دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیق انجام شده توسط انجمن دیابت آلمان (DDG) نشان می‌دهد، افسردگی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد و در همین حال احتمال افزایش وزن و ناتوانی در انجام ورزش را موجب شود.

diabetic

خبرگزاری آلمان از هامبورگ گزارش داد، وقوع افسردگی می‌تواند همچنین منجر به ترشح سطوح بالاتری از کورتیزول (Cortisol)، هورمون استرس در خون شود.

کورتیزول که به هیدروکورتیزون (hydrocortisone) هم مشهور است، در جهت خلاف انسولین عمل کرده و به ابتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. ویژگی این نوع دیابت، بالا بودن گلوکز خون و کمبود نسبی انسولین است.

توصیه شده است که افراد دچار افسردگی آزمایش دیابت بدهند، زیرا احتمال ابتلای آنها به اختلالات وریدی 11 بار بیش از افرادی است که فقط مبتلا به دیابت هستند.

خطر آسیب به شاهرگ که می‌تواند به حمله قلبی منجر شود هم در این افراد دو تا پنج برابر بیشتر است.

بنا به تحقیق DDG، نه تنها افرادی که دچار افسردگی هستند با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع مواجهند، بلکه کسانی که دیابت دارند هم ممکن است به افسردگی مبتلا شوند.

این نتیجه می‌تواند کار را سخت کند، زیرا دیابت نیاز به مشارکت فعالانه بیمار دارد. به همین خاطر، DDG توصیه می‌کند دیابتی‌هایی که از افسردگی رنج می‌برند از درمان‌های روانی غافل نشوند.

کد خبر 115101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز