علی ابراهیمی: تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت مواد خوراکی در سطح شهر تهران طی هفته منتهی به 9مهرماه از افزایش قیمت برخی مواد خوراکی مانند تخم‌مرغ، میوه‌های تازه، گوشت قرمز، روغن نباتی، سبزی‌های تازه، حبوبات، برنج و چای و کاهش قیمت گوشت مرغ حکایت دارد.

فروشگاه مواد غذایی

به‌نظر می‌رسد نوسان اخیر نرخ ارز و طلا و انتظارات تورمی ناشی از نزدیک شدن به موعد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها موجب شده است تا طی 2هفته سپری شده از مهر ماه قیمت انواع مواد غذایی و کالاهای مصرفی روند صعودی به‌خود گیرد. این افزایش قیمت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این برخی دست‌اندرکاران تنظیم بازار از واردات، ذخیره‌سازی مناسب و اتخاذ تدابیری برای مقابله با گرانی اینگونه کالاها خبر می‌دادند؛ گرچه با وجود این وعده‌ها قیمت برخی اقلام خوراکی مانند مواد پروتئینی همچنان به روند صعودی خود ادامه داده و این روزها هر یک از دستگاه‌های متولی تنظیم بازار تلاش دارند تا توپ گرانی این اقلام را به زمین سایر دستگاه‌های ذی‌ربط انداخته یا افزایش قیمت برخی دیگر از اقلام خوراکی را متأثر از افزایش قیمت‌های جهانی قلمداد کنند.

افزایش قیمت کالاهای مختلف به رویه‌ای متداول در بازارهای سطح شهر تبدیل شده و بسیاری از عرضه‌کنندگان کالاهای مختلف این افزایش قیمت‌ها را ناشی از برخی سیاستگذاری‌های اقتصادی می‌دانند که هنوز اجرایی نشده است. به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت‌های اخیر به‌دلیل ضعف نظارت بر بازار و انتظارات تورمی موجود در جامعه برای افزایش قیمت‌های ناشی از این سیاستگذاری‌ها قلمداد می‌کنند.

از گوشت قرمز تا تخم‌مرغ

مواد پروتئینی از جمله کالاهایی است که در چند ماهه اخیر بیشترین نوسان قیمت را تجربه کرده است. گوشت قرمز گوسفندی محصولی است که طی سال‌جاری بیشترین افزایش قیمت را شاهد بوده است. با این شرایط اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت ران و ماهیچه گوسفندی به حدود 20هزار، شقه بدون دنبه 16هزار و 500 و چرخ کرده مخلوط قلوه‌گاه به بیش از 8هزار تومان افزایش یابد اما این افزایش قیمت به گوشت گوسفندی منحصر نشده و این روزها گوشت گوساله لخم بیش از 13هزار، گوساله مخلوط حدود 12هزار، راسته گوساله تمیز شده حدود 16هزار، فیله گوساله تمیز شده حدود 22هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

همچنین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی در سطح شهر تهران در هفته نخست مهرماه نیز حاکی از افزایش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله است به‌نحوی که هر کیلو گوشت گوسفندی با استخوان در میادین شهرداری تهران بین 15هزار و 300 تا 16هزار و 200 تومان نوسان قیمت داشته است. از سوی دیگر هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان در میادین زیر نظر شهرداری تهران بین 8هزار و 750 تا 9هزار و 200تومان به فروش رفته است.

تخم‌مرغ نیز از جمله دیگر مواد پروتئینی است که طی روزهای اخیر افزایش قیمت را تجربه کرده است به‌نحوی که قیمت تخم‌مرغ که در هفته نخست مهر ماه در محدوده قیمتی 2هزار و 300تومان بود این روزها روند صعودی به‌خود گرفته است به‌نحوی که اکنون فروشگاه‌های سطح شهر هر شانه تخم‌مرغ بدون مارک را به نرخ بیش از 3هزارو 500تومان و هر شانه تخم‌مرغ مارک‌دار را با قیمت حدود 4هزار تومان به مشتریان عرضه می‌کنند. با این روند قیمت هر عدد تخم‌مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر نیز به 150 تومان افزایش یافته است.

به گزارش بانک مرکزی قیمت هر شانه تخم‌مرغ 2کیلویی در تهران در هفته نخست مهر ماه نسبت به هفته پایانی شهریور ماه 5/21درصد گرانتر شده و به شانه‌ای 28هزار الی 37هزار ریال افزایش یافته است. با این وجود قیمت گوشت مرغ با افزایش چندانی مواجه نبوده و هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه در فروشگاه‌های سطح شهر به نرخ 3هزارو 200 تا 3 هزار و 400تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. همچنین گزارش بانک مرکزی نیز حاکی است که گوشت مرغ تنها محصولی است که قیمت آن در هفته مذکور افزایش نیافته بلکه روند نزولی داشته است.

افزایش قیمت برنج و حبوبات

در 2هفته گذشته قیمت برنج وارداتی و حبوبات نیز روند صعودی داشته است گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 9 مهر ماه نیز حاکی از این افزایش قیمت است. به‌نحوی که قیمت برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 4/0درصد و برنج داخلی درجه یک 2/0افزایش یافته اما قیمت برنج داخلی درجه2، 4/0درصد کاهش یافته است. این گزارش در حالی منتشر شده که میزان افزایش قیمت انواع برنج خارجی و تولید داخل متأثر از مباحث مطرح در زمینه کاهش تولید برنج در کشور پاکستان و محدودیت‌های ایجاد شده برای واردات افزایش یافته و برخی انواع برنج داخلی درجه‌یک افزایش قیمت حداقل 300تومانی در هر کیلوگرم را شاهد بوده است.

از سوی دیگر این روزها نرخ انواع حبوبات نیز روند صعودی به‌خود گرفته است به‌نحوی که می‌توان گفت کمتر انواع حبوب را می‌توان در بازار یافت که افزایش قیمتی نداشته است. گرچه براساس گزارش بانک مرکزی نیز نرخ انواع حبوب مانند نخود، لپه، عدس، لوبیا چیتی و سفید در هفته مورد گزارش بین 2/0 تا 8/1درصد افزایش داشته و تنها نرخ لوبیا قرمز ثابت بوده است.

روغن نباتی و چای

شاید بتوان میزان افزایش نرخ روغن نباتی طی دو هفته اخیر را بیش از سایر اقلام خوراکی دانست به‌نحوی که این امر موجب کاهش عرضه این محصول شده و نرخ برخی انواع روغن نباتی جامد مانند لادن 5کیلویی که تا چندی پیش حدود 7هزار تومان بود اکنون به بیش از 11هزار تومان افزایش یافته است. این در حالی است که گزارش بانک مرکزی از قیمت روغن نباتی در هفته مورد بررسی نیز حاکی از افزایش 8/0درصدی نرخ روغن جامد و افزایش 2/0درصدی روغن نباتی مایع است.

چای خارجی نیز از دیگر کالاهایی است که طی چند هفته اخیر روند صعودی قیمت‌ها را تجربه کرده به‌نحوی که اکنون قیمت برخی انواع چای خارجی بسته‌بندی در بازار افزایش بیش از 500تومانی را تجربه کرده است با این وجود گزارش بانک مرکزی نیز از افزایش 1/0درصدی نرخ چای خارجی در بازار در هفته منتهی به 9مهر ماه حکایت دارد، افزایش قیمتی که این روزها شتاب بیشتری به‌خود گرفته است.

کد خبر 117698

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز