گروه ادب و هنر: پس از تغییرات در شورای صنفی نمایش، داستان شیوه‌اکران فیلم‌های سینمای ایران پیچیده‌تر از قبل شد

و به‌نظر می‌رسد با فرارسیدن تابستان، این ماجرا باز هم روزهایی پرفرازونشیب را پیش رو دارد.

علیرضا رئیسیان که تا همین چند وقت پیش رئیس کانون کارگردانان بود، در اعتراض به تعویق اکران «چهل سالگی»اش گفت: آیین‌نامه‌ای وجود دارد که به تصویب خانه سینما و وزارت ارشاد رسیده و ملاک همه برای اکران فیلم همین آیین‌نامه است که حکم قانون را دارد اما به آن عمل نمی‌شود.

رئیسیان که تهیه‌کنندگی چهل سالگی نیز برعهده خود اوست، در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: جمله معروفی است که می‌گوید همه در برابر قانون برابرند ولی عده‌ای برابرترند؛ اخیراً اتفاقی در شورای صنفی افتاد که یکی از آنها تغییر کف فروش فیلم‌های در حال اکران به‌دلیل جام جهانی است که بیش از 80 سال است در همین زمان هر 4سال یک بار برگزار می‌شود و طبق آیین‌نامه شورای صنفی هر پخش‌کننده‌ای باید زمان اکران فیلم خود را با توجه به جمیع جهات انتخاب کرده و قرارداد خود را منعقد کند.

بنابراین فیلم‌هایی که در حال حاضر روی پرده هستند از قبل مشخص بوده است که با جام جهانی تداخل خواهند داشت؛ کما اینکه فیلم‌های قبلی با امتحانات مدارس تداخل داشتند و فیلم‌های بعدی هم با ماه‌ مبارک رمضان تداخل دارند. بنابراین نمی‌توان برای هر زمان اکرانی، قوانین را به دلخواه تغییر داد.

اشاره رئیسیان گذشته از کاهش کف فروش فیلم‌های در حال اکران به‌علت تداخل با جام جهانی، به جابه‌جایی زمان اکران فیلم «پسر آدم دختر حوا»ی رامبد جوان نیز هست که در مورد هر دوی اینها، نایب رئیس شورای صنفی نمایش توضیح داده است.

غلامرضا فرجی به فارس می‌گوید: اولا در مورد بحثی که دوستان مطرح می‌کنند، باید بگویم که نماینده کانون کارگردانان در شورای صنفی حضور داشته و با نظر وی، کف فروش فیلم‌ها برای جام جهانی تغییر پیدا کرده است. اگر دوستان اعتقاد دارند که نماینده کانون منفعل عمل می‌کند این موضوع به هیچ عنوان ربطی به شورای صنفی ندارد؛ چرا که جمیع شورا این تصمیم را گرفته‌اند. البته نماینده کانون کارگردانان تنها یک نفر است و این را نایب رئیس شورای صنفی نمایش نیز می‌داند.

فرجی با تاکید بر اینکه شورای صنفی نمایش در جابه‌جایی اکران «پسر آدم دختر حوا» هیچ‌گونه نقشی نداشته است، تصریح کرد: اگر آقای حاجی‌میری قراربود در چارچوب قوانین شورای صنفی اکران فیلم خود را به تعویق بیندازد هیچگاه این موضوع اتفاق نمی‌افتاد؛ اما این جابه‌جایی فقط با نظر اداره کل نظارت و ارزشیابی صورت گرفت و این موضوع از طریق نماینده اداره‌کل در شورای صنفی به اطلاع دوستان رسید.

به این ترتیب، فرجی توپ را دست‌کم درباره این فیلم به زمین اداره‌کل نظارت و ارزشیابی می‌اندازد؛ یعنی جایی که علیرضا سجادپور رئیسش است. به جز این، یکی از فیلم‌هایی که با توجه به کف فروش تازه، اکرانش ادامه خواهد یافت، فیلم موفق «طلا و مس» خواهد بود.

فرجی درباره این فیلم می‌گوید: ما تاریخی را برای کف فروش این فیلم درنظر گرفتیم که از 19 خرداد ماه شروع شده و تا 16 تیر ماه ادامه پیدا می‌کند که شامل 5 هفته قرارداد اکران فیلم و 3 هفته کف فروش این فیلم خواهد بود؛ بنابر این هیچ تخلفی در زمان اکران این فیلم صورت نگرفته است.

به جز رئیسیان همین دیروز یکی دیگر از تهیه‌کنندگان سینما نیز که با تصمیمات جدید موافق نیست، نکات جالبی گفت. سعید سعدی، تهیه‌کننده «کیفر» به کارگردانی حسن فتحی این طور می‌گوید: در حال حاضر به‌نظر می‌رسد در شورای صنفی یکسری رودربایستی‌ها و یا یکسری بده‌بستان‌ها وجود دارد که در هر صورت باعث شده است مجموعه تصمیم‌گیری‌های شورای صنفی دارای سیاست‌های شفافی نباشد و مجموعه تهیه‌کنندگان مستقل دچار مشکل بشود.

آنطور که سعدی می‌گوید با انصراف «پسر آدم دختر حوا» که ظاهرا به‌علت همزمانی با جام جهانی صورت گرفته است و مجموع شرایط دیگر، کیفر جایگزین آن شده است. سعدی درباره‌اش می‌گوید: به جهت اینکه سرمایه من به‌گونه‌ای دیگر بازگردد به ناچار با اکران فیلم موافقت کردم و در واقع اگر شرایط بهتری داشتم هیچگاه زیر بار این اکران نمی‌رفتم اما زمان موجود تنها فرصت پیش روی «کیفر» برای اکران بود.

اما آنچه بیش از همیشه شنیده می‌شود وجود جریانی ناشناخته در تعیین اکران فیلم‌هاست که حالا دیگر به‌عنوان مافیای اکران کاملا وارد سینمای ما شده است. فرجی در این باره نیز می‌گوید: من تحت هیچ شرایطی به مافیای پخش اعتقاد ندارم. فیلمی که تمام چارچوب و ضوابط استاندارد بودن و موفقیت در گیشه را رعایت کرده باشد مطمئنا در اکران نیز موفق خواهد بود و فیلمی که هیچ کدام از این عوامل را رعایت نکند مطمئنا دیده نمی‌شود بنابر این مافیای پخش فیلم خوب است.

سعدی در این باره می‌گوید: مطرح کردن اینکه مافیای اکران در سینمای ایران وجود دارد یا خیر، تغییری در سیاست‌های پخش به‌وجود نیاورده است و همان سیستم سابق دارد پخش فیلم‌ها را کنترل می‌کند. 

او ادامه می‌دهد: در شرایط امروز سینمای ایران پخش‌هایی موفق هستند که در درجه اول سینماهای بیشتری را در اختیار داشته و در درجه دوم قدرت بیشتری داشته باشند که این قدرت بیشتر لزوما قدرت مالی نیست اما آدم‌هایی که وابسته نیستند و مستقل هستند همیشه مورد غضب قرار می‌گیرند.

حمایت تعدادی از کارگردانان از خانه سینما

دیروز جمعی از کارگردانان سینمای ایران هم بیانیه‌ای صادر کرده و در آن از خانه سینما حمایت کردند. در این بیانیه آمده است: «ضمن ابراز تأسف از عدم‌همراهی شورای مرکزی کانون کارگردانان با بیانیه 18 صنف خانه سینما که در جهت تقویت این نهاد صنفی صورت گرفته است،

بدین وسیله حمایت خود را از هیأت‌مدیره و مدیرعامل خانه سینمای ایران به‌عنوان تنها نهاد صنفی خانواده بزرگ سینما اعلام می‌داریم و معتقدیم هرگونه تضعیف این نهاد صنفی لطمه بزرگی بر پیکره سینمای ایران خواهد زد.»

کد خبر 109333

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز