به اطراف که نگاه می‌کنی، جمعیت بسیاری را می‌بینی که دور تا دور بزرگ‌ترین آب نمای خاورمیانه نشسته‌اند و صدای آشنایی فضا را در خود فرو برده است؛ مناجات سیداحمد حسینی در فضای باغ موزه تهران طنین انداخته است و تکرار یا غیاث المستغیثین مردم که مناجات حسینی را همراهی می‌کنند.

موزه دفاع مقدس

 

 اینجا محل برگزاری برنامه شبانه شب‌های شیدایی است که قرار است به همت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به‌مدت 24شب میزبان مردم تهران از مناطق مختلف باشد.

آغاز برنامه

برای اینکه از جمعیت حاضر در شب‌های شیدایی آگاه شوید، فقط این نکته را می‌گویم که هر شب تعداد 100اتوبوس علاقه‌مندان را از فرهنگسراهای مختلف به این مکان می‌آورد تا شاهد برنامه‌های متنوع این شب باشند. اجرای برنامه شب‌های شیدایی را سیدجواد هاشمی برعهده دارد که دائم از این سو به آن سو می‌رود، با جمعیت هم صدا می‌شود و شور و شوق برنامه را
چند برابر می‌کند.

بزرگ‌ترین ضیافت رمضانی پایتخت با اجرای سرود جمهوری اسلامی آغاز می‌شود و رقص نور و آب و پرچم ایران که در میان فواره‌ها به اهتزاز درمی‌آید.

تصویر پرچم ایران و حرکت ملایم آن در میان قطرات آب و صدای دعای رمضان اشتیاق عجیبی در میان جمعیت حاضر ایجاد می‌کند. سیدجواد هاشمی درباره میزان علاقه مردم از رقص نور و آب می‌گوید: این برنامه با این کیفیت، نخستین بار در کشور برپا می‌شود و همه از جمله خود مرا به لحاظ زیبایی حسابی متعجب کرده است.

این مجری و بازیگر تلویزیون و سینما با اشاره به برنامه‌های شب‌های شیدایی ادامه می‌دهد: این برنامه به حدی با شکوه و زیبا برگزار شده که می‌توانم بگویم نمایشگر بخش‌هایی از زیبایی‌های الهی بوده است.

اجرای همخوانی گروه فرزانه و همچنین قرائت قرآن از سوی مسعود گرجی، قاری بین‌المللی کشور از دیگر برنامه‌های معنوی شب‌های شیدایی است.

میهمانان ویژه

شب‌های شیدایی هر شب برای غافلگیری میهمانان برنامه، چند میهمان ویژه دارد که در فواصل برنامه به روی سن می‌روند و به گفت‌وگو یا اجرای برنامه هنری برای حاضران می‌پردازند. یکی از این بخش‌ها معرفی یک صدای آشناست که از برنامه‌های ثابت هر شب به شمار می‌رود. سیداحمد حسینی یکی از این صداهای آشناست که مناجات‌های او را در رسانه ملی بارها و بارها شنیده‌ایم. او در یکی از برنامه‌های شب‌های شیدایی به اجرای چند قطعه از نیایش‌های ویژه رمضان پرداخت.

میهمان دیگر شب‌های شیدایی، یکی از خواننده‌های نام آشنای مردمی است. قرار است در مدت 24 شب اجرای این برنامه 24 خواننده برای اجرای موسیقی زنده و آثار ضبط شده دعوت شوند. یکی از این خواننده‌ها که بیش از 1500 اجرا در کارنامه هنری‌‌اش دارد، محمد‌گلریز است.

گلریز درباره دو قطعه‌ای که در ویژه برنامه شب‌های شیدایی اجرا کرده است، می‌گوید: سعی کردم به واسطه ماه مبارک رمضان آثار ارائه شده دارای ویژگی عرفانی باشد. کار اول «بهار بی‌خزان» نام داشت با شعری از مرحوم محمود شاهرخی و آهنگسازی احمدعلی راغب. اجرای دوم نیز اثری بود به نام «نظر خدای بینان» با شعری از سعدی شیرازی و موسیقی ارکستر بزرگ صدا و سیما. هر دوی این آثار فضایی شاد و محتوایی عرفانی داشتند.

این خواننده انقلابی با اشاره به ضرورت برنامه‌هایی مانند شب‌های شیدایی با فضایی شاد و مسرت‌بخش در ماه رمضان می‌گوید: ماه رمضان، ماه نشاط و محبت و دوستی است و در یک کلام ماه عشق است. به‌دلیل ویژگی‌های معنوی این ماه و نشاطی که در میان مردم ایجاد می‌کند، ضرورت دارد برنامه‌های شادی نیز تولید و اجرا شود، به‌ویژه تا نیمه ماه مبارک رمضان و تولد امام حسن مجتبی(ع).
وی با اشاره به اینکه قشر عظیمی از مردم جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند، ادامه می‌دهد: این قشر جوان نیازمند شادی و نشاط هستند. ما باید با برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع به‌ویژه در چنین ماهی طعم شیرین محبت و رحمت را در ذهن جوانان ایجاد کنیم تا خاطره‌ای شیرین از این ماه‌ها در ذهن‌شان شکل بگیرد و همیشه از آن با شادی و حرارت یاد کنند.

یکی دیگر از میهمان‌های شب‌های شیدایی، یکی از بازیگران سینما و تلویزیون است. این بازیگران نیز معمولا از میان یکی از سریال‌های پرمخاطب یا فیلم‌های پر فروش سینمایی انتخاب می‌شوند. شبنم قلی خانی(بازیگر نقش مریم مقدس) و میرطاهر مظلومی(بازیگر فیلم اخراجی‌ها) تاکنون از جمله این میهمانان بودند.

بازیگر نقش محسن در اخراجی‌ها با اشاره به ماه رمضان می‌گوید: بعضی از ماه‌ها تکه‌هایی از بهشت هستند. ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان از جمله این ماه‌ها محسوب می‌شوند.

این بازیگر سینما و تئاتر درباره برنامه‌های شب‌های شیدایی می‌گوید: برنامه‌های این شب به‌ویژه برنامه رقص نور و نمایش تصویر عمودی و متحرک روی آب به حدی جذاب و دیدنی بود که مرا هم میخکوب کرد و شیفته این برنامه شدم. از طرف دیگر قرائت قرآن توسط قاریان بین‌المللی هم بسیار روح‌بخش و معنوی بود و همه حاضران از آن استفاده کردند.

مظلومی با بیان اینکه ماه رمضان ماه خداست، ادامه می‌دهد: امیدوارم در این ماه شایستگی داشته باشیم زنجیر تعلقات را از پاهایمان باز کنیم تا پرواز را فراموش نکنیم، زیرا بهشت در رمضان واگذار می‌شود.

میهمانان ویژه

جدا از شهروندان تهرانی، تاکنون چندین میهمان ویژه و بعضا به همراه خانواده‌هایشان، در این مکان حاضر شده و از این برنامه شاد و معنوی استفاده کرده‌اند. حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی)، سیدمحمدهادی ایازی (معاون فرهنگی- اجتماعی شهرداری تهران)، محمدباقر ذوالقدر (معاون قوه قضاییه)، حسن خجسته (معاون سازمان صدا و سیما)، مهدی کوچک‌زاده (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) از جمله این افراد هستند.

محمدباقر ذوالقدر، معاون قوه قضاییه و از فرماندهان دفاع مقدس، این تجمع مردمی برای استفاده از برنامه‌های ماه رمضان و معنوی را نمونه‌ای از وحدت و انسجام ملی قلمداد کرد و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای بیان و تفهیم مفاهیم دینی را بسیار کار ارزنده‌ای دانست که موجب می‌شود مردم و به‌ویژه جوانان جذب این معانی متعالی شوند.

ذوالقدر به‌کارگیری هنر برای بیان این مضامین را مورد تأکید قرار داد و افزود: برای انتقال مفاهیم دینی و ارزشی باید از ابزارهای نوین بهره گرفت. وی همچنین آراستن فضای شهر به نشانه‌های دینی برای دعوت ساکنان شهر به مفاهیمی فراتر از رفتار روزمره و عادت‌های روزمره را یادآور شد و اظهار داشت: محیط شهر باید سطح فرهنگی جامعه را اعتلا دهد. این سردار دوران دفاع مقدس، از ضرورت ترجمه مفاهیم معنوی دوران 8سال مبارزه به زبان نسل جوان فعلی سخن گفت و به گفتار مقام معظم رهبری اشاره داد که دفاع مقدس یک گنج است، این گنج را باید شناخت و به نسل جدید ارائه کرد.

کوچک‌زاده، نماینده مردم تهران در مجلس نیز همتی که سازمان فرهنگی- هنری به خرج داده و هر شب این تعداد از شهروندان را به این مکان منتقل می‌کند، نمونه‌ای از عدالت فرهنگی دانست که با جشن‌های دیگر در سطح بوستان‌های تهران تکمیل شده است. وی خواستار آن شد که برای دیگر شهروندانی که خود امکان حضور در این مکان را دارند، راه‌های دسترسی به این مکان گسترده‌تر شود.
وی این برنامه را بسیار ارزشمند ارزیابی کرد؛ برنامه‌ای که هم فضایی شاد و فرح‌بخش ایجاد کرده و هم به دور از شادی‌های سخیف، مردم را متوجه مفاهیم دینی کرده است. به گفته وی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین، موجب جلب نظر مردم می‌شود و مخاطب به مفاهیم ارزشی توجه بیشتری می‌کند.

کوچک‌زاده، از دست‌اندرکاران برنامه خواست که برای رضای خدا دل مردم را شاد کنند که بسیار باارزش است و اینکه، پاداش شادکردن دل مردم را نمی‌توان حساب کرد؛ «ما در شرایط خاصی در عرصه بین‌المللی قرار داریم و از سویی شاهد وفاداری مردم در این 30سال به انقلاب بوده‌ایم، بنابراین لازم است که چنین برنامه‌هایی را داشته باشیم که غفلت‌زا نبوده بلکه به معنای واقعی معنوی است. حتی سرودهایی هم که خوانده می‌شود از نوع سرودهای کوچه بازاری و غفلت‌زا نیست و توجه برانگیز است و آدم را به حال و هوای معنوی می‌برد و همه اینها ما را می‌رساند به این نکته که، رمضان ماه مبارک و پربرکتی است».

 برنامه های مذهبی

همه برنامه شب‌های شیدایی به معرفی چهره‌ها خلاصه نمی‌شود. محفل قرآن، رواق هنر اسلامی، سفره افطار اقوام مختلف، حجاب ایرانی(چادرهای مختلفی که از قدیم در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته)، خانه کودک و نمایش فرش‌هایی با نقش برجسته آیات الهی ویژه ماه مبارک روی آن از دیگر برنامه‌های این شب‌هاست.

آب نمای تصویری در 3بخش شامل نمایش اسمای الهی، سرود ملی و دفاع مقدس نیز از دیگر بخش‌های بسیار مهیج و پرمخاطب برنامه است که مخاطبان بسیاری دارد؛ از کودک تا کهنسال را مجذوب خود می‌کند.

اجرای موسیقی توسط گروه حزب‌الله لبنان با عنوان اسراء، قرائت قرآن توسط قاریان ایرانی و مصری و اجرای گروه‌های مختلف تواشیح از دیگر برنامه‌های ویژه این شب‌هاست.

دبیر برگزاری برنامه شب‌های شیدایی با اشاره به اهداف چنین برنامه‌ای می‌گوید: جای چنین برنامه‌های شاد و مفرحی در ایام ماه مبارک رمضان خالی بود. هدف ما این بوده که با معرفی تهران به‌عنوان پایتخت فرهنگی، برای مردم برنامه‌هایی فرهنگی تعریف کنیم تا از این طریق به‌ویژه برای نسل جوان فرهنگسازی شود. از سوی دیگر ایجاد فضایی شاد در شب‌های ماه رمضان از دیگر اهداف ما بوده است.

وی ادامه می‌دهد: این برنامه هر شب از ساعت 22 تا یک بامداد ادامه دارد و میزبان علاقه‌مندان تهرانی خواهد بود.

 

کد خبر 114659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز