چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

کارتون‌های مهم هانا- باربرا اولین مجموعه کارتونی مشترک ویلیام هانا و جوزف باربرا سال1940 ساخته شد و شخصیت‌هایش موش و گربه‌ای بودند که بعدها به عنوان تام و جری شناخته شدند.

این مجموعه کارتونی با قسمت‌های کوتاه مدتش بارها برندة جایزة اسکارشد.

 

نماشی راف وردی


اولین نمایش تلویزیونی «هانا-باربرا» که سال1957 از کانال ان‌بی‌سی پخش شد. راف، گربه‌ای بود با صدای دان مسیک و رِدی یک سگ با لهجة غلیظ جنوب آمریکا که داس باتلر مشهور به جایش می‌گفت.

 

 

 نمایش یوگی خرسه

این اولین مجموعه کارتونی «هانا-باربرا» بود که شخصیت‌هایش با تیپ گویی صداپیشه‌ها حرف می‌زدند و این کار را در سایر آثار مشابه (که به کارتون‌های رادیویی معروف بودند) باب کردند.

اوایل یوگی خرسه، یکی از شخصیت‌های فرعیِ مجموعه کارتونیِ «نمایش هاکلبری هوند» بود و بعدها آن‌قدر محبوب شد که هانا و باربرا تصمیم گرفتند، یک نمایش ویژه برایش ترتیب بدهند، طوری که بسیاری از کاراکترهای اصلی و محبوب «هانا-باربرا» مثل کوییک درامک گرا (اسب هفت‌تیرکش در سری «یوگی و دوستان») و اسناگلپوس (شیر صورتی رنگ) توی این مجموعه، شخصیت‌های فرعی شدند. بعدها «هانا-باربرا»، مجموعه‌های بسیاری ساخت که شخصیت اصلی‌اش یوگی خرسه بود مثل «یوگی و دوستان».

فلینستن ها( عصر حجر)  


موفق‌ترین و محبوب‌ترین مجموعه «هانا-باربرا» که دنباله‌های بسیاری بعد از اولین پخش تلویزیونی، برایش ساخته شد.

 فردی فلینستن و همسرش ویلما و همسایه‌شان بارنی رابل و همسرش بتی در شهری به اسم «بِدراک» در عصر حجر زندگی می‌کنند و هر امکانات و تکنولوژی‌ای که به فکرتان برسد در اختیار دارند

 اما از نوع سنگی‌اش! بعدها فردی صاحب دختری می‌شود به اسم پیبلز و بارنی صاحب پسری می‌شود به نام بم‌بم.

 

 

اسکوبی-دو  

از مجموعه‌های مورد علاقة هانا و باربرا که اولین بار سال1969 و برای پخش «صبح شنبه» ساخته شد. مجموعه‌های بی‌شماری از «اسکوبی- دو» بعدها با برچسب شناسایی «هانا-باربرا» ساخته شد.

حتی باربرا بعد از مرگ هانا، سال2005 جدیدترین نسخة آن را ارائه کرد.

 کاراکترهایش تقریبا شبیه و به تعداد کاراکترهای «ماجراهای گالیور» هستند، چهار تینیجر و یک سگ!

 

نگاهی به دوران افول کمپانی هانا ـ باربرا

بازار پخش تلویزیونی طی دو دهه60 و 70 در مشت «هانا-باربرا» بود و به خاطر همین خیالشان حسابی راحت بود و دائم هزینه‌های تولید کارتون‌هایشان را کاهش می‌دادند.

مثلا در اواسط دهه70، هزینة یک قسمت 22 دقیقه‌ای (30 دقیقه با آگهی‌های تجاری بین‌اش) مجموعه‌ای حدود 45 هزار دلار می‌شد که برابر بود با هزینة ساخت یک قسمت 8 دقیقه‌ایِ سریِ «تام و جری» در اواخر دهه40.

خلاصه هانا باربرایی‌ها بدجور رفته بودند تو نخ پول درآوردن. ولی غافل از این که این خساست بعدها بدجور می‌گذارد توی کاسه‌شان. این صرفه‌جویی در هزینه، ناخودآگاه باعث شد از جلوه‌های بصری و رنگ و لعاب تولیدات کمپانی کاسته شود. 

هانا و باربرا آن قدر که به قصه‌ها، دیالوگ‌ها و موسیقی کارتون‌ها توجه داشتند به کیفیت‌های بصری اهمیت نمی‌دادند. تم‌های آشنا و الگوهای تکراری استادان دیگر بیشتر از این جواب نمی‌داد و منتقدین پنبه‌زنی‌هایشان را شروع کردند.

از طرف دیگر نمایش‌های کمدی شنبه شب‌های شبکه‌‌های مختلف تلویزیون، به هجو و پارودی شخصیت‌های محبوب «هانا-باربرا» پرداختند، برنامه‌هایی مثل «هاروی بردمن» که حتی نامشان هجو مسخره‌آمیز شخصیت‌های هانا و باربرا بود و الگوهای نخ نما شدة این کمپانی را مسخره می‌کرد.

این اتفاقات همزمان شد با تغییر قابل ملاحظة شیوة تولید کارتون در دهه80. در آن زمان داستان‌ها و شخصیت‌ها بر اساس اسباب بازی‌های اکشن و محبوب بچه‌های آن دوره طراحی می‌شد. از آن به بعد مجموعه کارتونی مثل «تاندرکتز» بین بیننده‌های تلویزیونی حرف اول را می‌زد و هانا و باربرا مقابل این موج جدید انیمیشن کم آوردند.

آن‌ها در این دهه، خالق آثار بی رمقی مثل «اسمارفز» و«اسنورکز» (که اوایل دهه70 جمعه‌ها بعدازظهر از شبکه1 خودمان پخش می‌شد) بودند. «هانا-باربرا» رفته رفته گرفتار مشکلات مالی شد و ترجیح داد که تولیداتش در خارج از خانه و در نمایندگی‌هایشان در ژاپن و فیلیپین یا تایوان انجام شود.

به خاطر همین بسیاری از طراحان و نویسندگان کمپانی، آن‌جا را ترک کردند و شرکت «تافت برودکستینگ» (مالک وقت «هانا-باربرا») در سال1990 ورشکسته شد و «هانا-باربرا» را برای فروش گذاشت.

احیای دوباره

بلافاصله بعد از ورشکستگی، شرکت «ترنر برودکستینگ» این شرکت را خرید تا سر و سامانی به‌اش بدهد. فرد سیبرت، تهیه‌کنندة تلویزیونی و رئیس این شرکت، استعداد عجیبی در احیای مجدد شرکت‌های ورشکسته داشت.

ناگفته نماند که او همان موقع شبکه‌های بزرگی مثل MTV و «نیکلدئون» را هدایت می‌کرد و در ضمن طرح لوگوی معروف MTV کار او است. سیبرت، انیماتورهای جدیدی را به کار گرفت تا به کاراکترهای آشنا و قدیمی «هانا-باربرا»، رنگ و جلوة تازه‌ای ببخشد، به همین خاطر سری‌های جدیدی از یوگی و تام و جری در اوایل دهه90 ساخته شد، اما همزمان مجموعه‌های زیادی مثل «آزمایشگاهِ دکستر» یا «جانی براوو» توسط این کمپانی (که حالا نامش شده بودCartoon Network Studio) ساخته شد که هیچ ارتباطی با شخصیت‌های مخلوق هانا و باربرا نداشتند.

بعدها کمپانی‌های ترنر و برادران وارنر (اولین حامی هانا و باربرا!) با هم ادغام شدند و ساختمان «هانا-باربرا» رسما تخته شد. آخرین محصول کمپانی با برچسب شناسایی «هانا-باربرا» سری جدید «اسکوبی-دو» است که درست پیش از مرگ ویلیام هانا ساخته شد.

بعد از مرگ هانا، کمپانی کاملا جذب وارنر شد. جوزف باربرا هنوز هم به عنوان تهیه‌کننده در کمپانی برادران وارنر فعالیت می‌کند. او هنوز به کاراکترهای مخلوق خودش و هانا، اعتقاد قلبی دارد و همچنان در تولید مجموعه‌های جدیدی از «اسکوبی-دو» یا «تام و جری» همکاری دارد، کارتون‌هایی که با همان الگو و فرمت قدیمی و موفق «هانا-باربرا» شکل می‌گیرد و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد.

قسمت اول
قسمت سوم

کد خبر 10863

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز