مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ دی ۱۳۸۵ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

حمیده مجیدی‌راد: در نواحی شهری آمریکا میزان تراکم وسایل نقلیه رو به افزایش است.

با وجود این که این پدیده در سال 2003 در مسائل روزمره زندگی مانند کار و سفرهای درون شهری رشدی آرام را داشته اما باعث  شد تا 7/3 بیلیون ساعت تأخیر در این سفرها ایجاد کند و 7/8 بیلیون لیتر سوخت به هدر برود که این میزان نسبت به سال 2002 افزایشی در حدود 79 میلیون ساعت تأخیر و هدر رفتن 262 میلیون لیتر سوخت داشته است.


در سال 2005 سازمان حمل و نقل و ترافیک تگزاس در خصوص قابلیت نقل مکان در شهرها اعلام کرد: سرعت پیشرفت در زمینه حمل و نقل در شهرهای آمریکا کافی نیست؛ اگرچه این سرعت میزان تقاضای سفرهای درون شهری را در بیشتر نواحی شهرهای بزرگ در حد تعادل نگه‌داشته، اما در مناطق شهری افزایش گنجایش خیابان‌ها برای پذیرش تردد وسایل نقلیه به میزان لازم نیست و بالطبع در پیشرفت  فعالیت‌های مختلف شهری اثرگذار است. در واقع اگر میزان تقاضا را به خوبی مدیریت کنند و بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار شود از رشد بیشتر تراکم جلوگیری خواهد شد.


در طول 3 سال اخیر میزان تراکم کم بوده با این وجود سود حاصل از پیشرفت فعالیت‌های روزمره اجتماعی از 260 میلیون ساعت به 340 میلیون ساعت رشد کرده‌، اما تأخیرات روزانه در این مدت به 300 میلیون ساعت نیز افزایش داشته است.


از سوی دیگر تراکم بیشتر در جاده‌ها و زمان‌های مشخصی از روز است. بدترین سطح آن افزایش، در اوج دوره سفرها پیش‌بینی نشده‌ است که میزان ازدحام را از 12 درصد در سال 1982 به 40درصد در سال 2003 افزایش داده و تمامی نمودارهای سطوح جمعیتی حاکی از این امر است که تراکم در شبکه ارتباطی حمل و نقل به صورت چشمگیری در تمامی مناطق شهری رشد داشته است.


طبق بررسی‌های به عمل آمده در 85 منطقه شهری در آمریکا مشخص شده که میانگین تأخیرات سالیانه برای هر شخصی که از سفرهای درون شهری در اوج ساعات شلوغی بهره می‌برد از 16 ساعت در سال 1982 به 47ساعت در سال 2003 رسیده است.

 بنابراین اگر بر این منوال پیش برود در10 سال آتی اگر گرایشی به اصلاح و تغییر نباشد مناطق متوسط شهری مشکلات ترافیکی را شاهد خواهند بود که در حال حاضر نواحی بزرگتر با آن مواجه هستند و در راستای آن هزینه‌های ناشی از این مسئله سیر صعودی  خواهد داشت که در مجموع طبق صورت وضعیت موجود برای 85 منطقه درسال 2003؛ میزان خسارت وارده مبلغی در حدود 63 بیلیون دلار مشخص شده‌است که فقط درطول یک سال یعنی نسبت به سال  2002 رشدی معادل 1 بیلیون دلار داشته‌ و به دنبال آن 7/3 بیلیون ساعت  زمان و 3/2 بیلیون گالن سوخت تلف شده است.

 آمار و ارقامی که عنوان شد جزو اصولی  است که می‌توان آن را به سادگی با حساب ریاضی تخمین زد اما در این میان  نمی‌توان از دست دادن قرار ملاقات‌ها، جلوگیری از گسترش مشاغل که به دنبال زمانهای هدر رفته طولانی که اثرات نامعلوم دیگر را دربر دارد به حساب آورد.

کد خبر 11787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز