دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۰
۰ نفر

دولت آلمان با اعلام آلودگی برنج باسماتی هند به مواد سمی این محصول را از فروشگاه‌های خود جمع‌آوری و واردات آن را متوقف کرد

indian basmati

به گزارش فارس، روزنامه هندی فایننشال اکسپرس طی گزارشی اعلام کرد دولت آلمان طی چند ماه گذشته برنج باسماتی تولیدی هند را به‌دلیل آلودگی به مواد سمی از فروشگاه‌های این کشور جمع‌آوری کرده است. این اقدام پس از آن انجام شده است که گزارش‌هایی در مورد آلودگی شدید این برنج به مواد سمی منتشر شد.

گفته می‌شود این مواد، سموم دفع آفاتی هستند که در مزارع برنج مورد استفاده قرار گرفته‌اند و روی برنج باسماتی باقی مانده‌اند. در حالی این گزارش منتشر می‌شود که از مدت‌ها پیش بحث آلودگی برنج‌های هندی در ایران مطرح شده و واردات برنج باسماتی هند به ایران به‌دلیل آلودگی به مواد سمی مثل آرسنیک و فلزات سنگین مثل سرب ممنوع شده است.

براساس این گزارش در ماه خرداد آزمایشگاهی در هامبورگ آلمان اعلام کرد برنج باسماتی معطر هند دارای مقادیر زیاد سم «کار بندازیم» و «ایزوپروتیولان» است که به‌عنوان آفت‌کش مورد استفاده قرار می‌گیرند. فایننشال اکسپرس استفاده بیش از حد کشاورزان هندی از آفت‌کش‌ها در مزارع برنج را علت آلودگی برنج باسماتی اعلام کرده است.

در نتیجه این گزارش صادرات 20 هزار تن برنج باسماتی معطر به ارزش 310 میلیون دلار به آلمان طی ماه‌های اخیر متوقف شده است. پیش از مطرح شدن بحث آلودگی برنج باسماتی هند در ایران این کشور یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان برنج باسماتی هند بود به‌طوری که بیش از 40 درصد صادرات برنج باسماتی هند به مقصد ایران انجام می‌شد. به عقیده کارشناسان مطرح شدن بحث آلودگی برنج باسماتی هند در آلمان که ممکن است به سراسر اروپا کشیده شود ضربه دیگری به صادرات این محصول وارد خواهد آورد.

کد خبر 115127

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز