همشهری آنلاین: رئیس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی با اشاره به خطرات وقوع سونامی در کشور گفت: با توجه به تلفاتی که وقوع سونامی در پی خواهد داشت، راه اندازی مرکز هشدار سونامی با همکاری وزارت کشور را در دستور کار قرار دادیم ولی این وزارتخانه توجهی به ایجاد این مرکز ندارد

سونامی

دکتر وحید چگینی با تاکید بر اینکه مسئله سونامی جدی است و احتمال رخ دادن آن وجود دارد گفت: مرکز ملی اقیانوس شناسی از پنج سال پیش در تلاش است تا مرکز هشدار سونامی را با همکاری وزارت کشور راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وی از بی توجهی وزارت کشور در راه اندازی این ایستگاه خبر داد و اظهار داشت: تاکنون چندین درخواست و پروژه تحقیقاتی در این زمینه به وزارت کشور ارسال کردیم ولی تاکنون پاسخی دریافت نکردیم. به نظر می‌رسد که این وزارتخانه ضرورت ایجاد این ایستگاه را احساس نکرده است.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به ویژگی‌های سونامی در ایران یادآور شد: منطقه مکران ناحیه سونامی خیز است و شواهد زیادی در دست داریم که نشان می‌دهد در سال 1945 امواج سونامی اقیانوس هند به ایران نیز رسیده است. منطقه مکران از "جاسک" شروع می‌شود و تا کراچی هند ادامه دارد.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات انجام شده، سونامی در منطقه مکران می‌تواند امواجی به ارتفاع 12 متر ایجاد کند و پیش بینی می‌شود که حدود چهار هزار نفر بر اثر زلزله سونامی جان خود را از دهند.

چگینی با تاکید بر اینکه برای راه‌اندازی این ایستگاه بودجه‌ای بالغ بر 20 میلیارد تومان مورد نیاز است گفت: این موسسه قادر به تامین این میزان بودجه نیست در حالی که وزارت کشور می‌تواند با همکاری محققان این موسسه نسبت با ایجاد این ایستگاه اقدام کند.

کد خبر 114184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز