گروه اجتماعی: در حالی که بالاخره بازنشستگان پیش از سال 79سازمان بازنشستگی کشوری توانستند معوقه‌های مربوط به پایان خدمت‌شان را دریافت کنند،

مرد سالخورده

بازنشستگان عضو صندوق تأمین اجتماعی اعلام کرده‌اند که هنوز باقی مانده سهام پارسال را دریافت نکرده‌اند.علی اکبر خبازها، ‌رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در این‌باره گفت: درخواست بازنشستگان تأمین اجتماعی این است که باقی مانده سهام سال 88 بابت همسان‌سازی‌ حقوق هر چه سریع‌تر از دولت وصول و این سهام به ریال تبدیل و بین بازنشستگان توزیع شود.

او در گفت‌وگو با مهر افزود: در سال 88 قانون همسان شدن حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ابلاغ و بر این اساس مقرر شد 2هزار و 500میلیارد تومان در قالب سهام قابل ارائه در بورس پرداخت شود.

کدام 15 درصد

خبازها در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری ایسنا تأکید کرده که موضوع ماده «96» قانون تأمین اجتماعی به هیچ عنوان با همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان نباید جمع ‌شود.او با اشاره به بخشنامه اخیر صندوق تأمین اجتماعی کشور درباره پرداخت مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان از ابتدای امسال، خاطرنشان کرد: براساس این بخشنامه، مابه‌التفاوت حقوق‌ها تا پایان مهر ماه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود.

به گفته خبازها در بخشنامه تأمین اجتماعی این موضوع با همسان‌سازی‌ حقوق‌ها جمع شده و بر این اساس استدلال شده است که بیش از نیمی از مستمری‌بگیران از افزایش 15درصدی حقوق برخوردار شده‌اند و استدلال نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که به‌منظور ایجاد وحدت رویه در پرداخت‌ها، نمی‌توان حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را بیش از سایر افراد افزایش داد.

این در حالی است که بازنشستگان کشوری و لشکری از مزایایی همچون عائله‌مندی، ‌اعتبارات سفرهای زیارتی و سیاحتی و نیز سبدهای کالا برخوردارند که بازنشستگان تأمین اجتماعی از این مزایا محرومند. انتظار این است که افزایش6درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی توأم با دریافت دیگر امتیازاتی که بازنشستگان کشوری و لشکری از آنها برخوردارند، همراه باشد.

حداقل حقوق پرداختی به بازنشستگان امسال 303هزارتومان و حداکثر آن 7 برابر حداقل حقوق و دستمزد است و این صندوق از محل منابع مالی خود براساس ماده 96 تأمین اجتماعی برای افزایش مستمری بازنشستگان قرار است 6 درصد افزایش مستمری را به بازنشستگان و مستمری‌بگیران اختصاص دهد.

بازنشستگان لشکری

انتظار می‌رود که اجرای قوانین درباره بازنشستگان کشوری و لشکری به شکل یکسان اجرا شود، به همین دلیل هنگامی که دولت و به تبع آن سازمان بازنشستگی کشوری اعلام کرد که معوقه مطالبات بازنشستگان دولت را محاسبه و به حساب‌شان واریز کرده است بازنشستگان لشکری نیز منتظر بودند تا همین قانون درباره‌شان اجرا شود.

با وجود این گزارش‌های رسیده از این گروه از بازنشستگان حاکی است که تکلیف مطالبات آن دسته از بازنشستگان لشکری که پیش از سال79 بازنشسته شده‌اند هنوز مشخص نشده است، برخی از این بازنشستگان در تماس‌های مکرر با صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح پاسخ روشنی دریافت نکرده و همچنان منتظر ارائه پاسخ از سوی مسئولان در این زمینه هستند.

کد خبر 116692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز