دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: با نزدیک‌شدن به ماه مبارک رمضان و به‌رغم افزایش نسبی بهای برخی اقلام خوراکی، دست‌اندرکاران تنظیم بازار همچنان از وجود ذخایر کافی برای تأمین نیاز مصرف‌کنندگان خبر داده و بر ثبات قیمت‌ها در بازار تأکید می‌کنند.

مغازه

 

افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی مانند میوه و مرکبات، گوشت قرمز و مرغ و شکر در هفته‌های اخیر در حالی صورت گرفته که مسئولان اتحادیه‌های صنفی و دست‌اندرکاران تنظیم بازار تلاش می‌کنند تا از ثبات قیمت‌ها در بازار با تکیه بر ذخیره‌سازی‌های صورت گرفته خبر دهند.

 

موج تازه گرانی که در فاصله کمتر از 2 هفته به ماه مبارک رمضان شدت گرفته موجب شده تا با وجود شکست برخی سیاست‌های تنظیم بازار مانند گوشت قرمز و مرغ و تداوم روند صعودی قیمت‌ها، مسئولان هر بار وعده‌های تازه‌ای برای افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها مطرح کنند، این در حالی است که روند خزنده افزایش قیمت برخی دیگر از اقلام خوراکی مانند خواربار و حبوبات و میوه و مرکبات به‌دلیل عرضه چند نرخی این محصولات در نقاط مختلف شهر چندان مشهود نیست.

شکست تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ

با گذشت چند روز از امضای برخی تفاهمنامه‌ها برای تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ و وعده‌های عرضه این محصولات با نرخ مصوب، هنوز خبری از عرضه ارزان قیمت گوشت قرمز و مرغ در مراکز وعده داده شده نیست. در واقع نوسان قیمت‌ها در بازار مواد پروتئینی را می‌توان به معنای شکست سیاست‌های تنظیم بازار این فراورده‌ها قلمداد کرد؛ موضوعی که چندی پیش عباس قبادی، رئیس سازمان بازرگانی استان تهران به‌طور ضمنی به آن اذعان کرده و به فارس گفت: با وجود امضای تفاهمنامه برای کاهش قیمت مرغ و عرضه آن به نرخ 2هزار و 930 تومان، مرغداران معتقدند قیمت تمام‌شده گوشت مرغ 3هزار و 100 تا 3 هزار و 150 تومان است.

این دیدگاه در حالی مطرح شده که تا چندی پیش مسئولان تنظیم بازار از عرضه گوشت مرغ به نرخ 2 هزارو 650 تومان در میادین میوه و تره‌بار و کاهش قیمت این فراورده با تداوم عرضه خبر می‌دادند. بررسی قیمت گوشت قرمز و مرغ در سطح شهر نیز بیانگر شکست سیاست‌های تنظیم بازار این فراورده‌هاست به‌نحوی که با تداوم روند صعودی افزایش قیمت گوشت مرغ اکنون قیمت هر کیلو گوشت مرغ از مرز 3هزارو 700تومان نیز عبور کرده است. قیمت گوشت قرمز نیز بیانگر محقق نشدن وعده‌های مسئولان برای ثبات بازار است. اکنون قیمت هر کیلو گوشت بدون استخوان 12هزار و 500 و مخلوط 11 هزار تومان است که نشان‌دهنده افزایش نسبی قیمت این فراورده‌ها در 2هفته اخیر است.

رشد قیمت خواربار

چندی پیش رئیس اتحادیه کشوری خواربار فروشان اعلام کرد، با توجه به هدف‌گذاری صورت گرفته برای ماه مبارک رمضان، هیچ کمبودی برای تأمین مایحتاج و اقلام مصرفی مردم نداریم و درصورتی که تنظیم بازار به هم بخورد یا دچار نوسان شود با در نظرگرفتن ذخیره کافی، ‌آمادگی ورود کالا به بازار به میزان 10 تا 15درصد را داریم.

صفر فرهمندجم با بیان این مطلب به ایسنا، آخرین نرخ اقلام مصرفی در ماه مبارک رمضان را اعلام کرد و گفت: طی دو ماهه اخیر به جز شکر که به مناسبت نیمه شعبان و در چند روز اخیر مصرف بالایی داشت و قیمت آن10 تا 15درصد افزایش پیدا کرده بود، هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم.این دیدگاه در حالی مطرح شده که اکنون هر حلب 5کیلویی روغن جامد لادن با 5درصد افزایش قیمت، 7هزار و100تومان خرید و 7 هزار و 400تومان فروش، هر حلب روغن جامد 5/4کیلوگرمی لادن با 4درصد افزایش 7هزار تومان خرید و 7هزار و 200 تا 7هزار و 300 تومان فروش، ماکارونی‌تک 700 گرمی به نرخ 750تومان خرید و 800‌تومان فروش، ماکارونی زر 700‌گرمی به نرخ
750 تومان خرید و 800تومان فروش، هر کیلو برنج هاشمی درجه یک 2‌هزار و400 تا 2هزار و500 تومان خرید و 2هزار و600 تا 2هزار و800 تومان فروش، چای احمد به نرخ 4‌هزار و 500تومان خرید و 4‌هزار و 800 تا 4‌هزار و 900‌تومان فروش، چای محمود نیم‌کیلویی به قیمت 4‌هزار و 100تومان خرید و 4‌هزار و 400تومان فروش در بازار عرضه می‌شود.

خیز حبوبات برای افزایش قیمت

همچنین قیمت حبوبات در بازار نیز تغییر یافته به‌نحوی‌که نرخ لوبیای قرمز افزایش 15درصدی را تجربه کرده و قیمت هر کیلو لوبیای قرمز ایرانی هزار و850تومان خرید و 2هزار تومان فروش و هر کیلو لوبیای قرمز خارجی به هزار و 500تومان خرید و هزار و 700تومان فروش رسیده است.همچنین نرخ لوبیای سفید خارجی هر کیلو هزار و 300تومان خرید و هزار و 500تومان فروش، هر کیلو نخود هزار و 200تومان خرید و هزار و 300تومان فروش، لپه‌آذرشهر کیلویی هزار و 200تومان خرید و هزار و 300تومان فروش و هر کیلو لوبیای چیتی هزار و 650تومان خرید و هزار و 800تومان به فروش می‌رود.

کد خبر 112888

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز