محمد ملاحسینی: نقش برجسته پل آبگینه (تیمور میرزا) در 12 کیلومتری جنوب شرقی کازرون در مجاورت روستای آبگینه و دریاچه زیبای پریشان و در کنار جاده قدیم کازرون به شیراز قرار دارد

در نزدیکی روستای آبگینه بر دیواره کوهی که جاده از چند متری آن عبور می‌کند، نقش برجسته‌ای جالب حجاری شده است. در این نقش برجسته، تیمور میرزا پسر حسین قلی میرزای فرمانفرما نواده فتحعلی‌شاه قاجار که زمانی حکومت کازرون را در دست داشته است، ترسیم شده است.

 

این نقش که با ابعاد 4/22 مترطول و 2/5 متر عرض وعمق 1 متر است و در ارتفاع 2 متری از سطح زمین قرار دارد، تیمور میرزا بر یک صندلی تکیه داده و شیری را رام کرده است. در قسمت‌های مختلف این نقش اشعاری در وصف تیمور میرزا به خط زیبای نستعلیق حک شده است.

سراینده اشعار، وصال شیرازی و نویسنده آن عباس بن یحیی و استاد سنگ تراش این مجلس احمد حجار معرفی شده است.

در سمت راست شاهزاده نقش محمدخان الله و در سمت چپ او نقش منوچهر خان که قلیانی را به حضور شاهزاده تقدیم می‌کند،کنده کاری شده است.

نقش خسروخان تفنگ دار بر دیواره سمت راست وتصویر دیگری که اسم او مشخص نیست بر دیواره سمت چپ حجاری شده است.همچنین در سمت چپ شاهزاده نقش یک باز شکاری که روی پایه ای ایستاده است ترسیم شده است.

از نکات جالب در این نقش این است که بر کمر همه افراد ترسیم شده بجز محمدخان الله خنجری قرار دارد که خنجر شاهزاده بسیار مرصع و زیباتر از بقیه می‌باشد و همچنین ترسیم کفش پاشنه دار و لباس و کلاه مخصوص آن دوران نیز دراین نقش بسیار قابل توجه می‌باشد.

یکی از متأخرترین آثار تاریخی موجود در حریم تالاب پریشان نقش برجسته تیمور میرزا است که در فاصله یک کیلومتری در شمال غربی دریاچه پریشان بر سینه کوه قرار گرفته است.

علاوه بر این نقش، نقش نیمه تمام دیگری نیز که احتمالاً همزمان با آن شروع به حجاری شده و اما بنا بر دلایلی نامعلوم نیمه کاره مانده نیز در فاصله حدود 50 متری نقش تیمور نیز وجود دارد.

این نقش برجسته علاوه بر ثبت در ردیف فهرست آثار ملی طی چند سال اخیر و پس از افتتاح جاده جدید کازرون ـ شیراز، حفاظی نیز در مقابل آن کشیده شد. اما سالیان سال قرار داشت و چندی پیش نیز آسیب‌های ناشی از وجود چنین آغلی در مجاورت این نقش، اعتراض برخی از فعالین حوزه میراث فرهنگی و همچنین خبرگزاری‌ها را نیز در پی داشت.

نقش برجسته شکار فتحعلی شاه قاجار بیش از 150 سال قدمت تاریخی دارد و کتیبه‌های بسیار ارزشمندی با خط نستعلیق بر فراز این اثر نگاشته شده است.

این نقش برجسته در نزدیکی محوطه تاریخی بیشابور قرار دارد که این محوطه یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی ایران است که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز