گروه سیاسی: ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای، خطاب به مردم، مجریان و ناظرین و نامزدهای انتخابات نکات مهمی را در خصوص انتخابات جمعه 24 آذر به ویژه شرایط رای دهندگان یاد آور شد.

ستاد انتخابات کشور در این اطلاعیه آورده است: بر اساس قانون انتخابات رای گیری فقط با ارایه شناسنامه صورت می گیرد و به غیر از شناسنامه جمهوری اسلامی ایران هیچ مدرک و سند دیگری برای رای دادن قابل قبول نیست.

بر اساس این اطلاعیه اخذ رای روز جمعه 24 آذر ماه از ساعت 9 صبح آغاز و حداقل به مدت 10 ساعت ادامه خواهد یافت. در صورت لزوم این زمان قابل تمدید می باشد.

این اطلاعیه همچنین می افزاید : حداقل سن رای دهندگان در روز اخذ رای باید 15 سال تمام باشد به عبارتی متولدین 24 آذر هزار و سیصد و هفتاد (24/9/1370) و قبل از آن می توانند در انتخابات شرکت نموده و رای بدهند.

ستاد انتخابات کشور در ادامه این اطلاعیه آورده است: در روستاها و شهرهایی که جمعیت آنها کمتر از یکصد هزار نفر است رای دهندگان می بایست حداقل یک سال در محل حوزه انتخابیه سکونت داشته باشند.

نظارت کاندیداها بر شمارش

علی اصغر کاراندیش مدیر کل انتخابات وزارت کشور در گفتگو با ایسنا تصریح کرد: مطابق قانون نمایندگان کاندیداها می‌توانند بر فرایند شمارش آراء انتخابات 24 آذر نظارت کنند.

وی درباره نظارت احزاب بر شمارش آراء نیز گفت :از آنجاکه قانون پیش‌بینی‌ در این زمینه ندارد احزاب نمی توانند بر شمارش آراء انتخاباتی نظارت داشته باشند.

پایان مهلت تبلیغات

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعیه‌ای پایان مهلت قانونی تبلیغات انتخابات شورای شهر را 24 دیشب و دو انتخابات میان‌دوره‌ای‌ مجلس شورای اسلامی و خبرگان را ساعت 9 صبح امروز  اعلام کرد.

75 هزار بازرس

مصطفی ابطحی مدیر کل امور شوراهای وزارت کشور و عضو هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور با اعلام اینکه در کل کشور 75 هزار نفر کار بازرسی انتخابات آینده را برعهده دارند، تصریح کرد: بازرسان انتخابات باید تخلفات انتخاباتی کاندیداها را بدون توجه به علایق و وابستگی‌های جناحی و سیاسی گزارش کنند.

220 هزار ناظر

سیدعلی علوی معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با بیان این‌که تاکنون برخی تخلفات انتخاباتی مشاهده شده که با تذکر حل شده است گفت: برای هر صندوق روستایی دو ناظر و برای هر صندوق شهری سه ناظر در نظر گرفته شده است که در مجموع حدود 220 هزار و اندی ناظر برای انتخابات پیش‌بینی شده است.

گناه استفاده از اموال دولتی

محمد نیازی رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: :انتظار بنده به‌عنوان یک خدمتگزار کوچک از نامزدها این است که در تبلیغات خود تقوای الهی را رعایت کرده، درصدد معرفی و اثبات خود باشند و با پرهیز از نفی ،تخریب دیگران ، تهمت و افترا از دادن وعده‌های غیرعملی به مردم خودداری کنند. 

نیازی استفاده از اموال دولتی در تبلیغات انتخاباتی را گناه و جرم دانست و از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف مراتب را با شماره تلفن ۱۳۶ به مرکز ارتباطات مردمی سازمان بازرسی گزارش نمایند.

موج smsهای تبلیغاتی

در آخرین روز از تبلیغات انتخابات شوراها در تهران ، موج پیام‌های کوتاه تلفنی  (sms)راهی تلفن‌های همراه تهرانی‌ها شده است. گروه‌ها و کاندیداهای مختلف انتخاباتی در این پیام‌ها ضمن دعوت ازمردم برای حضور گسترده در انتخابات، خواهان قرار گرفتن نام کاندیدای متبوع خود در صدر فهرست انتخابی مردم در پای صندوق‌های رای شده‌اند. 

تخریب نکنید

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سومین دوره شوراهای اسلامی کشور، سه‌شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای از کلیه نامزدها خواست در جریان تبلیغات انتخاباتی، از تخریب چهره‌های رقیب و سایر نامزدها، بطوری که شائبه تبلیغات سلبی را بر اذهان متبادر می‌سازد ، پرهیز کنند.

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات سومین دوره شوراهای اسلامی کشور، به نامزدها و ستادهای تبلیغاتی آنان توصیه کرده که در انجام تبلیغات انتخاباتی، به برنامه‌ها و اثبات توانایی خود در امر شوراها بپردازند.

کد خبر 10922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز