سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان به تازگی موفق به طراحی یک برنامه نرم افزاری شده‌اند که می‌تواند از روی متن‌های وبلاگ‌ها و متون اینترنتی، افسردگی را در افراد تشخیص دهد.

مسلما حالات روحی هر یک از ما در اعمالی که انجام می‌دهیم، متنی که می‌نویسیم، نقشی که ترسیم می‌کنیم و ... نمایان است. سال‌هاست که روانشناسان برای پی بردن به حالات درونی انسان‌ها از نقاشی‌ها و یا دست‌خط بهره می‌گیرند.

به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه بن - گوریون نرم افزاری طراحی کرده‌اند که می‌تواند زبانی را شناسایی کند که وضعیت روانی نویسنده را نشان می‌دهد. این نرم‌افزار بعنوان یک ابزار معاینه افسردگی قابل استفاده است.

به گزارش ایسنا، تیم تحقیقاتی از این نرم افزار برای بررسی بیش از 300 هزار وبلاگ به زبان انگلیسی استفاده کرده‌اند که برای وب سایت‌های سلامت روانی ارسال شده بودند. این برنامه نرم افزاری با بررسی وبلاگ‌های ارسال شده 100 نویسنده را که بیشترین درصد افسردگی و 100 نویسنده را که کمترین درصد ابتلا به این اختلال روانی را داشتند، شناسایی کرد.

این برنامه محتوی و مفاهیم افسرده را که در نوشته‌های افراد نهفته است و البته با کلمات مشخصی مثل «افسردگی» یا «خودکشی» عنوان نشده‌اند، پیدا می‌کند.
این پژوهش جدید در کنفرانس بین‌المللی «پیشرفت‌های وب هوشمند» ارائه خواهد شد.

کد خبر 110607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز