علی ابراهیمی: با گذشت یک هفته از آغاز ماه مبارک رمضان و در حالی که مسئولان از مؤثر بودن تدابیر اتخاذ شده برای عرضه کالاها در برخی مراکز به نرخی کمتر از فروشگاه‌های سطح شهر خبر می‌دهند، بررسی قیمت برخی مواد غذایی در فروشگاه‌های سطح شهر حاکی از ناکارآمدی این تدابیر و افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی است.

فروشگاه موادغذایی

این در حالی است که مشخص نیست چگونه افزایش قیمت برخی مواد غذایی مانند رب گوجه‌فرنگی یا روغن نباتی جامد و مایع تولیدی توسط شرکت‌های داخلی با وجود آنکه دست‌اندرکاران تنظیم بازار و اتحادیه‌های صنفی هرگونه افزایش قیمت مصوب را رد می‌کنند، صورت گرفته و قیمت‌های افزایش یافته بر بسته‌بندی این محصولات درج شده است.

افزایش تقاضا برای برخی مواد خوراکی در ماه مبارک رمضان موجب شد تا قیمت برخی اقلام روند صعودی را در پیش گیرد. گرچه مسئولان اتحادیه‌های صنفی و دست‌اندرکاران تنظیم بازار هر بار با اتکا به برخوردهای نظارتی و افزایش عرضه برخی مواد غذایی از تثبیت یا حتی کاهش قیمت برخی کالاها مانند محصولات ماکارونی با توافق تولید‌کنندگان خبر می‌دادند اما برخی تولید‌کنندگان با استناد به افزایش قیمت نهاده‌های تولید و رشد قیمت تمام‌شده کالاها، افزایش قیمت‌ها را تنها راه باقی‌ماندن در چرخه تولید قلمداد و اعمال سیاست‌های تعزیراتی برای مهار قیمت‌ها را راهکاری نامناسب برای ثبات بازار تلقی می‌کنند.

افزایش قیمت‌های متفاوت

گرچه برخی گزارش‌های رسمی بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی برخی اقلام خوراکی در فاصله چند هفته به آغاز ماه مبارک رمضان حکایت از افزایش قیمت برخی مواد غذایی مانند حبوبات، برنج، قندوشکر، چای خارجی و روغن نباتی در کنار برخی میوه و مرکبات و مواد پروتئینی داشت اما مسئولان تنظیم بازار تلاش کردند با افزایش عرضه و تشدید نظارت بر بازار از افزایش قیمت مواد خوراکی در ماه مبارک رمضان جلوگیری کنند.

بر خلاف دیدگاه‌های مسئولان صنفی قیمت خرده فروشی برخی کالاهای مصرفی در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است. مروری بر قیمت مواد غذایی در فروشگاه‌های سطح شهر بیانگر افزایش شدید قیمت روغن نباتی، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ یا رشد نسبی قیمت برخی اقلام مانند برنج ایرانی، حبوبات، قندوشکر و چای خارجی است. بررسی قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی نشان می‌دهد که قیمت روغن نباتی 5 کیلویی لادن که تا چندی پیش 7هزارو 750 تومان بود اکنون به نرخ 8هزارو 700تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

همچنین نرخ روغن نباتی مایع یک‌لیتری این شرکت از هزارو 470تومان به هزارو 520 تومان و قیمت هر جعبه لادن طلایی 620 گرمی از 14 به 20هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت خرده‌فروشی رب خوشاب که در فاصله چند روز مانده به ماه مبارک رمضان از هزارو 400 به هزارو 650 تومان افزایش یافته که رشد قیمت 17درصدی را نشان می‌دهد. قیمت رب گوجه فرنگی تبرک از 1000 به هزارو 250 تومان افزایش یافته است. همچنین نرخ هر شانه تخم مرغ به 3 هزار و 600 تومان، هر کیلو شکر به بیش از هزارو 100 تومان و قند به هزار و 300 تا هزارو 400تومان افزایش یافته است. نرخ حبوبات نیز به‌طور متوسط 100 تومان در هر کیلو افزایش داشته و نرخ برخی حبوبات مانند عدس کانادایی از هزارو 300 به هزارو 400 تومان در هر کیلو افزایش یافته است.

کمترین تغییرات قیمتی

با وجود افزایش قیمت مواد غذایی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی ایران از برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و محصولات غذایی توسط واحدهای صنفی عضو این اتحادیه با 15 تا20 درصد تخفیف خبر داده و اعلام کرده است کمترین تغییرات قیمتی در این محصولات را شاهد بوده‌ایم.

قاسمعلی حسنی به ایسنا گفت: باتوجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته از سوی اتحادیه کشوری بنکداران مواد‌غذایی، در ماه مبارک رمضان هیچ‌گونه افزایش نرخی را در مورد اقلام مصرفی و مایحتاج عمومی شاهد نبودیم و توانستیم قیمت‌ها را تا حد انتظار کنترل کنیم. وی با اشاره به روند کنترل قیمت‌ها در ماه مبارک رمضان گفت: خیلی‌ها تصور می‌کردند که با شروع ماه رمضان خرما گران می‌شود اما قیمت آن نه تنها بالا نرفت بلکه به جز 2 قلم کالا، کوچک‌ترین تغییری در مورد قیمت اقلام مصرفی به‌وجود نیامد.

با وجوداین حسنی از لپه و برنج داخلی به‌عنوان 2 قلم کالایی نام برد که در چند روز گذشته مشمول افزایش قیمت شده‌اند و در مورد علت این افزایش قیمت تصریح کرد: در چند روز گذشته لپه به‌دلیل تقاضای زیاد یکباره با کمبود مواجه و همین امر سبب شد تا 7درصد گران شود اما با گذشت چند روز قیمت لپه به روال قبلی خود بازگشت. با این روند تنها قیمت برنج داخلی5درصد گران شده که آن هم به‌دلیل پایان یافتن محصول قدیم و آمدن محصول جدید برنج به بازار بوده است.

کد خبر 114368

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز