همشهری آنلاین: پژوهشگران استرالیایی می‌‌گویند رواج فزاینده فست‌فودهای غربی باعث شیوع دیابت در سراسر آسیای جنوب شرقی شده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه تحقیقات نشان داده است علاوه بر چهار درصد افرادی در شهر هوشی‌مینه در ویتنام که مبتلا به دیابت تشخیص داده شده‌اند، حدود 11 درصد از مردان و 12 درصد زنان بدون اینکه بدانند دچار دیابت نوع 2 هستند.

توآن نگوین از موسسه پژوهش پزشکی گاروان در سیدنی گفت: "الگوهای غذایی در سال‌های اخیر در ویتنام به شدت تغییر کرده است، به خصوص در شهرهایی که بیشتر غربی‌ شده‌اند."

 "فروشگاه‌های فست‌فود در هر جایی باز شده‌اند."

 او گفت این یافته‌ها بر اساس آزمایش نمونه‌ای اتفاقی از 721 مرد و 1421 زن است که نتایجی آن مشابه بررسی متناظری است که در تایلند انجام شد.

او افزود:"به همین علت ما اطمینان می‌توانیم این یافته‌ها را به سایر بخش‌های آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی، سنگاپور، کامبوج و لائوس تعمیم دهیم."

دیابت نوع 2 که شایع‌ترین نوع دیابت است، ناشی از میزان بالای چربی و قند در رژیم غذایی و ورزش نکردن است، و می‌تواند به بیماری قلبی، نابینایی، قطع عضو و نارسایی کلیه منجر شود.

 لسلی کمپل هم که در این تحقیق شرکت داشته است، گفت کشورهای در حال توسعه با "ماجرای محزونی" روبه‌رو هستند که به موازات گرسنگی و فقر، به بیماری‌های ناشی از سبک زندگی غربی هم مبتلا شده‌اند، بدون اینکه به منابع بهداشتی برای درمان این بیماری‌ها دسترسی داشته باشند.

او گفت: "متاسفانه، ما در طول یک نسل افزایش بسیار سریع دیابت را مشاهده می‌کنیم."

این پژوهشگران یک ارزیابی ساده برای خطر دیابت را ایجاد کردند که تنها با استفاده از فشار خون و نسبت به دور کمر به دور باسن به پزشکان کمک کردند تا افراد با بیشترین احتمال برای ابتلا به این بیماری را شناسایی کنند.

[اندازه‌گرفتن دور کمر]

کد خبر 111242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز