یکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

به‌نظر تو این می‌بَرَد یا آن‌یکی؟ شاید هم هیچ‌کدام. اینها تنها دو تا از ساختمان‌هایی هستند که در فهرست برنده‌های احتمالی جایزه «استرلینگ» قرار گرفته‌اند.

چه کسی استرلینگ را می‌بَرد؟

این جایزه در کشور انگلستان هر سال به ساختمانی داده می‌شود که در این کشور طراحی یا ساخته شده باشد. یکی از این ساختمان‌ها بخشی تازه از یک مدرسه قدیمی است که در قرن نوزدهم ساخته شده و دیگری یک موزه است؛ موزه هنر قرن بیست و یکم در رم به‌نام «ماکسی».

چه کسی استرلینگ را می‌بَرد؟

فضای‌بیرونی موزه ماکسی آدم را یاد کارهای فرانک گهری،‌ معمار مشهور معاصر می‌اندازد؛ ‌همان جسارت در به‌نمایش درآوردن فضاهای غریب و همان تأثیری که در زیباتر شدن شهر دارند.

چه کسی استرلینگ را می‌بَرد؟

این ساختمان با نمای رنگارنگش بخشی است که به یک مدرسه قرن نوزدهمی اضافه شده. رنگ‌های نما مستقیماً از محیط اطراف گرفته شده‌اند: آجرهای ساختمان قدیمی مدرسه (سمت چپ عکس)، آسمان، درخت‌ها و گیاهان زمین بازی رنگ‌هایشان را به این ساختمان تازه‌وارد قرض داده‌اند.

پنجره‌های این ساختمان خیلی کوچک‌اند، به‌اندازه قطعات دیگر نما، در عوض تعدادشان زیاد است و همین باعث می‌شود نور به اندازه کافی وارد فضای داخل شود و آن را کاملاً روشن کند. وقتی برای نور بیشتر از پنجره‌های بزرگ استفاده می‌شود، منظره بیرون به‌راحتی حواس دانش‌آموزان را پرت می‌کند، اما این‌طوری این اتفاق هم نمی‌افتد.

چه کسی استرلینگ را می‌بَرد؟

این موزه را ضحی حدید، هنرمند مشهور معمار طراحی کرده است. در نگاه اول ساختمانی جذاب و زیبا به‌نظر می‌آید و فضاهای غیر معمولش توجه آدم را جلب می‌کنند، مثل همه آثار دیگر این هنرمند. اما وقتی وارد آن می‌شویم، می‌بینیم که با همه زیبایی‌هایش برای موزه یا مکانی که قرار است در آن آثار هنری به‌نمایش در بیایند، خیلی مناسب نیست. ورودی آن فضای بزرگ و پیچیده‌ای دارد و کسانی که به موزه می‌آیند به‌راحتی راهشان را پیدا نمی‌کنند. از آن مهم‌تر این که تعداد دیوارهایی که می‌شود رویشان تابلو آویزان کرد خیلی کم است در نتیجه تنها نمایشگاه‌هایی می‌توانند در این ساختمان برپا شوند که تعداد آثارشان محدود باشد.

کد خبر 114516
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز