چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رحیم رضازاده ملک،مورخ، پژوهشگر نجوم و ادبیات ۱۷ مهرماه ۱۳۱۹ در مراغه‌‌آذربایجان به دنیا آمد

رضازاده ملک

تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند. تحصیلات دانشگاهی خود را درمقاطع کارشناسی  و کارشناسی ارشد امور مالی و حسابداری در دانشگاه تهران به پایان رساند.
رضازاده ملک،بعد از فارغ‌التحصیلی به آمریکا رفت و دوره کارشناسی ارشد مدیریت مالی و دکترای اقتصاد سنجی را در دانشگاه وست کاست به پایان رساند.

رضازاده ملک در چند شاخه علمی تبحر خاص داشت و همت و تلاشش را در حوزه‌هایی چون نجوم و گاهشماری و تقویم و تاریخ و فرهنگ و ادب ایران متمرکز ساخت.
از آثار او در زمینه تقویم و گاهشماری می‌توان به زیج ملک(نشر گلاب)،در معرفت تقویم(نشر گلاب)گاهشماری(دانشگاه پیام نور) اشاره کرد.

علاقه‌مندی به خیام نیشابوری سبب شد تا بخشی از مطالعات و پژوهش‌های رضازاده ملک به این دانشمند و شاعر نامی ایرانی اختصاص یابد که از جمله‌آنها می‌توان به کتاب‌های دانشنامه‌خیامی(صدای معاصر)دو رساله فلسفی(نشر گلاب)،عمر خیام قافله‌سالار دانش(صدای معاصر) و ترانه‌های خیام،گوهر اندیشه، جوهر فلسفه(نشر ویدا) اشاره کرد.

کتاب‌های انقلاب مشروطه ایران بر اساس اسناد بریتانیا(کتاب آبی)(انتشارات معین و مازیار) و حیدرخان عمواوغلی(انتشارات دنیا)،ایران و ایرانیان(نشر گلبانگ) و سوسمار الدوله(انتشارات دنیا)‌از جمله کارهای او در مزنیه تاریخ به شمار می‌رود.

بخشی از مطالعات رضازاده ملک هم به زبان و ادب فارسی اختصاص داشت که کتاب‌های درباره املای فارسی،‌گویش آذری (انجمن فرهنگی ایران باستان)، بلور کلام فردوسی (فکر روز و کلبه)، هوای تازه (نشر گلاب) و تبین و تدوین قواعد املای فارسی (نشر گلاب)‌ از جمله آنهاست.

دکتر رضازاده ملک علاوه بر نگارش کتاب‌های یادشده دستی هم در تصحیح متون داشت که توضیح و تحلیل زین‌آلاخبار و مزدکنامه از جمله آنهاست.

نوشتن ده‌ها مقاله در موضوعات مختلف فرهنگی و علمی از دیگر تلاش‌های این محقق و مورخ سخت کوش به شمار می‌رود.

رحیم رضازاده ملک روز 22 تیرماه دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 111616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز