دوشنبه ۷ تیر ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

ندا نصیری : خانواده‌های اکثر کودکانی که به سن ورود به مرحله پیش‌دبستانی رسیده‌اند از الان به فکر ثبت‌نام در پیش دبستانی هستند.

حضور در پیش دبستانی مناسب، قدم بسیار ارزشمند و مثبتی برای کسب تجربه کودک در زمینه محیط مدرسه و چگونگی رویارویی او با چنین شرایطی است. سن پیش‌دبستانی، مناسب‌ترین سن برای پرورش خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی و هنری و... به حساب می‌آید که هرگز نمی‌توان هیچ برهه‌ای از سن کودک را جایگزین این دوران کرد.

البته حضور برخی از کودکان در پیش‌دبستانی، سختی‌ها و مشقت‌های خاص خود را دارد. آشنایی و اجرای مراحل ذیل، والدین عزیز را برای آماده‌سازی‌ کودک و حضور بدون مشکل او در پیش‌دبستانی راهنمایی می‌کند.

گام اول: یک سال قبل از فرارسیدن زمان رفتن فرزندتان به پیش‌دبستانی تحقیقات خود را آغاز کنید. لیستی از پیش‌دبستانی‌های اطراف منزل یا محل کار خود را آماده کنید و به‌تدریج به همه آنها سری بزنید و در هنگام مراجعه حضوری با احترام از مسئولان مدرسه، راجع به سیستم آموزشی، وسایل کمک آموزشی و... سؤالاتی حرفه‌ای و تخصصی بپرسید و تنها به ظاهر و تجملات مدرسه و چند زبانه‌بودن و وجود چندین کلاس جانبی که بعضا بی‌فایده است اکتفا نکنید.

گام دوم: از مدیریت مدرسه یا مسئولان اصلی مدرسه راجع به میزان تجربه و تحصیلات آنها و معلمان مدرسه سؤالاتی کنید تا مطمئن شوید آنها در کار خود حرفه‌ای‌اند. به‌خصوص راجع به ساعت آموزشی و ساعت تفریح و کلاس‌های ورزشی مدرسه سؤالاتی بپرسید و سپس میزان و نسبت این دو را با هم مقایسه کنید تا از متعادل و متناسب بودن آن مطمئن شوید.

گام سوم: تنها به صحبت کردن با مدیریت و کارکنان مدرسه اکتفا نکنید بلکه با کسب اجازه از آنها در ساعتی که حضور شما مزاحمتی در روند اداره کلاس ایجاد نمی‌کند سری به کلاس‌های درسی و غیردرسی بزنید. به نظافت کلاس‌ها و وسایل کمک آموزشی و نحوه استفاده از آنها نیز توجه کنید (تنها به جنبه تزئینی آن توجه نداشته باشید.) اگر حیاط مدرسه مجهز به وسایل تفریحی است نظارت کارکنان مدرسه حین بازی بچه‌ها را با دقت زیرنظر بگیرید و نحوه قضاوت، داوری و رهنمودهای آنها هنگام مشاجره و تدافع بچه‌ها را با دقت ارزیابی کنید و به آن بیندیشید که فرزند شما چگونه باید در نخستین محل تحصیل و یادگیری‌‌اش با مهارت‌های اجتماعی و مشارکت گروهی آشنا شود.

گام چهارم: با توجه به ساعت آموزشی مدارس، اگر مدرسه، مسئول تغذیه ناهارکودک نیز هست، در ساعت ناهار نیز سری به مدرسه بزنید تا از بهداشتی و سالم‌بودن غذا و منطبق بودن آن با فهرست غذایی که در اختیار بچه‌هاست مطمئن شوید. در برخی مدارس که ساعت حضور بچه‌ها طولانی است برای گروه سنی پیش‌دبستانی ساعت خواب نیمروزی در نظر می‌گیرند لذا در این صورت به نحوه حضور بچه‌ها (از لحاظ ورود با کفش به وسایل خواب مانند بالش، پتو و...) در مکان خواب دقت کنید. ساعت طولانی حضور در مدرسه همیشه نمی‌تواند امتیازی مثبت تلقی شود زیرا گاهی اوقات به‌طور عملی بعد از ناهار، زمان کودک تنها به خواب و بازی بدون هدف در حیاط اختصاص می‌یابد.

گام پنجم: اگر تصمیم قطعی برای ثبت نام فرزندتان در پیش دبستانی مورد نظرتان دارید، شرایط و زمان دقیق ثبت نام را جویا شوید زیرا گاهی اوقات به‌علت محدودیت جا و فضای آموزشی از تعداد محدودی کودک ثبت نام به عمل می‌آید.

برخی از نکات عمومی که حتما والدین عزیز باید هنگام ثبت نام مد نظر قرار دهند:

1- از لحاظ امنیت محیط بازی، مدرسه مورد نظر را با دقت بررسی کنید و درصورت مشاهده نقص، آنها را به اطلاع مدیریت مدرسه برسانید.

2- در هنگام ثبت نام و آغاز سال تحصیلی، میزان علم و مهارت فرزندتان را با دقت و بدون جانبداری بررسی کنید و بعد از 3ماه، مجددا کودک را ارزیابی کنید تا از پیشرفت و بهبود شرایط او و مثبت‌بودن برنامه‌های مدرسه اطمینان حاصل کنید.

3- به تعداد دانش‌آموزان هر کلاس توجه کافی داشته باشید زیرا کلاس‌های پرجمعیت بازدهی زیادی ندارند.

4- بعد از شروع مدرسه و گذشتن چند هفته‌ای، به‌طور غیرمستقیم از فرزندتان سؤالاتی درباره وضعیت و شرایط مدرسه بپرسید تا از مرتب بودن اوضاع اطمینان حاصل کنید.

5- به‌طور مرتب با معلم فرزندتان در تماس باشید تا از مطلوب‌بودن شرایط فرزندتان مطمئن شوید یا درصورت وجود مشکلی، همراه و هماهنگ با معلم او به رفع آن مبادرت ورزید.

6 ـ با والدینی که کودکشان در سال گذشته در پیش‌دبستانی مورد نظر شما تحصیل می‌کرده‌اند ارتباط برقرار کنید و سؤالاتتان را از آنها هم بپرسید زیرا آنها شاهدان مطمئن و معتبرتری خواهند بود.


 

کد خبر 110533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز