دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

محمد منتظری: مقامات کره‌جنوبی می‌گویندکه نتایج تحقیقات درباره غرق‌شدن یک ناوچه این کشور در آب‌های مشترک با کره‌شمالی نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ مسئول غرق شدن این ناوچه است.

در گزارشی که مقامات آنها ارائه داده‌اند، ارتش کره‌شمالی مستقیما مسئول غرق‌شدن این ناوچه معرفی شده‌است. کره‌جنوبی اعلام کرده علائمی که روی راکت شلیک شده به سوی ناوچه غرق‌شده کره‌جنوبی به دست آمده دقیقا همان علائمی است که کره‌شمالی روی راکت‌ها و اژدرهای خود درج می‌کند. کره‌شمالی اما این ادعا را رد کرده و اعلام کرده است که تیم تحقیقی را از پیونگ‌یانگ برای  بررسی بیشتر درخصوص این ماجرا به سئول خواهد فرستاد. اما کره جنوبی بعد از اثبات نقش پیونگ یانگ در این حادثه چه ابزارهایی برای واکنش نشان دادن به کره شمالی در اختیار دارد؟

لی‌میونگ باک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی 2 روز پیش از منتشر شدن نتیجه تحقیقات درباره غرق شدن ناوچه این کشور، در تماسی تلفنی با باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا نتایج این تحقیقات را با او در میان گذاشته بود. همچنین دولت کره‌جنوبی در این باره با کشورهایی نظیر ژاپن، چین و روسیه مذاکره کرده و سفارتخانه‌های خود در دیگر کشورها را نیز مطلع ساخته بود.

در حقیقت آنچه کره‌جنوبی را نگران می‌کند این نیست که در نهایت واقعیت و چرایی غرق شدن ناوچه متعلق به سئول مکشوف شده است، چه اینکه بسیاری از تحلیل‌گران پیش از این نیز این واقعیت را می‌دانستند. بلکه کره‌جنوبی بیشتر نگران پاسخ دادن به این پرسش است که در پاسخ به چنین حمله‌ای چه باید بکند؟ کره‌جنوبی ابتدای این ماجرا اعلام کرد که این اقدام به هیچ عنوان غیرعمدی نبوده است. پس از آن، مقامات دفاعی کره‌جنوبی زیردریایی کره‌شمالی را که در شب حادثه در آن اطراف پرسه می‌زد مسئول این اتفاق معرفی کردند.

این اتفاق به هر دلیلی رخ داده باشد، چگونگی پاسخگویی به آن داستانی دیگر است. نگرانی از درگرفتن جنگ با کره‌شمالی، آن هم زمانی که نیمی از جمعیت سئول در مناطقی زندگی می‌کنند که به راحتی در تیررس موشک‌های کره‌شمالی است، موجب شده است که دامنه مانور کره‌جنوبی درخصوص پاسخ به اقدام کره‌شمالی در غرق کردن ناوچه‌ کره‌ای، محدود شود.

اگر از همان ابتدا زمزمه‌هایی درخصوص لزوم پاسخ نظامی کره‌جنوبی به کره‌شمالی به گوش می‌رسید اما کره‌جنوبی بلافاصله این احتمال را رد کرد چراکه اگر چنین اقدامی انجام شود، سرعت مقابله به مثل در هر دو طرف بالاتر رفته و امکان درگرفتن جنگی همه جانبه در شبه‌جزیره کره محتمل است. از آنجایی که احتمالا کره‌شمالی از توانایی هسته‌ای نظامی‌اش در این جنگ استفاده خواهد کرد، ایده جنگ می‌تواند کاملا نابود‌کننده باشد. از سوی دیگر، دولت کره‌جنوبی از سوی آمریکا نیز توصیه شده است تا پاسخی ملایم‌تر برای کره‌شمالی ارسال کند.

همچنین مقامات کره‌جنوبی در مدت زمان کوتاه به‌دنبال ارسال پاسخی سیاسی و اقتصادی به کره‌شمالی هستند. در بلندمدت نیز کره‌جنوبی در نظر دارد تا توانایی‌های دفاعی خود را در مقابل تهدیدات احتمالی کره‌شمالی افزایش دهد. در نخستین قدم، کره‌جنوبی به همه تاجران و بازرگانان کره‌ای که با کره‌شمالی وارد معامله شده بودند دستور داد تا همه سفارش‌ها و معاملات خود را به کره‌شمالی لغو کنند. سئول همچنین از تمامی واردکنندگان کالا از کره‌شمالی خواست تا تمامی واردات خود را متوقف کنند. در نهایت کره‌جنوبی تصمیم گرفت که به جز همکاری‌های بشردوستانه، تمامی همکاری‌های خود را با این کشور به حال تعلیق درآورد.

از یک سو کره‌جنوبی تلاش می‌کند تا با محدودیت‌هایی که ایجاد می‌کند بر اقتصاد کره‌شمالی تاثیر بگذارد و از سوی دیگر در تلاش است تا با استفاده از نهاد‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل متحد، فشار بیشتری بر کره‌شمالی وارد آورد. البته کره‌جنوبی در این مسیر حتما به همکاری چین که اتفاقا رابطه خوبی نیز با کره‌شمالی دارد، نیازمند است.

چین در وارد کردن اتهام غرق‌کردن ناوچه کره‌جنوبی به کره‌شمالی بسیار محتاط عمل کرده و به هر دو کشور گوشزد کرده‌ که سعی کنند با آرامش و از طریق گفت‌وگو و مذاکره اختلافات خود را حل کنند. سفر اخیر رهبر کره‌شمالی به چین و اقامت  چهارروزه وی در این کشور و همچنین دیدار سفیر چین در کره‌جنوبی با حزب اپوزیسیون این کشور که مخالف تحقیق درباره غرق شدن ناوچه کره‌جنوبی بود، موجب شده است که نگرانی‌هایی در میان مقامات دولتی کره‌جنوبی درخصوص اهداف چین در میانه اختلاف دو کره‌ به‌وجود آید. تحریم کره‌شمالی در بهترین زمان آثار ناچیزی داشته است و بدون همکاری‌ چین در این خصوص احتمالا تحریم‌های بیشتر علیه کره‌شمالی عملا بدون تاثیر خواهد بود.

از سوی دیگر کره‌جنوبی در نظر دارد تا افزایش توان دفاعی و نظامی خود را در موقعیتی برتر از کره‌شمالی قرار دهد و کنترل دقیق‌تر و گسترده‌تری بر سیطره تحت نفوذ خود داشته باشد. در همین راستا لی‌میونگ باک،  رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی درخواست بازبینی وضعیت دفاعی کره‌جنوبی و ارزیابی دوباره طرح اصلاحات دفاعی تا سال 2020 را مطرح کرد.

همچنین دولت کره‌جنوبی مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون دلار بودجه اضافی را برای تولید سلاح و تهیه تجهیزات نظامی در نظر گرفت. همچنین قرار است کره‌جنوبی و ارتش آمریکا در دریای زرد مانوری با شرکت زیردریایی‌های خود برگزار کنند. کره‌جنوبی همچنین در تلاش است تا سیستم‌های راداری خود را به روز کرده و از سیستم‌های جدید مراقبت‌های صوتی در زیردریایی‌های خود استفاده کند.

به‌نظر می‌رسد که کره‌جنوبی ترجیح می‌دهد تا از پاسخ مستقیم نظامی به اقدام زیردریایی کره‌شمالی در منهدم کردن ناوچه خود اجتناب کرده و در عوض با اعمال برخی محدودیت‌های تجاری و مالی بر کره‌شمالی و همچنین افزایش توان دفاعی خود کره‌شمالی را در موضع ضعف قرار دهد. کره‌شمالی و کره‌جنوبی از 60 سال پیش که جنگی میانشان در گرفت و در نهایت بدون امضای هرگونه توافقنامه رسمی پایان جنگ و تنها با یک توافقنامه آتش‌بس ساده پایان یافت، همچنان در وضعیت جنگی به سر می‌برند.

جنگ هنوز در شبه‌جزیره کره پایان نیافته و تنها یک آتش‌بس ساده امضا شده است. به‌نظر می‌رسد که کره‌جنوبی برخلاف کره‌شمالی کاملا شرایط حساس شبه‌جزیره کره را درک می‌کند و تصمیم ندارد در مقابل ماجراجویی کره‌شمالی دست به ماجراجویی متقابل بزند.

کد خبر 109138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز