گروه ادب و هنر: هنرمندان سینمای ایران، در مراسم تشییع پیکر محمدرضا اعلامی و رونمایی از لوح فشرده شب ستاره‌ها، به شکل‌های مختلف از وضعیت موجود سینمای ایران گله کردند

در مراسم تشییع پیکر محمدرضا اعلامی، مقابل ساختمان شماره‌2 خانه سینما، مهدی کرم‌پور، سخنگوی کانون کارگردانان سینما گفت: «نقطه ضعف» در میان آثار اعلامی یکی از بهترین فیلم‌های دهه 60 است اما امروز باید از خود بپرسیم که چرا این فیلم و فیلمساز آن نتوانستند به کار خود ادامه دهند؟ واقعیت این است که سینمای ما در بین کمدی‌های مبتذل و فیلم‌های سخیف تبلیغاتی‌گیر افتاده است.

پس از کرم‌پور، محمدعلی سجادی، کارگردان سینما و از دوستان نزدیک اعلامی نیز در سخنانی مشابه کرم‌پور از وضعیت موجود گله کرد و گفت: متأسفانه بعضی از مرگ‌ها زود اتفاق می‌افتد و انگار عده‌ای میرانده می‌شوند.

نقطه ضعف اعلامی عشقش به سینما بود و برای این عشق بسیار رنج کشید و تاوان داد. باید بگویم اعلامی برای آنکه فیلم‌های ایده‌‌آل خود را بسازد بسیار رنج کشید و حتی می‌توان گفت که او دق کرد و از میان ما رفت و نمی‌دانم امروز باید بگویم که با درگذشت اعلامی آیا او راحت شده است یا عده‌ای دیگر که نمی‌توانستند راستگویی را تحمل کنند. 

امین تارخ هم شرایط موجود سینماگران را این طور توصیف کرد: برای یک هنرمند هیچ‌چیز دردناک‌تر از این نیست که با دست خالی بخواهد فیلم بسازد و با شرمندگی از عوامل خود با بودجه کم، فیلم ارزان‌تری بسازد. امروز کارگردان‌های زیادی داریم که آمادگی ساخت فیلم دارند و باید قبل از آنکه دل سوخته آنها تبدیل به تن سوخته شود آنها را دریابیم.  در پایان سخنرانی‌ها، پیکر اعلامی به سمت قطعه هنرمندان تشییع و به خاک سپرده شد. قرار است مراسم ختم اعلامی نیز ساعت 18 فردا در مسجد نور میدان فاطمی برگزار شود.

یک مراسم پرگله دیگر

اما دیروز مراسم دیگری نیز با نام «شب ستاره‌ها»، همراه با رونمایی لوح فشرده‌ای با همین نام، برگزار شد که در آن هم هنرمندان پیشکسوت سینما تقریبا هر چه گفتند، انتقاد از شرایط موجود بود. آنطور که ایلنا نوشته است، مرتضی احمدی در این باره گفت: در زمان‌های گذشته ما حقوق ماهانه می‌گرفتیم و هر گروه نمایشی یک پزشک همراه داشت و مردم همراه با خانواده به دیدن این تئاترها می‌آمدند اما امروز متأسفانه چنین امری دیده نمی‌شود.

احمدی که در چند سال گذشته، چند کتاب نیز کار کرده است، با اشاره به توقیف برخی از آنها گفت: من تلاش کرده‌ام تا مسائلی را که جزء تاریخ ماست روی کاغذ بیاورم و آن را ثبت کنم تا به‌صورت سند نگهداری شوند.

احمدی در پایان سخنانش نیز از عملکرد وزارت ارشاد گله کرد و گفت: من 14 سال است که به وزارت ارشاد نرفته‌ام و فکر نمی‌کنم هنرمندان دیگری نیز به آنجا بروند. 

ژاله علو نیز گفت: باید قدر هنرمندها را تا زمانی که هستند بدانیم. امروز هنرمندها بیشتر از پول و مادیات به حرمت نیاز دارند اما حد هنرمندان رعایت نمی‌شود. چرا باید یک فرد مانند عزت‌الله انتظامی در طول عمر کاری خود به اندازه یک فوتبالیست هم حقوق دریافت نکند؟ علو با اشاره به اینکه امروز تعدادی از هنرمندان با مشکلات جسمی و بیماری روبه‌رو هستند، گفت: در همه جای دنیا از هنرمندان در آخر عمرشان به بهترین وسیله نگهداری می‌شود.

پس از علو، محمدعلی کشاورز با اشاره به اینکه هرگز به جوان‌ها توصیه نمی‌کند وارد عرصه بازیگری و فیلمسازی شوند، گفت: امروز متأسفانه به تئاتر و هنر توجه کافی نمی‌شود و فقط روابط و باندبازی در سینما و تئاتر حاکم شده و پول و سرمایه دلیل همه کارها شده است. اگر مملکتی تئاتر نداشته باشد، هنر دیگری ندارد.

حتی نقد آثار نیز متاثر از وضعیت پول و سرمایه شده است.  کشاورز ادامه داد: من نه ماهواره دارم نه تلویزیون و نه رادیو. فقط کتاب می‌خوانم. امروز ما در کشور کتاب‌ها و گنجینه‌های ادبیات پرباری داریم اما چرا این کتاب‌ها که با تیراژ حداقل 2 هزار نسخه منتشر می‌شود، به فروش نمی‌رسد؟ در مملکتی که کتاب نخوانند ماهواره روی آن اثر می‌گذارد و ماهواره امروز باعث بسیاری از مشکلات است

مهدی کرم‌پور: سینمای ما در بین کمدی‌های مبتذل و فیلم‌های سخیف تبلیغاتی‌گیر افتاده است
محمدعلی سجادی: متأسفانه بعضی از مرگ‌ها زود اتفاق می‌افتد و انگار عده‌ای میرانده می‌شوند
امین تارخ: برای یک هنرمند هیچ‌چیز دردناک‌تر از این نیست که با دست خالی بخواهد فیلم بسازد
مرتضی احمدی: من 14 سال است به وزارت ارشاد نرفته‌ام و فکر نمی‌کنم هنرمندان دیگری نیز به آنجا بروند
ژاله علو: باید قدر هنرمندها را تا زمانی که هستند بدانیم. امروز هنرمندها بیشتر از پول و مادیات به حرمت نیاز دارند
محمدعلی کشاورز: امروز متأسفانه فقط روابط و باندبازی در سینما و تئاتر حاکم شده است

کد خبر 108619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز