سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: ادامه رکوردشکنی قیمت طلا در بازارهای جهانی باعث افزایش و ثبت رکوردهای جدید قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی شد.

اظهارات بن برنانکی رئیس بانک مرکزی آمریکا که نسبت به بروز یک رکود دیگر در اقتصاد این کشور ابراز تردید کرده بود و بهبود نسبی ارزش یورو در برابر دیگر ارزها، هرچند موجب افزایش 2 دلاری قیمت نفت خام شد اما طلا هم یک رکورد قیمت جدید برجا گذاشت.

افزایش تقاضای طلا ناشی از نگرانی از تشدید بحران اقتصادی است که برخلاف اظهارات برنانکی، بازار طلا را تحت‌تأثیر قرار داده است.دیروز هراونس طلا تا1250 دلار معامله شد که نسبت به روز قبل حدود 20 دلار افزایش را ثبت کرد. این رکورد جدید قیمت نشانه تلاش صاحبان سرمایه برای دستیابی به یک کالای با ریسک کم برای کسب سود است.

تحت‌تأثیر این تحولات بین‌المللی دیروز سکه به‌عنوان شاخص قیمت طلا در بازار کشور پس از یک دوره نوسان اندک و نامحسوس ناگهان بیش از 2 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. دیروز سکه طرح جدید 311 هزار تومان و طرح قدیم 315هزار تومان معامله شد

پیش‌بینی کارشناسان

اغلب کارشناسان براین باورند که افزایش قیمت طلا تحت‌تأثیر تحولات اقتصاد جهانی به افزایش خود ادامه می‌دهد. حد و مرز‌هایی که برای قیمت هر اونس پیش‌بینی شده است حتی تا 2هزار دلار نیز تخمین زده شده اما بسیاری قیمت 1300 دلار را قابل تحقق می‌دانند.

پل واکر مدیرعامل شرکت مشاور بازار طلای جی‌اف‌ام اس مستقر در لندن به خبرگزاری بلومبرگ گفت: آنچه در اروپا رخ‌می‌دهد نشانه یک رکود دوباره است و به اعتقاد او تا پایان سال بازار طلا رونق خواهد داشت. وی خاطرنشان کرد: اگر آنچه تحت عنوان رکود دوباره از آن یاد می‌شود در اقتصاد جهان دوام یابد بدون شک شرایط مطلوبی برای طلاست و قیمت این فلز تا 1300 دلار در هر اونس افزایش می‌یابد.

در این زمینه محمد کشتی‌آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز به ایسنا گفت: پیش‌بینی می‌شود از این پس با روند صعودی طلا مواجه باشیم و تحلیلگران اقتصادی هم بر این باورند که به‌زودی رکوردهای جدیدی از قیمت طلا در بورس‌ها را شاهد خواهیم بود.

کشتی آرای ادامه داد: روز گذشته در بورس نیویورک و لندن خرید طلا به طرز چشمگیری افزایش یافت و در شرایطی که صبح روز گذشته طلا افت قیمت پیدا کرده بود، در بعد ازظهر یکباره با حضور سرمایه‌گذاران برای خرید طلا، بهای آن افزایش یافت.

افزایش قیمت نفت

قیمت نفت که به‌دلیل نگرانی‌ها از کاهش تقاضا و افزایش ذخایر استراتژیک و افزایش قیمت دلار اوایل هفته بی‌رمق و با کاهش همراه بود دیروز با امید به افزایش تقاضا در آمریکا 2 دلار افزایش یافت.

هربشکه نفت خام سبک آمریکا دیروز تا بیش از 72 دلار هم معامله شد اما این افزایش ثبات نداشت و در اواخر ساعات معاملات به 71 دلار نزدیک شد. هر‌بشکه نفت سبک آمریکا دیروز 44/71 دلار و نفت برنت دریای شمال 56/72 دلار معامله شد.

کد خبر 109269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز