جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاید تنها چیزی که شیوع بیشتری نسبت به سوءبرداشت‌ها در مورد سرماخورگی داشته باشد،‌ حجم اطلاعات نادرست درباره آن باشد.

common cold

جنیفر آکرمن، علمی‌نویس، مصمم بود به ژرفای به قول خودش این "طاعون کوچک" نفود کند. او مطمئنا به این هدفش متعهد بود: او برای نوشتن آخرین کتابش "آتشو! زندگی غیرمعمولی سرماخوردگی معمولی شما" داوطلب شد که با یک ویروس سرماخوردگی آلوده شود. آکرمن که بیماریش را تحمل کرده است، در گفتگویی با مجله تایم در مورد اینکه آیا هرگز به علاجی برای سرماخوردگی خواهیم رسید، چرا دستگاه ایمنی را در مقابل سرماخوردگی "تقویت نمی‌کنند"،‌ مزیت‌های درمانی سوپ‌ جوجه که از قدیم برای سرماخورده‌ها تجویز می‌شد،‌ صحبت کرده است:


- سوءبرداشت‌های زیادی درباره سرماخوردگی وجود دارد، از جمله تاثیر آب و هوا. آدم واقع به علت سرمای هوا سرما نمی‌خورد، درسته؟

- این باور  واقعا جان‌سختی بوده است. این باور بوسیله بسیاری از بررسی‌‌های محکم رد شده است. بنابراین، به بچه‌تان می‌توانید بگویید راحت باش و بیرون رفتن با موهای تر اشکالی ندارد. سرما باعث ایجاد سرماخوردگی نمی‌شود،‌ ویروس سرماخوردگی ایجاد می‌کند. سرماخوردگی‌ها در پاییز و زمستان به این علت شایع‌تر هستند که هوای سرد و مرطوب‌تر افراد درون خانه نگه می دارد، و ویروس‌ها با راحتی بیشتری می‌توانند از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند.


- شما به خاطر مقاصد پژوهشی، داوطلب شدید که واقعا با ویروس سرماخوردگی آلوده شوید. آیا تجربه‌تان مطابق انتظارتان بود؟

- بله و حتی بیشتر از آن. یک تجربه عجیب بود که بدانید که قرار است مریض شوید. گمان بر این است که سرماخوردگی به خودی خود بیماری ملایمی است،‌اما در خانواده من سرماخوردگی‌ها گرایش دارد به سینه بریزد. ده روزی طول کشید تا حالم خوب شد.

- عموما پذیرفته شده است که برخی از افراد از لحاظ ژنتیکی به سرماخوردگی حساسترند؟

- این یک سوال پاسخ‌داده نشده است: آیا چیزی به نام "استعداد سرماخوردگی" وجود دارد. دانشمندان واقعا به این نظر علاقمندند. اگر شما افراد را با ویروس آلوده کنید، همه‌شان دچار عفونت می‌شوند، اما تنها 75 دصد آنها واقعا به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند. اگر می‌توانستیم یک بررسی ژنتیکی بزرگ انجام دهیم، می‌توانستیم دقیقا بدانیم چرا اینگونه است. اما در حال حاضر نوعی وضعیتی تناقض‌آمیز در این مورد وجود دارد: افرادی که علائم سرماخوردگی را تجربه نمی‌کنند‌، احتمالا عوامل التهابی را تولید نمی‌کنند که در بدن افرادی که علائم را نشان می‌دهند، به وجود می‌آید.- به عبارت دیگر پاسخ ایمنی آنها ضعیف‌تر از افرادی است که علائم سرماخوردگی حسابی زمین‌گیرشان می‌کند.

- به نظر شما بزرگترین سوءبرداشت در مورد سرماخوردگی چیست؟

- احتمالا این سوءبرداشت که سرماخوردگی نیاز به تضعیف دستگاه ایمنی دارد. مکمل‌‌های غذایی و داروهای پیشگیری از سرماخوردگی می‌گویند "دستگاه ایمنی‌تان را تقویت کنید تا از سرماخوردگی در امان بمانید" و جالب است که اگر بخواهید علائم سرماخوردگی‌تان تخفیف پیدا کند، تقویت اجزای دستگاه ایمنی‌تان آخرین کاری است که باید بکنید چرا که این کار برعکس علائم‌تان را تشدید می‌کند.

- ضمیمه کتاب شما در مورد درمان‌های افواهی سرماخوردگی ناامیدکننده است. تقریبا هر درمانی بی‌فایده است.آیا تعجب نمی‌کنید که شیوه‌های ثابت‌شده برای درمان سرماخوردگی چقدر کم است؟

- بله. و البته متوجه شدم که قرص‌های مکیدنی حاوی روی که خانواده‌ام همیشه به کار می‌برند، تا حدی موثرند. در مجموع راستش را بخواهید اگر هر کدام از این درمان‌ها موثر واقع باشد، ممکن است به خاطر نیروی اعتقاد ما به آنها باشد، یعنی همان "اثر دارونما"

- آیا هیچگاه علاجی برای سرماخوردگی پیدا خواهد شد؟

- هنوز بر روی داروها در این زمینه سخت کار می‌کنند و بررسی‌های ژنتیکی در مورد عواملی که افراد را به سرماخوردگی حساس می‌کند،‌ در جریان است. من خوش‌بینم. در نقطه‌ای ممکن است به چیزی برسیم که سرماخوردگی را در نطفه خفه کند. اگر درمانی ابداع شود، که در صورت بیمارشدن یکی از افراد خانواده،‌بقیه افراد با استفاده از مثلا یک اسپری بینی از گرفتن سرماخوردگی مصون بمانند، چیزی فوق‌العاده خواهد بود. من احساس می‌کنم که چنین نقطه‌ای خیلی دور نیست. داروهای نویدبخشی در راه هستند. اما به هر حال راه سختی در پیش است.

- نظرتان در مورد سوپ جوجه چیست؟

- بله، سوپ جوجه. یک پژوهشگر در دانشگاه نبراسکا سوپ جوجه و اثر آن را بر سلول‌های التهابی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار داد. او دریافت که سوپ جوجه واقعا تا حدی اثرات ضدالتهابی دارد،‌و هر چیزی که اثرات ضدالتهابی داشته باشد،‌ به لحاظ نظری، باید علائم سرماخوردگی را کم کند. اما این نظر در آزمایش روی انسان ها ثابت نشده است، بنابراین هنوز فرضی باقی می‌ماند. اما سوپ جوجه برای بیش از هزار سال برای درمان سرماخوردگی تجویز شده است. به نظر من خود این سوپ داغ، این حقیقت که خوردن آن راحت است، ممکن است شفابخش باشد. این فکر کسی برای شما سوپ جوجه درست کرده است.

- در این مورد نظرتان به برداشت شما از قدرت همدلی و توجه دیگران باز می‌گردد؟

- همدلی واقعا می‌تواند دوره سرماخوردگی را کوتاه کند، تصورش را بکنید که این مورد توجه و مراقبت قرار گرفتن از هر دارویی در بازار موثر است و هیچ عارضه جانبی هم ندارد.

کد خبر 115803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز