یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشک، یک ماده غذایی معجزه آساست که در بردارنده ویتامین نیاسین، چربی، نمک و پروتئین است.

کشک

شاید بسیاری از شما ندانید که کشک یکی از مواد لبنی است که تنها در ایران یافت می‌‌شود. در واقع می‌توان گفت که مانند دوغ تهیه شده از ماست، این فرآورده محصولی کاملا ایرانی است.

وجود ضرب‌المثل‌های فراوان در مورد کشک در زبان فارسی نشان دهنده قدمت تولید و استفاده ازاین ماده غذایی مفید است .

کشک یکی از فرآورده‌های فرعی شیر است که به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره‌ گیری باقی می ‌ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود.

ماده‌ اولیه کشک عبارت است از شیر میش، بز، گاو و یا مخلوطی از آن‌ها. در صنایع غذایی تولید کشک با فرآیند‌های صنعتی و به صورت کشک مایع مستقیما از شیر صورت می ‌گیرد. کشک‌‌های سنتی مایع از ساییدن و رقیق کردن کشک خشک که معمولا به صورت غیر پاستوریزه تهیه می گردد‌، تولید می‌‌شوند.

ارزش غذایی:

انرژی تولید شده با 100 گرم کشک حدود 105 تا 120 کیلو کالری می‌‌باشد که می‌تواند به عنوان یکی از تامین‌کننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.[تأثیر رژیم کم‌کالری بر طول عمر]

میزان مواد مغذی در کشک‌ های مختلف به نوع فرآوری و همچنین شیر یا ماده اولیه آن بستگی دارد. مهم‌‌ترین استفاده درمانی از کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است میزان مناسب کلسیم و فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک شرایط ایده‌آلی را برای استفاده بهینه از کشک مصرفی در پیشگیری از پوکی استخوان به وجود آورده است.[پوکی استخوان، زنان را بیشتر تهدید می‌کند]

مقدار مواد مغذی در 100 گرم کشک:

پروتئین 15 تا 21 گرم

چربی 3 تا 11 گرم

کربوهیدرات 61 تا 77 گرم

آب و نمک 6 تا 10 گرم

توصیه‌های بهداشتی:

با توجه به اینکه کشک یکی از غنی ترین منابع پروتئین حیوانی است، بنابراین محیط مناسبی برای رشد میکروارگانیزم‌های مختلف است که اغلب سبب مسمومیت حتی مرگ می‌شود. بنابراین توجه به موارد ذیل ضروری است:

1- از کشک‌‌های بسته بندی (پاستوریزه) شده که دارای برچسب و مجوز بهداشتی هستند، استفاده کنید.

۲-کشک را در یخچال نگه‌داری نمایید و از فروشندگان هم بخواهید همین کار را در مغازه‌های خود انجام دهند.

۳- تا حد امکان از مصرف کشک مایع باز خودداری کنید و در صورت استفاده 10 تا 20 دقیقه قبل از مصرف آن را بجوشانید تا میکروارگانیزم‌های آن کاهش یابد.

۴- بهتر است به مقدار نمک موجود در کشک توجه کنیم. افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، کشک بی ‌نمک استفاده کنند.

http://www.agrofoodnews.com/article/article.php?id=78

کد خبر 113392
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز