شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

آرش نهاوندی: استفاده از گوشت‌های سفید و کم‌چرب را جایگزین گوشت‌های قرمز کنید

البته این به آن معنا نیست که گوشت قرمز هیچ‌گاه نباید مصرف شود، چرا که مصرف گوشت قرمز 2 یا 3 بار در هفته برای تقویت عضلات قلب ضروری تشخیص داده شده است، اما با توجه به اینکه این نوع گوشت دارای چربی و سموم بسیار مضر برای بدن است مصرف هر روزه آن از سوی پزشکان توصیه نمی‌شود.

مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند عوارض بسیار زیادی را برای افراد در پی آورد که شایع‌ترین آنها سرطان روده بزرگ است.

غیر از سرطان روده بزرگ، به‌نظر می‌رسد که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلا به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را هم افزایش می‌دهد. سرطان پانکراس یکی از بدخیم‌ترین سرطان‌هاست و نتایج تحقیقات محققان نشان می‌‌دهد که مصرف فراوان گوشت قرمز، خطر ابتلا به سرطان پانکراس را 50‌درصد و مصرف فراوان گوشت فراوری شده (مانند سوسیس) این خطر را تا 68‌درصد افزایش می‌‌دهد.گوشت قرمز علاوه بر موارد فوق، خطرات دیگری هم دارد. مثلا گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع شده فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.

از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلا یا تشدید بیماری نقرس می‌شود. در بیماری نقرس، مقدار اسید‌اوریک خون بالا می‌رود و رسوب کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل، باعث درد شدید می‌شود. اسید اوریک در اثر تجزیه پروتئین‌ها ایجاد می‌شود.

پزشکان توصیه کرده‌اند به‌منظور حفظ سلامتی، کاهش وزن و جلوگیری از بروز عوارض قلبی و عروقی و بروز سرطان خطرناک روده، افراد بیشتر از گوشت سفید مانند ماهی و مرغ استفاده کنند.البته محققان در این میان نیز توصیه کرده‌اند که گوشت سفید کمتر سرخ شود و به‌طور مثال مرغ بیشتر در خورش‌ها یا به‌صورت آب پز مصرف شود.

مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120‌گرم آن حدود 70‌درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می‌‏سازد. همان‏ طور که می‌‏دانید بدن ما انسان‌‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین‌ها از واحدهای ساختمانی‌ای به نام اسیدآمینه. انسان اسیدآمینه‌‏های لازم برای ساخت پروتئین‏‌های بد‏ن‏ خویش را از منابع حیوانی و گیاهی دریافت می‌کند و با آنها، پروتئین‏ مورد نیاز بدن خود را مورد بازسازی قرار می‌دهد. افرادی که می‌‏خواهند مقدار چربی غذای ‏خود را کم کنند، می‌‌توانند از گوشت مرغ استفاده کنند.

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع شده کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

در کنار مرغ، مصرف گوشت ماهی نیز به‌دلیل پایین بودن میزان چربی‌ و کم‌خطر بودن آن برای قلب و عروق توصیه شده است.

کد خبر 110805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز