دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: امسال 97 هزار زائر و از 29 مهر‌ماه برای حج تمتع اعزام می‌شوند.

حج

علی لیالی در گفتگو با مهر با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه میان ایران و عربستان 97 هزار زائر ایرانی در حج تمتع امسال شرکت می کنند اظهار داشت: تمامی اقدامات رفاهی، زیارتی، بهداشتی، درمانی و قربانی برای زائران دیده شده و امسال هم همانند سالهای گذشته زائران ایرانی از تغذیه متمرکز ( چهار آشپزخانه در مدینه و مکه) استفاده می کنند.

 بکارگیری اتوبوسهای سریع السیر برای اعزام زائران به منا و عرفات

 وی مهمترین اقدام در حج امسال را تسهیل در تردد زائران به منا و عرفات عنوان کرد و افزود: در سالهای گذشته روز 6 ذیحجه اتوبوسهای مورد نیاز کاروانها برای اعزام زائران به منا و عرفات تحویل کاروانها می‌شد ولی امسال وزارت حج عربستان تعداد زیادی اتوبوس سریع السیر به تمامی هتلهای محل اسکان زائران برای اعزام به سرزمین منا و عرفات اعزام می‌کند که با این اقدام زائران کمتر اذیت می‌شوند.

 29 مهرماه اولین پرواز حجاج به عربستان

 لیالی زمان حرکت اولین گروه از زائران بیت الله الحرام به حج تمتع امسال را 29 مهرماه سال جاری عنوان کرد و افزود: در سال جاری 88 هزار و 500 زائر حج تمتع و هشت هزار و 500 نفر به عنوان کارکنان، روحانیون، آشپز و گروههای خدماتی اعزام می‌شوند.

 نیمه دوم بهمن ماه آغاز اعزام زائران حج عمره سال 90

 رئیس سازمان حج و زیارت آغاز پرواز عمره گزاران سال 1390 را اواخر ماه صفر و اوایل ماه ربیع الاول (نیمه دوم بهمن ماه) اعلام کرد و افزود: زائران باید 50 روز قبل از تاریخ اعزام به دفاتر زیارتی برای ثبت نام مراجعه کنند که اوایل آذرماه سال جاری فراخوان حضور زائران عمره اعلام می‌شود.

 خرید و فروش فیش حج به غیر از اقوام ممنوع است

 لیالی در مورد اقدامات انجام شده در مورد فروش فیشهای حج از طریق روزنامه‌ها گفت: خرید و فروش فیشهای حقوقی یک چالش حقوقی است اما در سال جاری تبصره‌ای به آیین نامه قانون حج الحاق شد که بر اساس آن هر گونه نقل و انتقال فیشهای حج به غیر از منسوبین و بستگان ممنوع است که این اقدام کاهش شکایات مردمی در مورد کلاهبرداران را در پی‌داشته است.

 دستگیری 500 زائر حامل مواد مخدر در فرودگاههای کشور

 رئیس سازمان حج و زیارت در مورد تفاهم نامه سازمان حج با نیروی انتظامی برای جلوگیری از خروج زائران حامل مواد مخدر در فرودگاههای کشور گفت: در عمره امسال تنها هفت زائر حامل مواد مخدر توانستند از بازرسیهای نیروهای انتظامی عبور کنند که پس از ورود به فرودگاه عربستان دستگیر شدند در حالی که سال گذشته 165 زائر حامل مواد مخدر در فرودگاه عربستان دستگیر شدند.

 وی افزود: نیروی انتظامی در حج عمره امسال موفق به شناسایی 500 زائر حامل مواد مخدر شد.

 فرودگاه مدینه قادر به پذیرش تمام پروازهای حجاج نیست

 لیالی در پاسخ به این پرسش که زائران بیت الله الحرام نسبت به نبود پرواز مستقیم به فرودگاه مدینه  و مسیر 6 ساعته فرودگاه جده به مدینه که باید با اتوبوس طی شود معترضند گفت: این مشکل را کاملا درک می‌نیم ولی فرودگاه مدینه قادر به پذیرش تمام پروازهای حجاج نیست و ما مجبور هستیم زائران را از فرودگاه جده با اتوبوس به مدینه منتقل کنیم.

 انعقاد قرارداد با شرکتهای امنیتی عراق برای تامین امنیت زائران ایرانی

 رئیس سازمان حج و زیارت در مورد بمب گذاریهای اخیر در عراق و نگرانی زائران عتبات عالیات از ایجاد ناامنی در سفرهای زیارتی به عتبات عالیات اظهار داشت: ر چند که امنیت عراق با چالشهای زیادی روبرو است ولی بر اساس تعلقات دینی و مذهبی مردم ایران و همچنین جلوگیری از خروج غیرقانونی زائران کربلا نمی‌وانیم مانع از سفر به عتبات عالیات شویم.

 وی افزود: قراردادهای تامین و تضمین تامین زائران ایرانی با شرکتهای امنیتی در عراق منعقد شده که تا حدود زیادی کاهش تعرض و حمله به زائران ایرانی را به دنبال داشته است.

 لیالی گفت: توصیه جدی سازمان حج و زیارت به مردم این است که به صورت غیرقانونی به عراق سفر نکنند. رئیس سازمان حج و زیارت از زائرانی که یک بار به عتبات عالیات سفر کرده اند درخواست کرد: در صورت ممکن از سفر مجدد به عتبات عالیات خودداری کنند تا دیگر هموطنان هم بتوانند به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند.

 هر زائر یکبار می‌تواند به حج مشرف شود مگر اینکه فیش اقوام را خریداری کند

 لیالی با بیان اینکه در حج عمره و تمتع هیچ زائری بیش از یکبار نمی‌تواند به حج مشرف شود گفت: سیستم‌های ثبت نام اجازه ثبت نام مجدد به زائرانی که یکبار به حج مشرف شده اند را نمی‌دهد.

 وی در پاسخ به اینکه مشاهده شده بسیاری از افراد برای دومین بار به حج مشرف شده‌اند اظهار داشت: این افراد فیش حج اقوام خود را خریداری کرده‌اند که معمولا به نیابت از اقوام اعم از سالمندان، معلولان، بیماران یا درگذشتگان به حج می‌روند.

 تعداد دفاتر زیارتی در کشور کافی است

 رئیس سازمان حج و زیارت در مورد دلیل توقف صدور پروانه دفاتر زیارتی اظهار داشت: مجوز دفاتر زیارتی که تنها درامور زیارتی فعالیت می‌کنند بر عهده سازمان حج و زیارت است و هم اکنون بیش از یکهزار و 400 دفتر زیارتی در کشور فعالیت دارند.

 وی افزود: با توجه به تعداد زائران عتبات عالیات و حج این تعداد دفاتر زیارتی در کشور کافی است و  از سه سال گذشته تا کنون دیگر مجوزی صادر نمی‌شود. 

کد خبر 115998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز