سرپرست صندوق بازنشستگی کشور در حالی چند روز پس از آغاز ماه رمضان از تخصیص سبد کالای ویژه این ماه به بازنشستگان خبر داد که با وجود اتمام ماه رمضان، همچنان بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از این سبد بی‌نصیبند.

بازنشستگان

به گزارش مهر، دولت هدف از اختصاص سبد کالای رفاهی ماه مبارک رمضان به بازنشستگان، مستمری‌بگیران و وظیفه‌بگیران کشوری و لشکری را حمایت از آنها عنوان کرده بود و براساس آن قرار شد به ازای هر نفر 40هزار تومان توسط دستگاه‌های اجرایی و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح از محل منابع اعتباری مصوب و صرفه‌جویی ضمن بودجه، تأمین و توزیع ‌شود.

همچنین براساس این مصوبه که معاون رئیس‌جمهور ششم شهریورماه جاری آن را ابلاغ کرد، قرار شد کسری احتمالی اعتبارات برای اجرای این تصمیم‌نامه، توسط دستگاه‌های یادشده حسب مورد اعلام و پس از تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از محل اعتبارات جزء 3 ردیف 510000 جدول شماره 9 قانون بودجه سال‌جاری تأمین ‌شود اما با وجود اینکه این مصوبه در تصمیمی دیرهنگام و پس از گذشت نیمی از ماه رمضان اعلام شد، هنوز این سبد کالا به دست افراد واجد شرایط نرسیده است.

سالی پر اضطراب برای بازنشستگان

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی چند ماه پر اضطراب را از ابتدای سال سپری کرده‌اند. آنها در پی اعتراض به افزایش اندک حقوق و مزایای خود در سال‌جاری که 3ماه پس از شروع سال اعلام شد و تنها 6درصد بود، منتظر اصلاح آن بودند اما تا‌کنون این اعتراضات نتیجه مؤثری در پی نداشته است. از سوی دیگر، طرح همسان‌سازی‌ حقوق این افراد با بازنشستگان کشوری و لشکری نیز به مرحله اجرا نرسیده و آنها با حقوق دریافتی سال پیش و بدون احساب 6درصد اعلام شده تا‌کنون امرار معاش کرده‌اند.

در میان اعتراضاتی که از سوی جامعه بازنشستگی و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی برای افزایش حقوقشان تا‌کنون مطرح بوده یکی از مباحث، تبعیض میان بازنشستگان کشوری و لشکری و بازنشستگان تأمین‌اجتماعی در برخورداری از مزایای جانبی بود. این موضوع حتی بارها از زبان رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نیز مطرح شده است.

علی اکبر خبازها در گفت‌وگو با مهر در این زمینه گفت: تعیین 6درصد افزایش حقوق برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نوعی بی‌عدالتی است، چرا که بازنشستگان لشکری و کشوری از منابع درآمدی زیادی از سوی دولت نظیر حق عائله‌مندی، اعتبارات سفر که امسال 200هزار تومان تعیین شده و نیز سبد کالای ماه رمضان که 750میلیارد تومان هزینه دارد برخوردارند اما بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی از هیچ یک از این مزایا برخوردار نیستند.

رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه 80درصد بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی زیر خط فقر هستند، اضافه کرد که حداقل حقوق 80درصد بازنشستگان 353هزار تومان است و باید اذعان داشت تمامی این بازنشستگان زیر خط فقر محسوب می‌شوند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی با سیلی صورت خود را سرخ می‌کنند

افزایش نرخ تورم یکی از دغدغه‌هایی بود که از ابتدای سال، بازنشستگان را بر آن داشت تا به‌دنبال اعمال واقعی نرخ افزایش حقوق خود باشند اما با وجود اینکه این مسئله هنوز به سرانجامی نرسیده، هیچ حمایتی هم از سوی دولت و وزارت رفاه برای تأمین مخارج ماه رمضان بازنشستگان نیز در نظر گرفته نشده است.

در همین رابطه، رئیس کانون بازنشستگان جامعه اسلامی کارگران نیز در گفت‌وگو با مهر گفت: با وضعیت موجود، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.به گفته پرویز احمدی پنجکی، افراد تحت پوشش سازمان‌های لشکری و کشوری براساس چارچوب سازمانشان دارای کارت اعتباری خرید، سهم سرانه سفر و استفاده از تسهیلات وام مسکن هستند درحالی که بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از تمام این مزایا محرومند.

کد خبر 115931

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز