجلد از روزشمار تاریخ معاصر ایران به کوشش هدایت‌الله بهبودی از سوی انتشارات موسسه‌مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین این مجموعه از جمله طرح‌های بزرگ موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی است که از 1299 تا 1320، تاریخ ایران را بر اساس اسناد « کاخ مرمر»‌بررسی و واکاوی می‌کند.

 سومین جلد این مجموعه شامل رخدادهای سال 1302 شمسی است . این کتاب 750 صفحه ای فراز و فرود سه دولت ، دو دوره مجلس شورای ملی و گام‌های ریز و درشت رضاخان برای گرفتن همه اهرم‌های قدرت را در قالب کرونولوژی (تقویم نگاری) نمایان می‌کند.

دو حادثه مهم بیشترین اخبار این مجلد را به خود اختصاص داده است: انتخابات مجلس پنجم و موضوع جمهوری‌خواهی.

 اسناد وزارت جنگ و کاخ مرمر می‌گویند که چگونه رضاخان با شبکه در حال گسترش قشون خود نام نمایندگان مورد نظر خود را از صندوق‌های رای بیرون می‌کشد، مهمترین رکن مشروطیت (مجلس شورای ملی) را در اختیار خود می‌گیرد و منویات بعدی خود را که تغییر نظام سیاسی (جمهوری‌خواهی) است تحقق می‌بخشد.

رخدادهای مربوط به جمهوریخواهی متراکم ترین اخبار ماههای بهمن و اسفند است . ساقط کردن قاجار و تغییر نظام سیاسی مهمترین هدفی بود که رضاخان پیش از سقوط دولت مستوفی الممالک مد نظر داشت.

او با جلب نظر روسیه به راحتی توانست دولت بعدی (مشیرالدوله) را از پیش رو بردارد، احمدشاه را از کشور به مسافرتی اجباری بفرستد ، دولت تشکیل دهد و در جهت تمرکز قدرت گام بردارد . مقاومت علمای تهران به ویژه آیت‌الله سید حسن مدرس و مخالفت مراجع مهاجر ایران (آیات سید ابوالحسن اصفهانی و سید حسن نائینی) ‌این نقشه رضاخان را هرچند موقت، با شکست روبرو کرد.

در اینجا بود که او با تدبیر بیشتر نه برای جمهوریت بلکه برای نشستن بر تخت سلطنت تغییر مسیر داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین جلد اول روزشمار تاریخ معاصر ایران دو سال قبل منتشر شد.[انتشار نخستین جلد روزشمار تاریخ معاصر ایران]

و  جلد دوم این کتاب هم سال گذشته و همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه عمومی شد.[انتشار جلد دوم روزشمار تاریخ معاصر ایران]

انتشار منظم مجلدات این مجموعه از جمله ویژگی‌های این کار تیمی است،‌این درحالی است که بعد از انتشار روزشمار تاریخ قاجاریه از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، در سه سال قبل هنوز جلد دوم این اثر عرضه عمومی نشده است.

پیش ازاین تنها کتاب روزشمار را دکتر باقر عاقلی در سه مجلد نوشته بود که در مقایسه با این کتاب و حجم بسیار کمی داشت و بسیاری از حوادث و رخدادها در آن نیامده بود.

ویژگی مهم این کتاب در این است که به شکل پژوهشی و تیمی انجام می‌شود و در آن عمده رخدادهای مهم به صورت روز شمار و به همراه تصاویر و اسناد منتشر می‌شود.

ارجاع هر مدخل و رخداد به یک سند قطعی‌الصدور از جمله ویژگی‌های این مجموعه به شمار می‌رود.ضمن آنکه در نگارش رخدادها به تمامی مطبوعات منتشر شده در آن سال هم مراجعه شده و همزمان کتاب‌ها و روزنوشت‌هاو خاطرات رجل سیاسی و کتاب‌های تاریخی آن دوره و سفرنامه‌های اهل فرهنگ در‌آن سال هم مورد تدقیق و فیش‌برداری قرار گرفته است تا از این منظر اثری مطئمن و مستند فراهم آید.

کد خبر 108512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز