گروه اجتماعی - مینا شهنی: با گذشت 6 ماه از آغاز سال هنوز افزایش مستمری بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی به سرانجام نرسیده‌ است.

بازنشستگان

با اینکه ماده 96 قانون تامین اجتماعی ساز و کاری مشخص درباره افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران دارد و در این ماده سازمان تامین اجتماعی مکلف است میزان مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی - که حداکثر از یکسال کمتر نباشد - با توجه به افزایش هزینه‌ زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش دهد، اما امسال برخلاف روال هرساله دولت برای افزایش مستمری بازنشستگان تصمیم دیگری گرفت.

دولت امسال مصمم شد تا برای افزایش مستمری تمامی بازنشستگان از جمله کشوری و تامین اجتماعی از فرمولی یکسان استفاده کند و بر همین مبنا قرار شد تا به حقوق تمامی بازنشستگان 6 درصد اضافه کند و قصه از همان وقتی آغاز شد که عدد 6 درصد عنوان و تصویب شد. نخست اینکه سرپرست سازمان بازنشستگی در تبرئه سازمان متبوعش اعلام کرد که برای بازنشستگان این سازمان رقم افزایش 10 درصدی به دولت پیشنهاد شده و افزایش 6 درصدی ازجمله پیشنهادهای این سازمان نبوده‌است.

پس از آن اعتراض بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی نسبت به تصمیم دولت آغاز شد. مدیرعامل وقت این صندوق ابتدا اعلام کرد که این تصمیم از سوی نمایندگان مجلس گرفته شده است که با پیگیری بازنشستگان، تصمیم‌گیری دولت در این‌باره روشن شد. کانون‌های بازنشستگی و جمعی از بازنشستگان با اعتراض‌های پی‌درپی اعلام کردند که این مبلغ آنقدر ناچیز است که حاضر به قبولش نیستند.

وزیر چه گفت

صادق محصولی، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، پس از آنکه سرانجام توانست با جلب نظر نمایندگان و تغییر اساسنامه سازمان تامین اجتماعی ذبیحی را از ریاست سازمان برکنار و حافظی را جایگزین او کند، اعلام کرد که افزایش حقوق بازنشستگان این صندوق 15درصد بیش از رقم پیشین است که به این ترتیب افزایش21 درصدی برای آنان پیش‌بینی شد.

به گفته او، هیات امنای تامین‌اجتماعی و وزارت رفاه، صندوق تامین اجتماعی را موظف کرده است تا همسان‌سازی‌ را درباره میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان ادامه دهد که این همسان‌سازی‌ بیشتر از 15درصد میانگین حقوق آنان است و با احتساب 6 درصدی که برای افزایش سال 89 در مصوبه دولت آمده است، نه‌تنها بیشتر از 10 درصد می‌شود که چیزی حدود 21درصد خواهد شد.

با توجه به اینکه اساسنامه جدید صندوق تامین اجتماعی به وزیر رفاه اختیارات زیادی داده بود، تصور می‌شد که اعلام این خبر از سوی محصولی به‌عنوان برگ آخر مثنوی افزایش حقوق بازنشستگان باشد اما در بر این پاشنه نچرخید و مدت زمان کوتاهی بعد از انتشار سخنان وزیر خبر رسید که این اتفاق رخ نخواهد داد و بازنشستگان باید با همان 6 درصد بسازند.

آخر ماجرا

6 ماه از سال گذشت و تقریبا 3 ماه از این زمان کشمکش و رایزنی میان نمایندگان بازنشستگان از یک سو و دولت و مسئولان تامین اجتماعی از سوی دیگر سپری شد. آخرین خبر منتشر شده در این زمینه از سوی علی اکبر خبازها، رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی است که به خبرگزاری مهر گفت: گفت‌وگو با مدیرعامل تامین اجتماعی برای اصلاح افزایش 6 درصد حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران نتیجه‌ای در بر نداشت.

به گفته او، در جلسه‌ای که هفته گذشته میان مدیرعامل تامین اجتماعی و نمایندگان کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور برگزار شد، نیازهای جامعه بازنشستگی مطرح شد و وی به جز مسئله اصلاح افزایش 6 درصدی حقوق که مورد اعتراض ما بود، در تمام زمینه‌ها به بازنشستگان قول همکاری و مساعدت داد. بنا به گفته مدیرعامل تامین اجتماعی امکان اصلاح افزایش 6 درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران به‌دلیل اینکه این موضوع مصوبه دولت است، وجود ندارد.

کد خبر 115476

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز