دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۸
۰ نفر

با توجه به پیشرفت روزافزون سیستم‌های ارتباطی و مخابراتی و دیجیتال شدن آنها، نیاز به داشتن آگاهی و شناخت تکنولوژی‌های جدید و تجهیزات مرتبط با آن، روز به روز چشمگیرتر می‌شود.

گیرنده تلویزیون دیجیتال

گرچه در کشور ما سیستم پخش همگانی تلویزیون، در اکثر شهرهای کشور هنوز به‌صورت آنالوگ است ولی با توجه به اینکه تهران تحت پوشش پخش دیجیتال قراردارد، استفاده از این نوع دستگاه‌ها نیز رایج شده است.برای دریافت تلویزیون دیجیتال نیاز به وسیله‌ای به نام ست‌تاپ‌باکس است که سیگنال فشرده یا کدشده دیجیتال را دریافت و به سیگنال آنالوگ قابل نمایش روی صفحه تلویزیون تبدیل کند. ست تاپ باکس‌ها یک شاهراه ارتباطی بین تلویزیون و PC یا TV-PC و تلفن و ماهواره هستند.

ست‌تاپ باکس‌ها علاوه بر دریافت تلویزیون دیجیتال، قابلیت‌های زیادی را برای تلویزیون آنالوگ شما فراهم می‌آورند. در پخش تلویزیونی دیجیتال با توجه به تغییرات عمده نسبت به سیستم تلویزیونی آنالوگ، برای دریافت تلویزیون دیجیتال باید از دستگاه‌های گیرنده تلویزیون زمینی دیجیتال (DVB-T) استفاده کرد.با توجه به اینکه کاربر گیرنده DVB-T، عموم مردم با سطوح آشنایی مختلف خواهند بود لازم است نحوه نصب و تنظیمات و منوهای مربوطه حتی‌الامکان ساده باشد. گیرنده DVB-T STB) DVB-T ) یا ست‌تاپ باکس، دستگاهی است که سیگنال تلویزیون دیجیتال را از طریق آنتن دریافت کرده و صدا و تصویر (و داده) را از آن استخراج می‌‌کند. صدا و تصویر استخراج شده توسط گیرنده‌های تلویزیونی عادی قابل نمایش است.ورودی و خروجی‌های اصلی گیرنده به شرح زیر است:

الف) ورودی آنتن: سیگنال تلویزیون دیجیتال از طریق کابلی که به آنتن روی بام یا آنتن روی تلویزیونی متصل است به ست‌تاپ باکس داده می‌شود. کانکتور ورودی آنتن گیرنده پورت RF IN معمولا مشابه ورودی آنتن تلویزیون است و از همان کانکتور می‌توان استفاده کرد. معمولا تیونر گیرنده‌های دیجیتال یک خروجی آنتن (loop through یا RF Pass Through )دارند که می‌توان از آن برای دریافت شبکه‌های آنالوگ، استفاده کرد. در این حالت، باید کابل آنتن هوایی را از این طریق به تلویزیون عادی یا هر دستگاه دیگر وصل کرد.

ب) خروجی صدا و تصویر: صدا و تصویر خروجی، با پردازش سیگنال تلویزیونی دیجیتال استخراج می‌شود که باید به ورودی صدا و تصویر A/V تلویزیون وصل شود (‌پورت زرد برای تصویر، سفید و قرمز برای صدا). ممکن است تصویر شامل سیگنال تله‌تکست هم باشد. بنابراین مانند تلویزیون‌های آنالوگ، دستگاه تلویزیون می‌تواند صفحات تله‌تکست را از سیگنال تصویر دیجیتال استخراج کند. بعضی از ست‌تاپ باکس‌ها علاوه بر خروجی صدا و تصویر آنالوگ، صدا و تصویر را به فرمت‌های دیگر نظیر تصویر Component، S-Video، HDMI یا Spdif (برای صدا) خروجی می‌دهند که درصورت پشتیبانی توسط دستگاه تلویزیون، می‌توان به جای خروجی تصویر و صدای آنالوگ، از این خروجی‌ها استفاده کرد که نسبتاً کیفیت شنیداری و بصری بالاتری دارند.

ج) خروجی RF: در بعضی از ست‌تاپ باکس‌ها، صدا و تصویر می‌تواند به فرمت RF و به شکل قابل دریافت توسط تلویزیون‌های آنالوگ تبدیل شود. کاربرد خروجی RF مذکور وقتی است که کاربر از دستگاه تلویزیونی استفاده می‌کند که مدل آن قدیمی بوده و ورودی صدا و تصویر A/V نداشته باشد. شیوه نصب و راه‌اندازی با توجه به محدوده وسیع مخاطبان گیرنده DVB-T، نحوه نصب و راه‌اندازی آن تا حد ممکن سهل و آسان طراحی شده است. اساسا باید آنتن به ست‌تاپ باکس و از ست‌تاپ باکس به تلویزیون متصل شود. اغلب آنتن‌ها دارای کابل کواکسیال هستند که باید آن را به ست‌تاپ باکس متصل کنید. شما می‌توانید کابل مشابهی را برای اتصال ست‌تاپ باکس به ورودی RF آنتن روی تلویزیون‌های قدیمی متصل کنید. در غیر این‌صورت، اگر تلویزیون شما دارای ورودی A/V (زرد برای تصویر و قرمز و سفید برای صدا) است، از آنها برای اتصال ست‌تاپ باکس به تلویزیون برای دریافت کیفیت بهتر صدا و تصویر استفاده کنید.

کد خبر 115549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز