ندا نصیری: مطمئناً کسب مهارت‌های اجتماعی و آموزش طرق صحیح دوست‌یابی به کودکان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین آموزش‌های ضروری به شمار می‌رود.

پیش دبستانی

 به‌طور قطع روراست‌بودن و شناخت دقیق و صحیح نقصان‌ها و کاستی‌های کودک در باب مهارت‌های اجتماعی، آموزش را بسیار سهل‌تر خواهد کرد. در ذیل به چند راهکار در زمینه آموزش مهارت‌های اجتماعی کودک اشاره می‌شود:

1 - کودک را به شرکت در فعالیت‌های کلاسی و فوق‌برنامه مدرسه تشویق کنید. بسیار مشاهده شده اغلب کودکانی که تمایل به حضور در کلاس‌های فوق برنامه و فعالیت‌های گروهی ندارند در زمینه برقراری و ایجاد روابط اجتماعی نیز بسیار ضعیف‌تر از همسالان خود هستند. او را در کشف توانمندی‌ها، نقاط قوت و علایقش یاری کنید. به‌عنوان مثال اگر او در نقاشی استعداد دارد او را به گروه‌های کاردستی و نقاشی سوق دهید. لذت‌ها و اشتیاق‌هایش را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید تا بتوانید بهترین فرصت‌های حضور در صحنه‌های اجتماعی را برای او فراهم کنید. یکی دیگر از راه‌های کشف نقاط ضعف و قوت اجتماعی کودک، بررسی چگونگی حضور او در کتابخانه‌ها، سینما، تئاتر، زمین بازی، تولد دوستان و... است.

2 - فعالیت‌های فوق برنامه خارج از منزل را تقویت و هدفمند کنید. با حضور در پارک‌ها و فضاهای عمومی، مهارت‌یابی کودک در برقراری ارتباط با همسالان او را تقویت کنید. او را تشویق به برقراری ارتباط با دیگران کنید. به محض ورود او از مدرسه به خانه تنها او را ملزم به انجام تکالیف مدرسه نکنید بلکه با در نظر گرفتن برنامه زمان بندی‌شده، در زمانی هر چند کوتاه، او را به حضور در اجتماع و ایفای نقش تشویق کنید. به‌عنوان مثال درصورت کمبود وقت حتی می‌توانید او را به تلفن زدن به سینما و پرسیدن برنامه فیلم‌ها و زمان پخش آن و حتی خرید کردن تشویق کنید. هر شب در هنگام خواب دربارة فعالیت روزانه و تجربیات اجتماعی آن روز با او صحبت کنید و از پیشرفت و روند فعلی او ابراز رضایت کنید و به‌طور غیرمستقیم و به‌صورت نقل قول نکاتی جدید را به او یادآور شوید.

3- اگر فرزندتان از حضور در اجتماعات به‌طور جدی و قاطعانه سر باز می‌زند ابتدا او را وادار به حضور و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی نکنید بلکه به‌تدریج از طریق بازی کردن و ایفای نقش‌های گوناگون، او را برای حضور در اجتماع آماده کنید و به‌تدریج با تشکیل گروه‌های کم جمعیت 3 - 2 نفره از دوستان صمیمی او، نمایشنامه‌های هدفمندی را ترتیب دهید.

او را تشویق کنید که با دوستانش دربارة مسائل مختلف در زمینة بازی، تفریح و... با هم صحبت کنند و از تجربیات یکدیگر بهره برند (سعی کنید در تمامی مراحل در کنار فرزندتان حضور نداشته باشید تا حضور شما همواره به‌عنوان منبع قدرت به حساب نیاید).

4 - در خانه او را با بازی‌ها و فعالیت‌های به روز جامعه و مناسب سن کودک آشنا کنید تا هنگام حضور او در مدرسه و یا محیط ناآشنا با حجم وسیعی از اطلاعات ناشناخته روبه‌رو نشود. مرتب به کتابخانه و مراکز فروش محصولات و بازی‌های کودکان سربزنید و جدیدترین بازی‌های هدفمند را برای او خریداری کنید. به او در کسب مهارت‌های خواندن، نوشتن، شمردن یاری برسانید و با این کار به او حس اعتماد به نفس و قدرت حضور بدون ترس در اجتماع را هدیه دهید و فشار ترس از ندانسته‌ها را در او کاهش دهید.

5 - او را تشویق به ورزش و داشتن اندام متناسب کنید. متأسفانه بچه‌های بیش از اندازه لاغر یا چاق همواره مورد تمسخر همسن و سالان خود قرار می‌گیرند لذا آنها، برای اجتناب از شنیدن جملات و برچسب‌های مسخره آمیز از حضور در گروه‌های همسن‌وسالان پرهیز می‌کنند. توصیه می‌شود که والدین اینگونه بچه‌ها، فرزندشان را به شرکت در کلاس‌های ورزشی تشویق کرده و فواید حضور در کلاس‌های ورزشی و تناسب اندام را به زبان ساده برای او توضیح دهند.

6 - روزانه زمان خاصی را برای بازی کردن ( به غیر از بازی‌های رایانه‌ای) اختصاص دهید. اگر در محل سکونت‌تان کودکان همسن وسال فرزندتان حضور دارند با شناسایی آنها، جمع دوستانه‌ای تشکیل دهید و برای آنها فرصت بازی‌های مختلف و سنتی را فراهم کنید. مطمئن باشید در جمعی که شما ابتدا برای او تشکیل داده‌اید تعدادی دوست برای سال‌های نوجوانی و بزرگسالی او باقی می‌ماند که یک منبع مطمئن اجتماعی، عاطفی و حمایتی به شمار می‌آید.

7- شرکت در کلاس‌های موسیقی به‌عنوان ابزاری شگفت‌انگیز در بهبود مهارت‌های اجتماعی کودک به حساب می‌آید و برای تربیت صحیح کودک، آشنایی او با ارکان موسیقی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که امید است مدارس به این امر توجه بیشتری داشته باشند. زیرا امروزه مشخص شده یادگیری موسیقی در افزایش مهارت کودک در زمینه دروس به‌ویژه درس ریاضی تأثیر زیادی دارد.

تأثیر مثبت موسیقی روی برنامه‌ریزی، روابط اجتماعی، عزت نفس و خود باوری (به‌خصوص دربارة کودکان خجالتی) و کاهش خشونت و ناهنجاری‌های کودک به‌خصوص در دوران نوجوانی، کاهش خشم زود هنگام در رویارویی با عوامل نامطلوب، افزایش سطح IQ کودک و بسیاری موارد دیگر به اثبات رسیده است.

 

کد خبر 112426

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز