یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: متخصصان شبکه‌های کامپیوتری می‌گویند ظرفیت آدرس‌های IP قدیمی که به IPv4 شناخته می‌شود در حال تمام شدن است و به تازگی IPv6 رایج‌ترین سیستم آدرس دهی شبکه در جهان خواهد شد

internet-ip-add

آدرس‌های IPv6 در مبنای 16 نوشته می‌شوند و شامل 3.403× 1038 آدرس هستند. این آدرس‌ها برای از بین بردن مشکلات آدرس دهی در اینترنت و کاهش تداخل‌ها در این امر توسط کارگروه مهندسی اینترنت (IETF) معرفی شده‌اند.

 در زیر با 4 روشی که IPv6‌ با آن‌ها به کمک اینترنت می‌آید آشنا می‌شوید:

  • آدرس‌های بیشتر

آدرس IPv6 به جای سیستم آدرس دهی 32 بیتی از آدرس‌های 128 بیتی استفاده می‌کند تا با این روش تعداد ترکیب‌های بدست آمده آدرس‌ها بیشتر شوند. البته اینکه چنین آدرسی اکنون در حال معرفی به مردم است دلیل بر ناآگاهی متخصصان اینترنت از این مشکل در یک دهه پیش نیست چرا که حتی از قبل از بوجود آمدن اینترنت به شکل امروزی در دهه 80 میلادی، آدرس دهی IPv6 طراحی شده بود.

با آدرس‌های 32 بیتی IPv4 تنها می‌تواند 4.3 میلیارد آدرس IP تعیین کند و چون تمام دستگاه‌های ارتباطی نظیر کامپیوتر، موبایل، گجت، تلویزیون و حتی خودرو‌ها که به اینترنت وصل می‌شوند باید دارای آدرس IP یکتایی باشند، خیلی دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که روزی این تعداد آدرس به پایان برسند.

اما از طرفی با آدرس‌های 128 بیتی، IPv6 قابلیت تخصیص تعدادی بسیاری زیادی آدرس IP را دارد که بسیار بیشتر از نیاز امروز، و تا چندین سال دیگر پاسخگوی نیاز کامپیوترها به آدرس‌های یکتا خواهد بود.

  • سازگار بودن با IPv4

IPv6 قابلیت سازگار بودن با سیستم آدرس دهی قدیمی IPv4 را دارد. به این ترتیب زمانی که IPv6 عمومیت بیشتری پیدا کند، برقراری ارتباط بین سیستم‌های دارای دو سیستم آدرس‌دهی متفاوت مشکلی در روند انتقال و تبادل اطلاعات ایجاد نمی کند چرا که ممکن است جایگزین کردن سیستم‌های قدیمی با آدرس‌های IPv6 سال‌ها طول بکشد.

  • امنیت بیشتر

تفکری که در طراحی IPv6 وجود دارد، کدگذاری و امنیت مفیدتر و بیشتر است. طراحی IPsec که امنیت صاحبان آدرس‌های IP را تأمین می‌کند، در سیستم‌های سازگار با IPv4 یک گزینه انتخابی است ولی در سیستم‌های سازگار با IPv6 امری اجباری است. استفاده از IPsec باعث می‌شود که بسته‌های داده رمزگذاری شوند تا از شر حملات مخرب و دزدی‌های اطلاعات ایمن بمانند.

  • کارایی بیشتر

در سیستم IPv6 تغییراتی در نحوه بسته بندی داده‌ها و ایجاد Header برای آن‌ها ایجاد شده که باعث می‌شود عملکرد شبکه‌ها با کم شدن میزان گم شدن بسته‌ها کارآمدتر شود. با افزایش سرعت اینترنت و استفاده بیشتر مردم از سیستم‌هایی که نیاز به پویایی شارش داده دارد (مانند تلویزیون‌های اینترنتی و مکالمات صوتی و تصویری اینترنتی) این امر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 روند تغییر سیستم‌های آدرس دهی از IPv4  به IPv6 چند سالی است که شروع شده و هرروز نیز سرعت بیشتری می‌گیرد تا جایی که اکنون تمام سیستم‌ عامل‌ها و مسیریاب‌های (Router) جدید آماده دریافت آدرس‌های IPv6‌ هستند.

کد خبر 112353
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز