پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نشانه‌های پایان یافتن بحران مالی جهانی در خاور دور آشکار شده است. صادرات ژاپن در ماه ژوئن امسال نزدیک به ۲۸ درصد افزایش یافت. همزمان، تولید ناخالص ملی کره جنوبی نیز، ظرف ۳ ماهه دوم سال، یک و نیم درصد بالا رفت

japan economy

به گزارش رادیو دولتی آلمان، آمار انتشار یافته در ژاپن و کره جنوبی نوید می‌دهند که قاره آسیا به سمت از میان برداشتن عوارض بحران مالی جهانی پیش ‌می‌رود. در ماه ژوئن امسال، حجم صادرات ژاپن در مقایسه با ژوئن سال پیش ۷ / ۲۷ درصد افزایش یافت. این هفتمین ماه پیاپی است که صادرات ژاپن افزایش می‌یابد.

۷ درصد رشد بیشتر در کره جنوبی

همزمان، اقتصاد کره جنوبی نیز، که چهارمین اقتصاد قدرتمند آسیا محسوب می‌شود، چشم‌اندازی روشن یافت. بانک مرکزی سئول اعلام کرده است که در سه ماهه دوم سال‌جاری، تولید ناخالص ملی این کشور در مقایسه با سه‌ماهه نخست سال، یک و نیم درصد بالا رفته است. رشد اقتصادی کره جنوبی، در همین سه ماه، نسبت به سه ماهه مشابه سال پیش، حدود هفت درصد افزایش یافته است.

موفقیت چشمگیر ژاپن

تولیدات ژاپن، به ویژه در کشورهای آسیایی طرفداران بیشتری یافته‌اند. در سه ماه گذشته، میزان صادرات کالاهای ژاپنی به این کشورها نزدیک به ۳۲ درصد بالا رفت. اما مارک‌های ژاپنی، با استقبال بیشتر بازار اروپا نیز روبرو شده‌اند. گزارش‌های منابع اقتصادی نشان‌می‌دهند که صادرات ژاپن به اروپا، در ۳ ماه گذشته، ۹ درصد بالا رفته است.

همزمان، بزرگترین تولید‌کننده نیکل ژاپن تصمیم گرفته است تا نیمه اول سال آینده میلادی وارد بورس شود. یک روزنامه چینی نوشته است که شرکت "جین‌چوان" ژاپن تا ماه اکتبر امسال درخواست ورود به بورس را تسلیم خواهد کرد. تولید نیکل شرکت ژاپنی در سال جاری به ۱۳۰ هزار تن و تولید کوبالت آن به ۱۰ هزار تن خواهد رسید.

شانس پیش از بحران

ژاپن، اواخر دهه نود میلادی بحران مالی بزرگی را از سر گذراند که از بسیاری جهات به بحران مالی جهانی در سال‌۲۰۰۸ شباهت داشت. در آن زمان، دولت سهام بانک‌ها و شرکت‌های در آستانه ورشکستگی را خرید. سهام خریداری شده، در سال‌های پیش از بحران مالی جهانی، دوباره ارزش یافت و به وسیله دولت فروخته شد. این تدبیر، توان اقتصادی ژاپن را برای مقابله با بحران مالی بین‌المللی در سال‌های بعد افزایش داد.

کارشناسان اقتصادی پیش بینی می‌کنند که با توجه به موفقیت ژاپن در بازارهای آسیا و اروپا، بورس‌های جهانی از خرید سهام بزرگترین تولید کننده نیکل این کشور استقبال خواهند کرد.

کد خبر 118877

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز