همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر سلامت و جمعیت خانواده‌ و مدارس وزارت بهداشت، گفت: حوادث ترافیکی، مسدود شدن راه‌های تنفسی و غرق شدگی در آب جزو شایع‌ترین علل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در ایران است.

health ministry

به گزارش ایسنا دکتر اسماعیل مطلق در نشست خبری به مناسبت 16 مهر "روز جهانی کودک»، اظهار کرد: کاهش مرگ و میر کودکان فقط برعهده وزارت بهداشت نیست و در چند سال اخیر سازمان‌های دیگر مانند وزارت آموزش و پرورش، دادگستری، شهرداری‌ها، نیروی انتظامی، یونیسف و سازمان‌های بین‌المللی دیگر در این زمینه همکاری می‌کنند که از زمان شروع این همکاری شاهد کاهش مرگ و میر کودکان در ایران هستیم.

وی افزود: طبق آمار سال 88 بیشترین علل مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به ترتیب ابتلا به ناهنجاری مادرزادی و کروموزمی (20 درصد)، حوادث و سوانح غیرعمدی(19 درصد)، بیماری‌های دستگاه تنفسی ( 15 درصد)، بیماری‌های عفونی و انگلی(10 درصد)، بیماری‌های قلبی عروقی(9 درصد) و بیماری‌های دستگاه عصبی(6 درصد) بوده است.

دیر کل دفتر سلامت و جمعیت خانواده‌ و مدارس وزارت بهداشت با تاکید بر این که پس از زایمان مادر بلافاصله تمام نوزادان و کودکان از نظر بیماری‌های تیروئید بررسی می‌شوند، تاکید کرد : یک میلیون تولد در سال گذشته در این زمینه بررسی شد که کمتر از چهار هزار نفر آن‌ها دچار بیماری‌های تیروئیدی بودند و این تعداد تحت درمان قرار گرفتند.

وی افزود: نوزادان بلافاصله پس از متولد شدن در بیمارستان‌ها واکسن فلج اطفال، هپاتیت و سل دریافت می‌کنند و مادران پس از پنج روز مراجعه کرده و پرونده‌ای برای نوزاد خود تشکیل می‌دهند و از نظر وضعیت ابتلای وی به زردی، میزان قد و دور سر بررسی می‌شوند. در واقع کودکان علیه 9 بیماری کشنده مانند سرخک، کزاز و سیاه سرفه واکسینه ‌شده و مرتب تحت مراقبت قرار دارند.

مطلق با تاکید بر این که بیش از ورود کودکان به مدرسه آنان معاینه می‌شوند، اظهار کرد: در سال جاری بیش از یک میلیون نفر از کودکان در مراکز بهداشتی ــ درمانی و پایگاه‌های آموزش و پرورش معاینه شدند که 11 درصد آن‌ها نیاز به ارجاع به متخصصان داشته‌اند.

مدیر کل دفتر سلامت و جمعیت خانواده‌ و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: نوجوانان در دوره‌های راهنمایی و دبیرستان نیز معاینه می‌شوند، بنابراین در ایران برای ایمنی کودکان تلاش و برنامه‌ریزی‌ می‌شود. در کشور 99 درصد کل کودکان واکسینه می‌شوند و یک درصد باقی‌مانده نیز به صورت نامنظم واکسینه می‌شوند.

وی تاکید کرد: در زمینه ارتقای سلامت جسمی، روحی ـ روانی کودکان کارهای خوبی صورت گرفته است. بنابراین لازم است در زمینه اجتماعی و خانوادگی کودکان نیز با همکاری ارگان‌های دیگر اقدامات بیشتری صورت گیرد. در این جهت برنامه «خودمراقبتی» را تنظیم کرده‌ایم و تا پایان امسال بسته‌های مراقبتی ارائه می‌شوند.

 مطلق در ادامه این نشست خبری درباره میزان بیمارستان‌های دوستدار کودک و مادر و برنامه خود مراقبتی، یادآور شد: 520 بیمارستان دوستدار کودک داریم و در حال حاضر در هر استان یک تا سه بیمارستان دوستدار مادر تاسیس شده است. برنامه خود مراقبتی را نیز در سال جاری طراحی و برنامه‌ریزی‌ می‌کنیم که نتیجه آن بهبود کیفیت و سلامت مردم، منطقی شدن استفاده از خدمات بهداشتی، کاهش استفاده از منابع بیمارستانی و کاهش هزینه‌های سلامت است.

مدیر کل دفتر سلامت و جمعیت خانواده‌ و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: این طرح باعث کاهش درد، اضطراب، افسردگی، افزایش امید به زندگی، بهبود کیفیت زندگی می‌شود تا اجرای این طرح ویزیت پزشکان عمومی 40 درصد، ویزیت سرپایی تا 17 درصد و ویزیت‌های بعدی تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند و میزان دریافت دارو به نصف تبدیل می‌شود.

وی درباره کاهش مرگ مادران تصریح کرد: بین آمار 30 درصد هزار تولد زنده و 24 درصد هزار تولد زنده اختلاف وجود دارد که راجع به این اختلاف در آمار دلایلی وجود دارد.

مطلق، افزود: در ایران در روز یک مادر فوت می‌کند و ما در تلاش هستیم تا این آمار را کاهش دهیم تا زمانی برسد که هیچ مادری فوت نکند، چون فوت مادر باعث از هم پاشیدن نهاد خانواده‌ می‌شود. بنابراین از سال جاری آموزش‌های قبل از ازدواج و جنسی به همه زوج‌ها داده می‌شود، البته این آموزش‌ها باید گسترش یابد.

کد خبر 117693

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز