تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای ادامه سیاست جاری نرخ بهره برای مدتی محدود، موجب رکوردشکنی مجدد طلا در بازارهای جهانی شد

طلا

همچنین نگرانی‌ها در اقتصاد آمریکا و کاهش ارزش دلار و بحران کسری بودجه در 4 کشور اروپایی موجب شد که هر اونس طلا دیروز در برخی بازارهای جهانی از جمله در آمریکا تا بیش از 1296 دلار هم معامله شود.

کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا دیروز پس از پایان جلسه‌ای که نتیجه آن اتخاذ سیاست تثبیت نرخ بهره بود، در بیانیه‌ای اعلام کرد: پیش‌بینی احتمال اجرای بسته‌های محرک مالی بیشتر و اتخاذ سیاست‌های انبساطی از جمله سیاست‌هایی است که در آینده می‌تواند اجرا شود؛ سیاستی که به اعتقاد کارشناسان به تحقق سیاست کاهش بیکاری و تورم منجر نمی‌شود؛ روز گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار لندن به بیش از1293.35دلار رسید و در اواخر وقت 1291.59 دلار کاهش یافت.

برخی دست‌اندرکاران بازار از ماه‌ها قبل بر این باور بودند که قیمت طلا در روزهای آینده به بیش از 1300 دلار خواهد رسید. افزایش تقاضا به سمت طلا به عنوان پناهگاه امن از سوی سرمایه‌گذاران ریسک گریز یکی از اصلی‌ترین علت‌ها از سوی کارشناسان به عنوان رکوردشکنی قیمت طلا در بازارهای جهانی مطرح شده است.

از سوی دیگر بازار متلاطم ارز و نگرانی نسبت به آینده اقتصاد جهانی و انتشار آمارهای نگران‌کننده از وضعیت اقتصادی آمریکا باعث شده است تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد. به ویژه اینکه برخی کشورهای آسیایی نظیر چین همچنان به سیاست خود مبنی بر تبدیل مازاد دارایی‌های خارجی خود به طلا ادامه می‌دهند. دیروز در بازار داخلی نیز تحت‌تأثیر رکورد شکنی قیمت جهانی، بهای طلا مانند اوایل هفته رشد قابل توجهی داشت. هر سکه بهار آزادی طرح قدیم و جدید تا ساعت 12 دیروز به‌عنوان یک شاخص مهم در بازار طلا حدود 3 هزار تومان افزایش قیمت داشت.

افزایش اندک قیمت نفت خام

دیروز تحت‌تأثیر کاهش قیمت دلار هر بشکه نفت خام افزایش قیمت داشت اما تحت‌تأثیر گزارش‌ها از رشد غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا این رشد اندک بود. هر بشکه نفت خام سبک آمریکا دیروز بیش از یک دلار افزایش قیمت داشت ( 74.97دلار) و نفت برنت دریای شمال نیز با حدود 22 سنت افزایش78.64 دلار معامله شد.

کد خبر 116707

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز