چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرماندار شهربابک از افزایش جمعیت روستای 12 هزار ساله دستکند و صخره‌ای میمند به عنوان یکی از اولین سکونت‌گاه‌های تمدن ایرانی خبرداد.

حمید افضلی در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهار داشت: روستای میمند با 12 هزار سال قدمت به عنوان یکی از اولین سکونت‌گاه‌های دائمی در ایران دارای جایگاه ویژه‌ای در تاریخ و تمدن کشور است.

وی با اشاره به این که تمدن و روش زندگی مردم این منطقه همچنان بر مبنای رسوم گذشته پابرجاست، گفت: هنوز بسیاری از اصطلاحات گویش پهلوی در این منطقه رواج دارد.

وی گفت: این روستا 12 هزار سال پیش به وسیله دست، در دل کوه روستای میمند کنده شده است و طی سال‌های اخیر اقدامات فراوانی برای احیاء این منطقه صورت گرفته است.

افضلی افزود: هم اکنون شاهد افزایش جمعیت روستای میمند به خصوص در مناطق دستکند هستیم به گونه‌ای که این روستا به سمت رونق مجدد پیش می‌رود.

وی در خصوص احداث هتل صخره‌ای میمند گفت: این طرح در ابتدا نیز مشخص بود که قابل اجرا نیست و تنها راه جذب گردشگر به این روستا ایجاد اقامت‌گاه در خانه‌های دستکند است که می‌تواند منبع درآمد مناسبی نیز برای مردم منطقه باشد.

فرماندار شهربابک اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات طی سال‌های اخیر ترغیب مردم بومی برای اقامت در خانه‌های دستکند و ترک خانه‌های دست‌ساخت است.

وی گفت: در راستای مرمت خانه‌های دستکند میمند نیز سعی شده است که با حفظ چارچوب معماری، امکانات رفاهی نیز در اختیار ساکنان این خانه‌ها قرار گیرد و همین مسئله موجب رونق این خانه‌ها شده است.

وی بهره‌گیری گسترده و ابتکاری از شیوه‌های بومی در مرمت و ساخت در راستای به‌سازی و معماری داخلی خانه‌های دستکند را از سیاست‌های پایگاه میراث فرهنگی میمند برشمرد و افزود: در کنار فضای تاریخی این روستا به روز کردن کاربری بناها با حداکثر بهره‌وری از مصالح بومی یکی از دلایل رونق مجدد میمند است.

فرماندار شهر بابک ادامه داد: در کنار اقدامات صورت گرفته، رعایت هم‌خوانی بصری مسائل عمرانی با بافت روستا بسیار مورد اهمیت قرار دارد.

وی احیاء صنایع دستی منطقه و بازاریابی برای آنها در سطح بین‌المللی و داخلی را از دیگر اقدامات انجام شده در راستای جذب جوانان به روستای میمند دانست.

افضلی مرمت خانه‌ها، سقف‌ها، راه‌آبها، آسیاب، درب‌ها، درگاه‌ها و سنگ‌چین‌ها را نیز در راستای زیباسازی فضای سنتی روستا از دیگر اقدامات صورت گرفته در میمند دانست.

کد خبر 110676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز