گروه شهری: موضوع جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی و مسئولیت سازمان‌ها نسبت به این اقدام حساس، بار دیگر مورد توجه مسئولان و کارشناسان قرار گرفته است

اگر چه مجلس در سال 83 به‌دلیل حساسیت موضوع و احتمال شیوع بیماری و آلودگی، نهادهایی که به تولید زباله‌های بیمارستانی مشغولند را متولی جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی و وزارت بهداشت و درمان را هم ناظر بر چگونگی جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی تعیین کرد اما مراکز بهداشتی - درمانی و وزارت بهداشت هنوز برای جمع‌آوری و دفع این زباله‌های خطرناک اقدامی انجام نداده‌اند. 

با اینکه براساس قانون، شهرداری تهران مستقیماً متولی جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی نیست اما زمانی که مسئله سلامت شهروندان در میان باشد و زباله‌ها در گوشه خیابان رها شده باشد، دیگر نمی‌توان ‌به‌سادگی از مقابل آن عبور کرد و شهرداری هم وظیفه‌ای جز امحای این زباله‌ها ندارد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان هم تنها نقل و انتقال زباله تفکیک شده را  وظیفه شهرداری دانست و گفت: چنانچه اعتبارات جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی تامین شود، این مسئله را به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

اما سید علی میرخلیلی، نماینده میناب با ابراز نگرانی نسبت به کوتاهی وزارت بهداشت در جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی، تصریح کرد: حفظ سلامت و بهداشت جامعه مسئله‌ای نیست که بتوان به‌راحتی از آن عبور کرد و کوتاهی دستگاه‌های مربوطه در جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی قابل توجیه نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: به اعتقاد من باید با دستگاه‌هایی که در این ارتباط کوتاهی می‌کنند برخورد جدی شود؛ اگر برخورد جدی از سوی دستگاه‌های مربوط صورت نگیرد واقعاً جای تعجب دارد.

وی، با اشاره به اقداماتی که شهرداری تهران برای جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی انجام داده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به‌دلیل کمبود بودجه، بخش قابل توجهی از رفتگران از آموزش کافی برای جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی برخوردار نیستند که این امر هنگام جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی نگران‌کننده است.

با اینکه شهرداری تهران به‌صورت داوطلبانه برای حفظ سلامت شهروندان این کار را انجام می‌دهد؛ اما وزارت بهداشت باید پاسخگوی رفتگرانی که در معرض آلودگی قرار می‌گیرند، باشد.

میرخلیلی حفظ سلامت و بهداشت تک‌تک افراد جامعه را یکی از مهم‌ترین وظیفه‌های حاکمیت دانست و گفت: با اینکه تعامل وزارت بهداشت و درمان با شهرداری تهران در جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی خوب است اما بهتر است این وزارتخانه بودجه مناسبی را در اختیار شهرداری قرار دهد تا ضمن آموزش رفتگران متخصص در این ارتباط به‌صورت سیستماتیک به امحای زباله‌های بیمارستانی اقدام کند.

عضو کمیسیون اجتماعی عنوان کرد: حال چنانچه قرار شد که شهرداری تهران متولی جمع‌آوری زباله‌های بیمارستانی نباشد، بهتر است وزارت بهداشت هر چه سریع‌تر تکلیف این مسئله را روشن کند و امحای این زباله‌ها را به بخش‌های مسئول واگذار کند.

حساسیت‌ها بیشتر شود

در همین ارتباط، ‌مدیر گروه پسماند و آلودگی خاک ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران گفت: وزارت بهداشت در امر زباله‌های بیمارستانی تنها به تفکیک آنها می‌پردازد درحالی‌که بی‌خطرسازی این زباله‌ها برای سلامت جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

ملوک نجفی در گفت‌وگو با سما در ارتباط با بحث زباله‌های بیمارستانی با اشاره به این مطلب که یکی از موارد مهمی که در زباله‌های بیمارستانی حائز اهمیت می‌نماید، وجود پسماند‌های مختلف در آن از قبیل مواد شیمیایی، مواد رادیواکتیو و مواد عفونی و بیماری زاست،

اظهار داشت: علاوه بر وجود موارد فوق، در زباله‌های بیمارستانی یکسری اجسام خطرناک مثل سرسوزن، اشیای تیز و برنده،  تیغ‌های جراحی و کپسول‌هایی که در اتاق‌های جراحی مورد استفاده قرارگرفته، وجود دارد که در حال حاضر به‌عنوان پسماند بیمارستانی دفع می‌شوند.

این کارشناس با تاکید بر این مطلب که عامل بهداشتی زباله‌های بیمارستانی باید کنترل شود، چرا که این زباله‌ها اپیدمی‌های بزرگ و بیماری‌های خطرناکی را در جامعه می‌توانند به‌وجود آورند، گفت: براساس آمار اعلام شده، بیشترین افرادی‌که در معرض خطر زباله‌های بیمارستانی قرار دارند، پرستاران، افرادی که در بیمارستان‌ها نقش خدماتی دارند و افرادی که این زباله‌ها را بارگیری و جمع‌آوری می‌کنند، هستند و در درجه دوم افرادی که در نزدیکی بیمارستان‌ها سکونت دارند.

این کارشناس محیط‌زیست با تاکید بر اینکه جمع‌آوری و امحای زباله‌های بیمارستانی طبق قانون به‌عهده شهرداری تهران نیست اما به‌دلیل حفظ بهداشت سطح شهر این پسماند‌ها را از مقابل بیمارستان‌ها جمع‌آوری می‌کند، گفت: طبق قانون، وزارت بهداشت در وهله اول باید زباله‌های بیمارستانی را به نحو مطلوب تفکیک کند و پس از بی‌خطرسازی، در اختیار عوامل جمع‌آوری‌کننده قرار دهد.

شکایت به دادستان

در این ارتباط، دکتر محمد باقر قالیباف نیز بار دیگر یادآور شد: شهرداری وظیفه‌ای در قبال جمع‌آوری پسماند پزشکی و بهداشتی ندارد، این قانون مجلس است و براساس این قانون، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی خود موظف به انجام این کار هستند،

همچنین بخشی از این نوع زباله‌ها نیز باید در همان محل امحا شده و از بین برود اما متأسفانه شاهد قراردادن زباله‌های بیمارستانی در کنار دیگر زباله‌ها در این مراکز هستیم و برخی اوقات نیز این زباله‌ها در جوی آب ریخته می‌شود که مشکلات بهداشتی بسیاری به همراه دارد.

وی به شکایت شهرداری از این موضوع به دادستان جهت بررسی این مسئله به‌عنوان مدعی‌العموم اشاره کرد و ادامه داد: قانون تعیین کرده که این کار وظیفه شهرداری نیست و ما فقط دفن بهداشتی این نوع زباله را در مرکز دفن پسماند باید انجام دهیم.

کد خبر 110648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز